ناگفته‌ها از ریزش خانه مسجدجامعی

منزل تخریب شده مسجد جامعی- جنوب تهران-عکس: نگار متین‌نیا

گروه مسکن - سحر باباخانی: خانه احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بر اثر گودبرداری غیراصولی ساختمان مجاور ۲۲ آذر ماه امسال تخریب شد و حواشی و انعکاس خبری بسیاری به دنبال داشت. این عضو شورای شهر مانند سایر اعضا وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را بر عهده دارد، ولی این بار عدم‌دقت شهرداری و مهندسین ناظر در اجرای پروژه خسارت فراوانی را به وی تحمیل کرده است.این اتفاق در حالی افتاد که شهرداری برای ساخت ملک مجاور منزل مسجد جامعی، اجازه تخریب یک بنای تاریخی را صادر کرده است. مسجدجامعی روز بعد از وقوع این حادثه در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران با اشاره به این موضوع در تذکری از شهرداری تهران خواست تا نسبت به گودبرداری‌های غیرقانونی و غیرکارشناسی که در برخی مواقع موجب تخریب و نشست خانه‌ها می‌شود، برخورد جدی‌تری داشته باشد؛ چراکه بارها برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرکارشناسانه به شهردار منطقه و مراجع ذی‌ربط نامه‌نگاری شده ولی هیچ ترتیب اثری داده نشده است.عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در همان زمان از شهرداری منطقه گلایه کرد که چرا مجوز ساخت یک مجتمع تجاری را در یک کوچه ۶ متری و به دنبال آن گودبرداری به عمق ۲۰ متر را صادر کرده و در عین حال بر روند این پروژه نظارت درستی نشده است.با این وجود این موضوع نیز مانند تخریب خانه مسکونی سعادت‌آباد پس از گذشت زمان به فراموشی سپرده شد و در حال حاضراین عضو شورای شهر پس از تخریب خانه خود و اسکان موقت در هتل لاله به آپارتمانی نقل‌مکان کرده تا ساخت یا واگذاری خانه جایگزینش تعیین تکلیف شود. خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای پیگیری ناگفته‌های این حادثه و رسیدگی به وضعیت خانه‌هایی که به همین شکل تخریب می‌شوند، گفت‌وگویی با احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا داشته است که در ادامه می‌خوانید.

از ماجرای محل ریزش محل سکونتتان بگویید.

نیمه شب از صدای لرزشی از خواب بیدار و با دیدن وضعیت عادی خانه‌های مجاور نگران شدم تا اینکه یکی از مهندسین ناظری که در پروژه ساخت مجتمع تجاری مجاور منزل ما حضور داشت اطلاع داد که به دلیل گودبرداری ملک مجاور، پی منزل ما آسیب دیده و ترک خورده است و باید هرچه سریع‌تر منزل را تخلیه کنیم و ما هم در همان وضعیت خانه را تخلیه کردیم.

خانه تخریب شد یا ریزش کرد؟

به دلیل ناامن بودن خانه به ما توصیه کردند که خانه را کاملا تخلیه کنیم و پس از آن نیز خانه را تخریب کردند تا مشکل بیشتری به وجود نیاید.

در جریان این تخریب فقط منزل شما آسیب دید؟

خیر، منزل برادر و مادر من نیز که در کنار ملک من قرار داشت دچار آسیب شد.

بعد از آن اتفاق کجا ساکن شدید؟

به دلیل آنکه من زمانی عضو هیات امنای هتل لاله بودم، بدون آنکه شرایط خود را به این هتل اطلاع دهم از من دعوت شد که به همراه خانواده‌ام به طور موقت در این هتل اقامت کنم و ما هم پذیرفتیم و به مدت ۲۶-۲۵ روز در این هتل اسکان موقت داشتیم تا اینکه آپارتمانی اجاره کردم و به محل کوچک‌تری نسبت به منزل قبلی نقل‌مکان کردیم، هرچند که این آپارتمان به راحتی خانه دو طبقه ویلایی قبلی نیست؛ چراکه آن خانه هم دفتر کار بود و هم محل جلسات و زندگی، ولی این محل جدید این امکانات را ندارد.

تا به امروز چه اقداماتی برای پیگیری قانونی مقصران این حادثه انجام داده‌اید؟

من یکی از اعضای شورای شهر بودم و این مساله تا حدودی حساسیت‌زا بود، هیچ اقدامی برای شکایت انجام ندادم و موضوع را به شکل توافقی با پیمانکار و گروه مهندسین معمار ساختمان مجاور حل و فصل کردم.

چه آشنایی با این گروه داشتید؟

مدیر سابق یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تهران پیمانکار ساخت این مجتمع ۲۵۰۰ واحدی است که در زمین ۳۰۰۰ متری با کاربری تجاری در مجاورت منزل ما در دست ساخت است و بنده نیز به حساب رفاقتی که با وی داشتم و به دلیل پیگیری‌های خود او، به دنبال پیگیری قانونی این ماجرا نبودم، ولی ایشان وعده جبران تمامی خسارت‌ها را به من داده است.

این ساختمان با چه شرایطی در این محل ساخته می‌شود و آیا شما دوباره قصد اقامت در خانه قبلی خود را در مجاورت این ساختمان دارید؟

این ساختمان یک مجتمع تجاری ۲۵۰۰ واحدی است که در یک خیابان ۶ متری مجوز ساخت گرفته و بعد از اتمام ساخت آن ما دیگر برای ساخت و نوسازی مجدد منزل قبلی و سکونت در آن راغب نیستیم؛ چراکه محله بسیار شلوغ و پرتردد خواهد شد. ضمن اینکه این مجتمع موقعیت بسیاری از مکان‌های تاریخی واقع در این کوچه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

از محله‌تان بگویید.

کوچه خزابی در گذشته به کوچه بهبودی معروف بوده و در حال حاضر موزه قرآن، هنرستان موسیقی و ویراستاری، کتابخانه تخصصی توسلی و کتابخانه تخصصی قرآن در این کوچه قرار دارد.

آیا هزینه و خسارت وارده به منزل شما مورد کارشناسی قرار گرفته است؟

خیر، به دلیل رفاقت و نزدیکی که با پیمانکار ساختمان مجاور داشتم پیگیر این پرونده نشدم، ولی قرار بر این شده که تمامی هزینه‌ها برآورد و جبران شود.

شورای شهر چند روز بعد از حادثه ملک شما از ماجرا باخبر شدند؟

به دلیل آنکه بسیاری از اهالی مطبوعات و هنرمندان به منزل من رفت و آمد دارند، بلافاصله پس از این اتفاق، روز بعد در شورای شهر همه همکاران و خبرنگاران از آن مطلع شدند، ولی من به دلیل حساسیت‌های موجود رغبتی برای اطلاع‌رسانی نداشتم.

آیا هیچ پیگیری و تماسی از جانب مقامات ارشد شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی یا نظام مهندسی برای این اتفاق انجام شد؟

شهردار تهران در زمان وقوع این اتفاق در ایران نبود، ولی پس از بازگشت با من تماس گرفت و جویای ماجرا شد ولی از سایر مسوولان هیچ مقامی با من تماس نگرفت و من نیز از هیچ مدیر و مقامی درخواست کمک نکردم. دکتر قالیباف در تماس تلفنی خود ابراز همدردی کرد و گفت چرا برای پیگیری به شهردار منطقه مراجعه نکرده‌ام؛ چراکه مسوولیت این اتفاقات بر عهده شهرداران مناطق است.

دلیل اصلی وقوع این حادثه چه بود؟

گودبرداری غیر‌اصولی زمین مجاور که البته قابل پیش‌بینی هم بود.

مشابه این اتفاق در بسیاری از محلات تهران و کشور رخ می‌دهد و مردم همه روزه درگیر پیگیری حوادث اینچنینی هستند. به نظر شما خسارت دیدگان باید از چه مراجعی اقدام و خسارت‌های وارده را پیگیری کنند؟

متاسفانه این مساله واقعیت دارد که این روزها جان مردم ارزشی ندارد و حوادث و تخریب‌های اینچنینی هر روز در جریان ساخت‌وسازها اتفاق می‌افتد، ولی خسارت دیدگان باید ابتدا به شهرداری منطقه مراجعه کرده و پس از آن با تشکیل پرونده خسارت‌ها و هزینه‌هایی را که تحمیل شده است، با نظر کارشناس، ارزیابی کرده و پیگیری کنند.

بعد از حادثه به‌خاطر حساسیت‌هایی سکوت کردم