500 انبوه‌ساز در تهران سفارش گرفتند

تعهد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای تحویل در سال ۹۱

سحر باباخانی

۵۰۰ انبوه‌ساز بزرگ در تهران، از شهرداری سفارش ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی گرفته‌اند تا با احداث و تحویل آنها ظرف ۴ سال آینده، معضل کمبود مسکن در مناطق کمتر توسعه‌یافته شهر مرتفع شود. برای ساخت این واحدها قرارداد ۶۵۰ میلیارد تومانی منعقد شده که در قالب آن، قرار است ۳ هزار و ۷۰۰ واحد تجاری نیز در این مناطق احداث شود.

در ماه‌های اخیر، بخشی از این سفارش اجرایی شده و تاکنون معادل ۵۰ میلیارد تومان عملیات ساختمانی انجام شده است.

گفته می‌شود، مهم‌ترین دلیل شهرداری تهران از سفارش ساخت در مناطق کمتر توسعه‌یافته، عدم حضور انبوه‌سازان در شرایط عادی در این مناطق است. شهرداری در سفارش خود، ۱۵ میلیون تومان وام ساخت و ۱۰۰ درصد تخفیف در هزینه عوارض و تراکم در نظر گرفته که همین تسهیلات باعث استقبال از پروژه شده است.

با این سفارش شهرداری تهران، اکنون حدود نیمی از کل انبوه‌سازان فعال در پایتخت مشغول به‌کار شده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد و با استناد به اطلاعات سازمان نوسازی شهرداری تهران، انبوه‌سازان در قالب دو گروه یعنی اشخاص حقیقی (خصوصی) و حقوقی (سهامی عام)، با سازمان نوسازی در تعامل هستند و در حال حاضر تعداد ۱۲ پروژه توسط انبوه‌سازان در قالب ۹۷۰۰ واحد مسکونی و ۳۷۵۰ واحد تجاری، اداری و خدماتی توسط این گروه در حال انجام است و شرکت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری مسکن، توسعه انبوه‌سازی بانک پاسارگاد و ... به صورت ارگان‌های عمومی و شرکت‌هایی نظیر بتن کاوه آذربایجان و ... از بخش خصوصی طرف قرارداد سازمان نوسازی هستند.

به گزارش سازمان نوسازی شرکت‌های خصوصی و انبوه‌سازان متعهد شده‌اند مبلغی معادل ۶۵۰۰ میلیارد ریال را طی مدت ۴۸ ماه در پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه کنند و از این میزان تا به امروز ۵۰۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر ۱۴۰۰ انبوه‌ساز حقیقی و حقوقی شناسایی شده‌اند و در این میان ۵۰۰ انبوه‌ساز شناخته شده و فعال در زمینه بلند مرتبه‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با سازمان نوسازی شهرداری همکاری خواهند کرد.

ساخت متری ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

به گفته معاون برنامه و بودجه این سازمان، تاکنون ۱۳۴۵۰ واحد از بسته ۲۰ هزار واحدی این طرح به اجرا درآمده، ولی هزینه مشخصی برای ساخت این واحد‌ها تعیین و اعلام نشده است؛ چراکه فهرست بهای سازمان مدیریت، قیمت و هزینه ساخت را در هر منطقه تعیین می‌کند و بسته به مصالح ساختمانی و تجهیزات به کار رفته در هر ساختمان هزینه تمام شده در آن ساختمان متفاوت خواهد بود با این وجود مسوولان مرتبط در سازمان نوسازی شهرداری تهران اعلام کرده‌اند که متوسط قیمت در واحد‌های ۴ طبقه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده است و در این میان ارزش آورده روز طرفین نیز تعیین‌کننده و مورد توجه است.

افزایش مشارکت انبوه‌سازان در سال‌های اخیر

اطلاعات سازمان نوسازی شهرداری تهران نشان می‌دهد ۴۰ درصد از ساخت و سازهای پایتخت بر عهده انبوه‌سازان است و در مقابل تنها ۸ درصد از کل بافت‌های فرسوده توسط این گروه سازنده نوسازی شده است و شاید همین مساله بهترین بهانه بوده برای تفاهم‌نامه مابین شهرداری و انبوه‌سازان و در عین حال شاید بهترین راه‌حل برای جبران عقب افتادگی از برنامه ۱۰ ساله شهرداری باشد؛ چراکه با گذشت ۵ سال تنها برای نوسازی ۲۰۰۰ واحد برنامه ریزی شده است، در حالی که باید تا به امروز ۴۰ هزار واحد مسکونی نوسازی می‌شد تا از نظر نوسازی بافت‌های فرسوده به استاندارد برسیم.

با استناد به گزارش سازمان نوسازی از ۲۶۱ هزار واحد فرسوده در تهران ۲۳۰ هزار واحد باقی مانده است و اگر انبوه‌سازان با قبول تسهیلات ارائه شده و مطابق با تفاهم‌نامه انجام شده با سازمان نوسازی در پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت کنند می‌توان تا سال آینده به تحقق برنامه‌های جدید برای مناطق فرسوده پایتخت امیدوار بود.

مشوق‌های جدید برای بافت‌های فرسوده‌

گروه مسکن - لیلا درخشان: وزارت مسکن و شهرسازی بعد از دو سال از آغاز پروژه ملی مسکن مهر با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در بافت‌های فرسوده تصمیم گرفته است که بخشی از اجرای این پروژه را به بافت‌های فرسوده منتقل کند.به گزارش دنیای اقتصاد، اما این بدان معنا نیست که قیمت زمین از این واحدها حذف شود، بلکه وزارت مسکن تخصیص بخشی از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده از محل خط اعتباری مسکن مهر را انتقال بخشی از طرح مسکن مهر در بافت‌های فرسوده قلمداد می‌کند. این در حالی است که با توجه به اینکه محوریت اصلی طرح مسکن مهر حذف زمین از قیمت تمام شده ساخت است این تصمیم وزارت مسکن مبنی بر انتقال مسکن مهر به بافت‌های فرسوده بیش از هر چیز جنبه ظاهری دارد. به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت قصد دارد واقعا بخشی از اجرای پروژه مسکن مهر را به بافت‌های فرسوده انتقال دهد باید قیمت زمین را حذف کند که این مهم یا از طریق تهاتر زمین یا از طریق خرید زمین از سوی دولت امکان‌پذیر است. به گزارش «دنیای اقتصاد» دکتر بهرام وهابی - مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی شرکت عمران و بهسازی وزارت مسکن و شهرسازی- روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده از اولویت و اضطرار زیادی برخوردار است، گفت: به این منظور با توجه به فراهم شدن جذابیت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌های بسیار مطلوبی برای جذب انبوه‌سازان به سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده فراهم شده است.وهابی خاطرنشان ساخت: همزمان با تسهیلاتی که شهرداری برای نوسازی این بافت‌ها در نظر خواهد گرفت در نوسازی هر واحد مسکونی ۷ میلیون تومان برای سازنده صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت و بر این اساس اگر سازنده‌ای بخواهد ۱۰۰ واحد مسکونی بسازد در حدود ۷۰۰ میلیون تومان به نفع وی خواهد بود.وی تاکید کرد: در همین حال با توجه به موافقت وزیر مسکن و شهرسازی نرخ سود تسهیلات بافت‌های فرسوده از ۵/۱۷درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است و بازپرداخت آن نیز در قالب اقساط ۱۰ ساله است.