تهران یکشنبه هم لرزید

سه گسل ری، ایوانکی و کهریزک فعال شده‌اند

رییس کمیسیون عمران شورا: لرزش‌ عصر شنبه در تهران واقعا زلزله بود

زلزله دوم با قدرت ۶/۲ ریشتر اتفاق افتاد. گروه مسکن - سحر باباخانی: شورای شهر تهران گزارش کاملی از جزئیات زلزله شنبه گذشته را در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار داد.

بخشی از این گزارش در جلسه علنی دیروز شورای شهر توسط رییس کمیسیون عمران شورا قرائت شد و حمزه شکیب در این باره گفت: بعد از وقوع زلزله عصر شنبه، پس‌لرزه‌ای وجود نداشته است، اما یک‌شنبه شب نزدیک محل وقوع زلزله اول، زلزله دیگری با بزرگی ۶/۲ ریشتر رخ داده است.

شکیب افزود: طی هفته‌های اخیر نیز تکان‌هایی در تهران گزارش شده که نشان می‌دهد گسل‌های این منطقه که شامل گسل ری، ایوانکی و کهریزک است، فعال هستند.

گزارش شورای شهر تهران در مورد زلزله عصر شنبه، که بر مبنای اطلاعات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تهیه شده نشان می‌دهد که بعد‌از‌ظهر شنبه گذشته، ساعت ۱۴ و ۲۳ دقیقه و ۵۷ ثانیه، بر اثر شکستگی گسل مابین پاکدشت و شهرری در عمق ۱۸/۱ کیلومتری زمین، زلزله‌ای به بزرگی ۹/۳ ریشتر در تهران به وقوع پیوسته است.

محل وقوع زلزله مابین سه گسل کهریزک با طول ۴۴ کیلومتر، گسل ایوانکی با طول ۷۴ کیلومتر و گسل پیشوا با طول ۳۴ کیلومتر است.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز شورا در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد ضمن رد هر گونه احتمال انفجار در روز شنبه گذشته تصریح کرد: اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته نشان می‌دهد لرزش ۲۵ مهرماه در تهران فقط و فقط بر اثر شکستگی گسل در اعماق ۸/۱ کیلومتری زمین بوده است.

این زلزله ششمین لرزش ثبت شده برای تهران در موسسه ژئوفیزیک از سال ۸۱ تاکنون بوده است.

تهران به ترتیب در ۱۹ اسفند ۸۱ با قدرت ۴ ریشتر، ۲۹ آذر ۸۵ با قدرت ۱/۴ ریشتر، ۲۸ خرداد ماه ۸۶ با قدرت ۶/۵ ریشتر، ۳ شهریور ماه ۸۶ با قدرت ۶/۴ ریشتر، ۲۸ آبان ماه ۸۶ با قدرت ۱/۵ ریشتر و ۲۵ مهر ۸۸ با قدرت ۹/۳ ریشتر لرزیده است.

هشدار مجدد به مسوولان شهر تهران

به گزاش دنیای‌اقتصاد، به دنبال وقوع زلزله ۹/۳ریشتری روز شنبه ۲۵ مهر ماه ششمین زلزله (پس از ۸ سال) پایتخت را لرزاند.

این در حالی است که یکشنبه شب نیز با زلزله‌ای با قدرت ۶/۲ریشتر در نزدیکی گسل ری این منطقه را مجددا لرزاند.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران علل وقوع این زلزله را در دویست و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران تشریح کرد.شکیب طی ارائه این گزارش درباره وقوع زلزله اخیر تهران هشدار داد و افزود: این زلزله ۴ ریشتری هشدار مجددی است به ما که مسوولیت مدیریت شهری را بر عهده داریم و باید مسوولیتمان را جدی گرفته و ریسک موجود را در این زمینه کنترل کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورا برای بازسازی بافت‌های فرسوده و افزایش کیفیت در ساخت و ساز، طرح‌ها و لوایح مناسبی را به تصویب رسانده که متاسفانه بیشتر این موارد عملیاتی نشده است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به تصویب اجرای شناسنامه فنی ساختمان و تنظیم توافق‌نامه چهارجانبه‌ای که در اواخر دوره دوم شورا بین شهرداری تهران، شورای شهر، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی به امضا رسید، اشاره کرد و گفت: متاسفانه این توافقنامه بنا به دلایلی که بعضا بر عهده شهرداری و برخی به عهده نظام مهندسی بوده تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است و باید هرچه زودتر برای اجرای این طرح راه‌حلی پیدا کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: انتظار ما از شهرداری تهران بیشتر از سازمان نظام مهندسی است و از این سازمان می‌خواهیم که اگر گرهی در این زمینه وجود دارد بهتر است با ما در میان بگذارند تا راه حل‌هایی ارائه دهیم. در ضمن علاوه بر اقدامات شهرداری، دولت نیز می‌تواند در زمینه بهبود و اصلاح کیفیت مصالح ساختمانی، تربیت نیروی انسانی و نظام کنترلی، ریسک زلزله را کم کند.

شکیب در تشریح زلزله اخیر در پایتخت گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، روز شنبه بیست‌وپنجم مهر ماه در حواشی پاکدشت و شهرری زلزله‌ای با قدرت ۴ ریشتر به ثبت رسیده و محل دقیق این زلزله ۲۰ کیلومتری کهریزک و ۱۷ کیلومتری شهرری با عمق ۱.۸ کیلومتر بوده است.

رییس کمیسیون عمران شورا در جلسه علنی روز سه‌شنبه در این باره توضیح داد: نکته قابل تامل در این زلزله این است که پس از وقوع آن پس‌لرزه‌ای اتفاق نیفتاد و یکشنبه شب نیز نزدیک همین محل زلزله دیگری به بزرگی ۶/۲ریشتر اتفاق افتاده است.

با استناد به گفته‌های این مقام مسوول در هفته‌های اخیر نیز یک سری زلزله گزارش شده که نشان می‌دهد گسل‌های این منطقه که شامل گسل ری، ایوانکی و کهریزک است فعال هستند و باید توجه بیشتری به این مناطق داشت.

فاجعه در پایتخت با زلزله ۶ ریشتری

پس از وقوع زلزله‌های فوق سوالی که ذهن اکثر شهروندان تهرانی را به خود مشغول کرده، این است که زلزله چند ریشتری می‌تواند خسارت به بار آورده و تهران و تهرانی‌ها را تهدید کند و در صورت وقوع چنین زلزله‌ای چه میزان خسارت به پایتخت وارد خواهد شد؟

حمزه شکیب در پاسخ به این سوالات به دنیای اقتصاد گفت: در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است، ولی چون این تحقیقات بر اساس زمین‌لرزه‌های منجیل و رودبار و ... تهیه شده است چندان برای پایتخت قابل استناد نیست، ولی با یک بررسی کلی می‌توان به این نکته رسید که در صورت وقوع یک زلزله ۶ ریشتری تهران با فاجعه بزرگی مواجه خواهد شد؛ چراکه حتی برای این منظور تا به امروز بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه با اشاره به معضلات موجود در بافت‌های فرسوده و حساسیت این مناطق در مورد وقوع زلزله یادآور شد: تسهیلات منظورشده برای مشارکت مستقیم مردم در نوسازی این بافت‌ها نیز دردی از مناطق فرسوده دوا نمی‌کند چون این طرح مستلزم مشارکت همه جانبه مردم ساکن در این مناطق و ارائه تسهیلات ویژه مالی برای کمک به آنها است.

نوبت زلزله بزرگ رسیده‌است؟

از دیگر مطالبی که متعاقب زلزله روز شنبه مطرح شد و البته مسبوق به سابقه نیز هست و به کرات در برخی رسانه‌ها مطرح شده، طرح تاخیر ۱۴ ساله در وقوع زمین‌لرزه بزرگ تهران است. بر این اساس دوره بازگشت زلزله‌های بزرگ در تهران ۱۵۸ سال است و با توجه به اینکه هم‌‌اکنون ۱۷۲ سال از آخرین زلزله در تهران گذشته، بنابراین ۱۴ سال پیش باید زلزله بزرگی در تهران رخ می‌داده که تاکنون تاخیر داشته است. مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌و‌گو با ایسنا در این رابطه توضیح داد: در مورد منطقه تهران جز در مورد گسل کهریزک و گسل شمال تهران که بررسی‌های محدودی بر روی یک نقطه از هریک از این گسل‌ها با استفاده از روش‌های دیرینه لرزه‌شناسی توسط همکاران ما در پژوهشگاه و سازمان زمین‌شناسی کشور - از سال ۱۳۷۴ تاکنون - انجام شده است، هیچ بررسی تکمیلی بر روی همین گسل‌ها و یا گسل‌های دیگر گستره تهران انجام نشده است؛ بنابراین در مورد همین گسل‌ها نیز نمی‌توان مشخص کرد که دوره بازگشت زمین‌لرزه‌ای با بزرگای خاص بر روی هر یک از قطعات آنها چقدر است. وی در ادامه یادآور شد: آخرین زلزله ای که ۱۷۲ سال پیش در تهران حس شده، احتمالا زمین‌لرزه بیست و هفت مارس ۱۸۳۰ دماوند شمیرانات (منطقه شمال شرق تهران) با بزرگای تخمینی حدود ۷ بوده که در دماوند، شمیرانات و جاجرود احساس شده و خسارت‌هایی نیز به دنبال داشته است.