خسروی: راه افزایش قیمت مسکن مسدود است
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از وجود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در نوبت فروش، در تهران خبر داد.

مصطفی قلی خسروی گفت: در حال حاضر هر بنگاه مسکن در تهران بین 50 تا 150 واحد مسکونی آماده فروش در فایل خود دارد و با توجه به اینکه 8 هزار بنگاه املاک در تهران فعال است، حدود 800 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد.
این درحالی است که برخی رسانه‌ها در این بین افزایش رقم آمار فایل‌های فروش واحدهای مسکونی و دلیل انجام نگرفتن معاملات فروش را «احتکار فروشندگان» ذکر می‌کنند؛ در صورتی که این تحلیل با صحبت‌های رییس مشاوران املاک تهران در تناقض است؛ چراکه محتکران واحدهای مسکونی هیچگاه واحدهای خود را به صورت علنی به بنگاه‌های مسکن برای عرضه به بازار مسکن نمی‌سپارند، بلکه به هر ترتیب که شده سعی در پنهان کردن واحدهای خالی از سکنه دارند. هرچند نمی‌توان احتکار مسکن در تهران را منکر شد، اما اینکه در شرایط فعلی که قیمت‌ مسکن روز به روز رو به کاهش است، برخی تصور کنند حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بازار مسکن تهران احتکار شده، کمی قابل تامل است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران طی گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد، درباره آمار ارائه شده واحدهای مسکونی خالی از سکنه در تهران اظهار کرد: در حال حاضر افزایش تعداد واحدهای مسکونی یک روند کاملا طبیعی و معمول است؛ چراکه همیشه بعد از ماه‌های رمضان، محرم، صفر و چند ماه قبل از شروع سال جدید به علت اینکه خریداران از خرید در بازار مسکن استقبال می‌کنند تعداد واحدهای مسکونی برای فروش در بازار مسکن افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه اگر در ایام ذکر شده تعداد فایل‌های فروش در بازار افزایش پیدا کند جای تعجب ندارد و می‌توان افزایش تعداد فایل‌های فروش را در این موقع از سال به راحتی پیش‌بینی کرد.
از طرف دیگر با افزوده شدن میزان عرضه در بازار مسکن افزایش قیمت را تحت هیچ عنوان نخواهیم داشت؛ به‌خصوص اینکه دولت بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی به مجلس ارائه کرد و این افزایش بودجه به منظور پرداخت وام بدون تسهیلات به سازنده‌ها است تا آنها در هنگام تحویل واحدها به خریداران قیمت‌های عرف بازار منطقه را برای فروش واحدها اعلام کنند.
با این حساب افزایش قیمت نه‌تنها برای 2 ماه باقی مانده سال پیش‌بینی نمی‌شود؛ بلکه به طور یقین سال بعد هم بازار مسکن افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد. به همین خاطر برخی از افراد که طی این مدت در بازار مسکن احتکار کردند مجبور می‌شوند دست از ادامه احتکار بکشند و وارد بازار شوند.
وی در ادامه افزود: البته همیشه در بازار مسکن سوداگران نامعقول با تشکیل گردهمایی سعی دارند قیمت مسکن را افزایش دهند، اما همه مسوولان مسکن به‌خصوص شهرداری و شورای شهر با همکاری با دولت،بربازار مسکن را به طور دقیق نظارت دارند تا از صورت گرفتن چنین رویدادهایی جلوگیری کنند.
مصطفی قلی خسروی درباره انجام نشدن معاملات خرید و فروش مسکن در زمان فعلی بازار و اینکه در این موقع از سال میزان عرضه واحدهای مسکونی افزایش داشته است، اما استقبال خوبی از سوی خریداران انجام نگرفته است، «کمبود نقدینگی» و «دسترسی سخت خریداران به وام‌های بانکی» را عامل اصلی بیان کرد و گفت: البته اینکه بانک‌ها شرایط وام دهی به خریداران را دشوار کرده‌اند از نظر من اقدام درستی است، زیرا در گذشته افراد وام را خریداری می‌کردند و به قیمت نهایی واحد عرضه شده به بازار، افزوده می‌شد و حال با اجرای این طرح دیگر شاهد این سوداگری‌ها نخواهیم بود.
مصطفی قلی خسروی در پایان به دنیای‌اقتصاد گفت: دولت از طریق مسکن مهر، کد رهگیری، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر برنامه‌ها توانسته راه را برای افزایش قیمت مسکن مسدود کند تا حدی که به جرات می‌توان گفت در سال جدید بازار مسکن افزایش قیمت جزئی را تجربه نخواهد کرد.