با‌ این طرح اسکلت ساختمان ۶طبقه در ۴ روز قابل نصب است

گروه مسکن- لیلا درخشان: وزارت مسکن و شهرسازی اعتباری بالغ بر ۵هزارمیلیارد ریال را جهت فناوری‌های نوین در نظر گرفته است که‌این اعتبار با سود بسیار کم با معرفی سیستم به بانک‌های کشور قابل پرداخت خواهدبود. در‌این بین اما برخی از افرادی که طرح‌های آنان از سوی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان مورد تایید قرار گرفته است و فن آوری آنان جزو ۲۵ فناوری مورد تایید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است، اذعان دارند که وعده ارائه تسهیلات بانکی به برخی از آنها عملی نشده است‌.

در همین راستا مهندس یعقوب ظروفچیان، مدیر عامل شرکت کاوش بتن از جمله فعالان صنعت ساختمان است که تولید وی جزو ۲۵ فن‌آوری است که مورد تایید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان قرار گرفته است، اما تاکنون به‌رغم وعده وزیرسابق مسکن وشهرسازی از دریافت تسهیلات یارانه‌ای بی‌بهره مانده است.

ظروفچیان، مبتکر فن‌آوری‌های نوین ساختمانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: وزیرسابق مسکن و شهرسازی در همایش فناوری‌های نوین ساختمانی اعلام کرد که به ۲۵ طرحی که از سوی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان مورد تایید قرار بگیرد تا ۵۰۰میلیارد تومان وام یارانه‌ای تخصیص داده شود، اما تاکنون لااقل برای ‌اینجانب‌ این وعده محقق نشده است‌.

عضو انجمن صنفی فن‌آوران و تولیدکنندگان صنعتی ساختمان خاطرنشان ساخت: دولت دهم اعلام کرده است که به طور ۱۰۰درصد از صنعتی‌سازی حمایت خواهد کرد و امیدواریم که ‌این مساله جنبه عملیاتی به خود بگیرد‌.

کاهش ۲۰درصدی هزینه ساخت

عضو جامعه مخترعین و مبتکرین‌ایرانی اظهار داشت: از جمله‌این فناوری‌ها که جزو ۲۵ فن‌آوری تایید شده مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است فناوری سازه‌های فولاد سردنورد وگرم نورد در ستون‌ها با سیستم باربر لرزه‌ای است که هزینه بنا را تا ۲۰درصد کاهش می‌دهد وبر‌این اساس سالانه ۱۰۰میلیارد تومان در هزینه ساخت مسکن صرفه جویی می‌شود.

ضرورت حمایت همه جانبه دولت

مهندس ظروفچیان تاکید کرد: اگر دولت تسهیلات لازم را در اختیار شرکت ما قرار دهد‌، این محصول به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد که نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن خواهد بود‌.

عضو کانون اسلامی ‌مهندسان ‌ایران اظهار داشت:به عنوان مثال اگر دولت اقدام به ارائه تسهیلات بانکی در قالب تخصیص ۳۰میلیارد تومان وام به‌این محصول کند، سالانه حدود ۲میلیون مترمربع از ‌این محصول به بازار عرضه خواهد شد که با ‌این اعتبار می‌توان سالانه ۲۰هزار واحد مسکونی احداث کرد که بر‌این اساس مجموع هزینه ساخت برای هر واحد مسکونی ۵میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شود

که در یک جمع‌بندی کلی سالانه ۱۰۰میلیارد تومان در هزینه ساخت مسکن صرفه جویی صورت می‌گیرد.

مهندس ظروفچیان تاکید کرد: با توجه به عزم مهندس علی نیکزاد برای ساماندهی طرح مسکن مهر ضروری است که اقدام به حمایت همه جانبه از صنعتی سازان کند.

وی افزود: چرا که مهمترین مزیت استفاده از‌این سازه‌ها

سریع سازی است که می‌توان خیلی سریع طرح مسکن مهر را سرو سامان دهد که البته‌این سریع‌سازی با کیفی‌سازی، ارزان‌سازی و مقاوم‌سازی نیز همراه است‌.

استقبال تعاونی‌های مسکن مهر

مهندس ظروفچیان تاکید کرد: همزمان با تصویب تبصره ۶قانون بودجه سال ۸۶ ونیاز مبرم تعاونی‌های مسکن مهر به احداث ساختمان‌های ۵و۶طبقه استفاده از‌ این فن‌آوری مورد استقبال تعاونی‌ها قرار گرفته است. وی گفت:در حال حاضر قریب به ۶۰۰واحد مسکونی که ۴۰۰واحد آن متعلق به تعاونی مسکن مهرالرضای کرمان و۲۰۰واحد آن نیز در شهرستان بافت کرمان با استفاده از سیستم فولاد سرد نورد و گرم نورد در حال ساخت است‌.

افزایش ۴ برابری سرعت ساخت و ساز

مهندس ظروفچیان تاکید کرد: تا ۳۰ آبان ماه سال جاری نمونه ۶ طبقه‌ این فن‌آوری در کرمان به اتمام خواهد رسید‌. وی افزود: سرعت ساخت و‌سازها با‌ این فناوری ۴‌برابر سنتی‌سازی است.

به گفته ظروفچیان، به طور معمول در ساخت و سازهای سنتی زمان اجرای نصب سازه‌های اسکلت سنتی در ساختمان‌های ۶طبقه درمساحت ۲هزار متر مربع حدود ۳ماه زمان‌بر است. این در حالی است که با‌ این روش عملیات نصب به۴روز کاهش می‌یابد.