ساخت 1000 واحد مسکونی با سرمایه‌گذاری 10000 تهرانی

عکس: نگار متین نیا

جزئیات تازه از نتایج دو دوره فروش متری مسکن

گروه مسکن-سحرباباخانی: تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از سازمان نوسازی شهرداری تهران نشان می‌دهد ۱۰ هزار تهرانی در طرح فروش متری مسکن مشارکت کرده‌اند. این طرح که تاکنون در دو دوره طی سال‌های ۸۶ و ۸۷ اجرا شده، امکان سرمایه‌گذاری مردمی‌در پروژه‌های انبوه‌سازی در جنوب تهران را فراهم کرده، به‌طوری‌که افراد بسته به توان مالی خود توانسته‌اند از ۵ تا نهایت ۱۰۰ متر مربع از واحد‌های مسکونی در حال ساخت را در طول زمان خریداری کرده و از این طریق امکان خانه‌دار شدن خود را در آینده تضمین کنند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: تاکنون ۱۰هزار نفر اقدام به خرید متری مسکن در تهران کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری ریالی آنها، در حال حاضر ساخت هزار واحد مسکونی در حال انجام است.

در کنار تسهیلات ویژه برای جذب مشارکت مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده انبوه‌سازان پس از تنظیم تفاهمنامه با سازمان نوسازی یکی از مجریان اصلی این طرح به شمار می‌آیند و می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای چون تراکم تشویقی برای املاک بالای ۲۰۰ متر، وام‌های بانکی ۱۴میلیونی و معافیت در عوارض ساخت و ساز مخصوصا برای املاک غیر تجاری که ارزش افزوده مناطق را بالا می‌برند بهره‌مند شوند.

این در حالی است که در دولت جدید یکی از محورهای اصلی ساخت و ساز توجه و حمایت فعالیت انبوه‌سازان بوده و ۴۰درصد بار ساخت و ساز کنونی بر دوش این گروه از سازندگان است؛ ولی از این ۴۰درصد، انبوه‌سازان تنها در ۲۰درصد ساخت و ساز بافت‌های فرسوده حضور و مشارکت داشته‌اند.

درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در این باره گفت: با ارائه تسهیلات ذکر شده مخصوصا به انبوه‌سازان درصد این مشارکت در نوسازی محلات قدیمی‌پایتخت و دغدغه ناپایدار بودن سرمایه در این مناطق از بین می‌رود، با این وجود هم اکنون برخی از انبوه‌سازان در حال همکاری با سازمان نوسازی هستند و پروژه‌های منطقه ۱۲ و خیابان خیام که ۳۰۰هزار متر مربع مساحت دارد با همکاری انبوه‌سازان در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان نوسازی همچنین یادآور شد: برای تداوم این همکاری اواخر دی ماه (مصادف با سالروز زلزله بم) اولین همایش مشترک بین انبوه‌سازان و سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار می‌شود.

شرایط فروش متری مسکن

به گزارش دنیای اقتصاد ،شهرداری تهران از دو سال پیش تاکنون طرحی تحت عنوان فروش متری مسکن را به اجرا گذاشت تا در راستای این طرح افراد با بودجه اندک و زمان طولانی بتوانند صاحب مسکن شوند. طرح فروش متری مسکن در دو دوره برگزار شد؛ اما دوره سوم که قرار بود تابستان امسال به اجرا گذاشته شود به دلیل رکود مسکن و بی‌میلی مردم به سرمایه‌گذاری در این طرح فعلا در تعلیق مانده است.

با استناد به گفته‌های مدیر عامل این سازمان در دو دوره قبل ۱۰هزار نفر از فروش ۵تا ۱۰۰ متری مسکن استقبال کردند و در این پروژه سازمان نوسازی متعهد شد بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد مسکونی را نوسازی کند و این ۸۰۰ واحد در حال حاضر در مرحله نوسازی و مقدمات دوره سوم و شرایط آن در دست بررسی است و شرایط جدید فروش متری نیز به زودی به متقاضیان اعلام می‌شود.

طلسم اوراق مشارکت شکسته می‌شود؟

در این میان اوراق مشارکت به عنوان یک از ابزارهای تامین مالی که در شرف تحقق است آبان ماه به‌فروش می‌رسد و طلسم چندین و چند ماهه فروش این اوراق با تاخیرهای فراوان شکسته می‌شود.

فریدون درویش زاده به دنبال اعلام این خبر از فروش ۷۰۰میلیاردی این اوراق در دوره بعد خبر داد و گفت: در حال حاضر فروش این میزان اوراق مشارکت در وزارت کشور در حال بررسی است.

ضمانتی برای فروش اوراق مشارکت

سود اوراق مشارکت ۱۶درصد تعیین شده به همین خاطر شهرداری تهران نگران عدم فروش اوراق و عدم استقبال مردم از خرید آنها است.

مدیر عامل سازمان نوسازی با اشاره به تدابیر موجود برای کاهش این ریسک به دنیای اقتصاد گفت: شرکت سرمایه‌گذاری «امین» وابسته به یکی از بانک‌ها، فروش اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده را تضمین کرده و متعهد شده در صورت عدم موفقیت در فروش ۴۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت، خرید و فروش، پذیره‌نویسی و بازار گردانی این اوراق را به عهده بگیرد.

در کنار تمامی‌تسهیلات در نظر گرفته شده مدیر عامل سازمان نوسازی امیدوار است تا با مشارکت همه جانبه مالکین و ساکنین این بافت‌ها ،دولت نیز با حمایت‌های مالی از این طرح پشتیبانی کند.

درویش‌زاده همچنین با اشاره به وقوع زلزله اخیر پایتخت یادآور شد: با وجود ۱۴هزار هکتار بافت فرسوده و ۶۰۰هزار واحد مسکونی موجود در این مناطق زلزله به عنوان خطر جدی ساکنین این مناطق را تهدید می‌کند.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به آمار پروانه‌های صادره برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در مقابل این پروانه‌های ساخت، ۱۰هزار پایان کار نیز صادر شده و این به آن معنا است که تا پایان سال‌جاری ۱۳هزار پروانه ساخت صادر خواهد شد در این صورت ساخت‌وساز در مناطق فرسوده توسعه پیدا می‌کند و ۲ تا ۳درصد از ساخت‌وساز‌های شخصی بیشتر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن بسته حمایتی تعریف شده تا آخر سال ۸۹ نوسازی بافت‌های فرسوده پیشرفت بسزایی داشته و رکود از حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده خارج شود.