پارکینگ جای ساختمان ریخته‌شده سعادت‌آباد؟

عکس: نگار متین نیا

اهالی منطقه هیچ اطلاعی از ساکنان ساختمان ریخته شده ندارند گروه مسکن- سحر باباخانی: شاید رسیدگی دقیق و بدون اغماض مراجع مسوول به پرونده ساختمان سعادت‌آباد می‌توانست عبرتی برای بساز و بفروش‌های غیرمتخصص باشد تا میلیاردها تومان سرمایه مردم را برای رسیدن به سودهای یک‌شبه در سازه‌های سست و بی‌کیفیت خرج نکنند؛ اما نتایج پیگیری تا این مرحله عبرت‌آموز نبوده است.

در این مدت آنچه خیلی زود پیگیری شد کسب رضایت خانواده‌هایی بود که فرزندانشان در جریان تخریب ساختمان سعادت‌آباد جان باختند، اما مابقی ماجرا فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اینکه بالاخره مقصر اصلی در پایه‌ریزی سست ستون‌ها چه کسی بوده است؟ اینکه آیا این ساختمان که مهندس ناظر داشته، پایان کار برایش صادر شده و همه مراحل قانونی ساخت‌وساز را طی کرده چگونه به راحتی ابتدا کج می‌شود، بعد از یک سمت ریزش می‌کند و در نهایت تاب تخریب را نمی‌آورد و در عرض چند ثانیه با خاک یکسان می‌شود؟

انتظار این بود که بعد از یک‌سال، مالکان ساختمان مسکونی سعادت آباد که تعدادشان قابل توجه است، تصمیم به استفاده مجدد از زمین را بگیرند و ساختمان جدیدی روی آن بنا کنند، اما بزرگترین ابهام پیش‌روی پرونده ساختمان سعادت‌آباد سرنوشت مالکان آن است.

اهالی منطقه هیچ اطلاعی از آنها ندارند و از تلاش برای ساخت‌وساز روی زمین حادثه هم خبری نیست.

مشاهدات حاکی است که برخی ساکنان خیابان بلوار فرهنگ از خالی بودن جای ساختمان سست سعادت‌آباد برای پارک خودرو استفاده می‌کنند و این شاید ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدام ممکن برای استفاده از این محل باشد.

از سوی دیگر شنیده شده شهرداری ممکن است در زمین متعلق به مالکان حادثه سعادت‌آباد فضای سبز ایجاد کند. تصمیمی که یک عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آن را به شدت تکذیب می‌کند.

حمزه شکیب در این باره گفت: مالکان ساختمان تخریب شده قطعا سند دارند و همان سند نشانه تعلق زمین به آنها است.

گلایه در شورای شهر

یک سال از وقوع حادثه ریزش ساختمان مسکونی سعادت آباد و کشته شدن کارگرانی که در این ساختمان به عملیات تخریب غیراصولی دست زده بودند، می‌گذرد.

در همین رابطه رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران اخیرا در جلسه علنی شورای شهر به بی توجهی به ادامه روند رسیدگی به این پرونده شکایت کرد و گفت: با گذشت یک سال از حادثه ریزش ساختمان سعادت‌آباد هنوز کمیته مربوطه گزارشی به شورای شهر ارائه نداده است و همین مساله باعث می‌شود که حوادث این‌چنینی به راحتی تکرار شده و مورد بی‌توجهی قرار گیرند و در این میان با جان گروهی انسان بی‌گناه بازی شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، با وجود پرداخت دیه توسط شورای شهر تهران و شهرداری به خانواده‌های آسیب دیده همچنان ابهاماتی در زمینه این پرونده وجود دارد و مالکین قبلی آن نیز پراکنده شده و هیچ فعالیتی در زمینه ساخت و ساز مجدد در زمین این منطقه انجام نداده‌اند.

این درحالی است که حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مالکان ساختمان تخریب شده سعادت‌آباد مجاز هستند با کسب مجوز در همان زمین با همان متراژ و تراکم ساختمان جدیدی را احداث کنند و اکنون عدم اقدام این ساکنین به معنی تملک شهرداری نیست.

به عقیده شکیب، شهرداری با هیچ مجوزی نمی‌تواند ادعای مالکیت این زمین را کرده یا در آن دخل و تصرف بکند و مالکین با همان سند آپارتمان می‌توانند مالکیت خود را نسبت به زمین ثابت کنند و در این باره نیز تا به امروز شکایت خاصی صورت نگرفته است، ولی در صورتی‌که هرکدام از مالکان به شورای شهر مراجعه کرده و ادعای خسارت کنند شورا به این درخواست رسیدگی می‌کند.

با وجود تمامی توضیحات ارائه شده توسط اعضای شواری شهر تهران مشاهدات نشان می‌دهد زمین بزرگ ساختمان تخریب شده که به گفته یکی از ساکنین محل به نحوی توسط شهرداری صاف و یکدست شده که انگار هیچ‌ وقت ساختمانی در این زمین وجود نداشته!، همچنان خالی است و این زمین تبدیل به محلی برای پارک ماشین برای مردم شده است.

در همین راستا و بر اساس مشاهدات و تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای‌اقتصاد ساختمان مجاور این ملک که در حادثه تخریب زیان دیده مجددا بازسازی شده و به حالت اول بازگشته است.

یکی از ساکنین قدیمی این ساختمان ۱۶ واحدی درباره چگونگی وقوع حادثه به دنیای‌اقتصاد گفت: این دومین باری بود که ساختمان مجاور به ساختمان ما خسارت وارد می‌کرد. اولین بار این ساختمان در سال ۸۰ بر روی پایه‌های یک ساختمان ۲ طبقه ساخته شد و بعد بر روی همان پایه‌ها و فونداسیون یک ساختمان ۱۱ طبقه (با در نظر گرفتن پیلوت و پارکینگ) ساخته شد که همین مساله باعث شد ساختمان برای بار اول به سمت ساختمان مجاور که ما در آن ساکن بودیم حائل شود و دیوار مجاور را تخریب کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر ساکنین این ساختمان گفت: با شکایت انجام شده شنیدیم سازندگان این ساختمان به پرداخت جریمه محکوم شدند، ولی این ساختمان با همان وضعیت بازسازی شد و به فروش رسید.

با استناد به گفته‌های این فرد ساکن در محل پس از وقوع زلزله خفیف ۵ سال پیش در تهران ساکنین با احساس خطر خانه‌های خود را ترک کرده و بلافاصله ضلع جنوب شرقی این ساختمان با وسایل داخل آن ریزش کرد و ساکنین به اجبار آن را ترک کرده و با زدن چادر در مجاورت ساختمان به این نحو ساخت و ساز اعتراض کردند، ولی اعتراض آنها به جایی نرسید و شهرداری نیز تخریب کامل این ساختمان را بر عهده گرفت و این وظیفه را بر عهده یک مقاطع کار (واسطه)گذاشت و در نهایت تعدادی کارگر از لرستان با روزی ۱۵هزار تومان دستمزد مسوول تخریب این ساختمان شدند.

در این بین توجه به این نکته لازم و ضروری است که گویا یک مهندس ناظر ساختمان بر این پروژه نظارت نداشت و شنیده شده که کارگران برای استفاده و فروش هرچه سریع‌تر آهن‌آلات به کار رفته در ساختمان اول آنها را از سازه خارج کرده‌اند که همین مساله باعث ضعیف شدن سازه و ریزش آن شد و گویا بعد از ریزش نیز مشخص نشد که بر سر این آهن‌آلات چه آمد.

به دنبال این تخریب غیراصولی (ازپایین به بالا) دیوار ساختمان مجاور تخریب شد، ولی شهرداری این بار ساکنین را به هتل بزرگ تهران منتقل کرد تا ساختمان را بازسازی کند و پس از گذشت یک ماه ساختمان را به ساکنین آن حویل دادند.

ولی در این میان از سوی برخی شنیده شده که شهرداری برای اثبات مالکیت از ساکنین ساختمان تخریب شده سند زمین را مطالبه کرد؛ در حالی که این افراد تنها سند آپارتمان را در دست دارند و در کنار این موضوع به آنها گوشزد شده که باید هزینه تخریب ساختمان را نیز به شهرداری بپردازند.در این میان حمزه شکیب عضو کمیسیون عمران شورای شهر مورد اول را رد کرده و غیر قانونی دانست، ولی مورد دوم را قابل رسیدگی اعلام کرد.با وجود این برخی اهالی این منطقه از سعادت آباد به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفتند که گویا شهرداری قصد دارد پارک و فضای سبزی در این محل احداث کند، ولی شورای شهر این مساله را تکذیب کرده و آن را غیرعملی می‌داند.

متاسفانه از ساکنین قبلی این ساختمان تخریب شده هیچ خبری در دست نیست و مشخص نیست که پس از این حادثه و خسارت بالایی که به اموال و ملک آنها وارد شد به چه سرنوشتی دچار شدند؛ ولی حقیقتی که در اولین نگاه بر زمین خاکی بر اتوبان بلوار فرهنگ قابل رویت است، این است که خالی ماندن زمینی با این مساحت در این منطقه از تهران و بی‌توجهی مالکین آن کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.