دنیای اقتصاد- توسعه سریع و شاید بدون برنامه‌ریزی امارات موجب شده ساکنان این کشور عربی با مشکلاتی روبه‌رو شوند.چالش تامین برق در برخی امیرنشین‌های امارات بحران جدیدی است که بعد از بحران رکود اقتصادی دوباره قرار است ریسک سرمایه‌گذاری مسکن را در این کشور بالا ببرد.بازار مسکن دبی طی یک سال گذشته تحت تاثیر رکود اقتصاد جهان و کاهش ارزش سهام شرکت‌های ساختمانی آمریکا، به شدت آسیب دید و با کاهش بی‌سابقه قیمت املاک، سرمایه‌گذاران خارجی را از ادامه فعالیت در این جزیره منصرف کرد. چالش تامین برق؛ معضل تازه امیرنشین‌های خلیج‌فارس

امارات در خاموشی

بعد از رکود اقتصاد جهانی این بار کمبود برق پروژه‌های ساختمانی امارات را متوقف می‌کند

ساختمان‌های تازه‌ساز در راس‌الخیمه ماه‌ها است در نوبت اتصال به شبکه برق سراسری هستند

محمد روشن

توسعه سریع و شاید بدون برنامه‌ریزی امارات موجب شده ساکنان این کشور عربی با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

کمبود برق به عنوان معضل جدی در امارات ساکنان این کشور عربی را با نگرانی‌هایی روبه‌رو کرده است.

چالش تامین برق در برخی امیرنشین‌های امارات بحران جدیدی است که بعد از بحران رکود اقتصادی دوباره قرار است ریسک سرمایه‌گذاری مسکن را در این کشور بالا ببرد.

بازار مسکن دبی طی یک سال گذشته تحت تاثیر رکود اقتصاد جهان و کاهش ارزش سهام شرکت‌های ساختمانی آمریکا، به شدت آسیب دید و با کاهش بی‌سابقه قیمت املاک، سرمایه‌گذاران خارجی را از ادامه فعالیت در این جزیره منصرف کرد.

اکنون نیز کمبود برق در بخش‌هایی از امارات که گفته می‌شود تا ۳ سال آینده ادامه خواهد داشت، رکود مسکن در برخی امیرنشین‌ها را تشدید کرده است.

امارات به شدت با معضل تامین برق دست به گریبان است؛به طوری‌که خاموشی در برخی امیرنشین‌ها معنای واقعی گرما و شرجی را برای ساکنان به همراه داشته و آن روی سکه زندگی در این منطقه به ظاهر فوق پیشرفته را نشان می‌دهد.

در امارات چون سیستم‌های سرمایشی اغلب خانه‌ها از نوعی است که برق فوق‌العاده زیادی مصرف می‌کند، خاموشی‌های چند ساعته در ماه‌های اخیر موجب شده عملا سکونت در آن با توجه به گرما و رطوبت زیاد، آزاردهنده ‌شود.

اما چالش تامین نیروی برق درحالی‌که برای بیشتر ساکنان امارات نگران‌کننده است، برای برخی از مدیران پروژه‌های ساختمانی به بهانه خوبی تبدیل شده تا در مقابل پیش‌خریداران برج‌های مسکونی که ماه‌ها است از موعد تحویل واحد به آنها گذشته، بتوانند چند ماه دیگر مشتری‌ها را معطل کنند تا بلکه سرمایه کافی برای تکمیل پروژه به دستشان برسد.

گزارش‌ها از اوضاع ساخت‌وساز در امیرنشین‌های امارات حاکی است: بسیاری از پروژه‌های ساختمانی فقط به خاطر عدم اتصال به شبکه برق امکان واگذاری ندارند.

از سوی دیگر برخی سازنده‌ها تصمیم‌ گرفته‌اند در کنار برج‌های مسکونی طرح احداث نیروگاه کوچک با ظرفیت محدود تامین برق را در نظر بگیرند. جدیدترین خبرها از خاموشی‌های گسترده و کمبود برق در امارات حکایت دارد که البته اگر چه دولت این کشور برای گسترش شبکه تامین برق برنامه‌هایی را در نظر دارد اما گفته می‌شود برخی امیرنشین‌ها تا ۳ الی۴ سال آینده هم با معضل تامین برق دست به گریبان خواهند بود.

ساختمان‌های جدید منتظر برق هستند

به گزارش دنیای‌اقتصاد توسعه سریع امارات متحده عربی و عدم برنامه‌ریزی بلندمدت امیرنشین‌ها برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای پروژه‌های بزرگ باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان آنها شده است، به‌گونه‌ای که برخی از ساختمان‌های راس‌الخیمه و عجمان در حال حاضر برق ندارند و در انتظار به سر می‌برند. توسعه سریع دبی باعث شد این امیرنشین سهم بیشتری از شبکه سراسری (فدرال) برق امارات را به خود اختصاص دهد و در نتیجه، امیرنشین‌های کوچکی همچون عجمان و راس‌الخیمه با کمبود برق مواجه شوند. سازمان آب و برق فدرال (FEWA) اعلام کرده در نظر دارد تامین برق امیرنشین‌های شمالی، شامل عجمان، راس الخیمه، ام القوین و فجیره را از میزان فعلی ۱۴۰۰ مگاوات به ۲۰۰۰ مگاوات در سال ۲۰۱۸ برساند؛ اما کارشناسان عقیده دارند این میزان به هیچ وجه کافی نیست. به همین دلیل دولت‌های محلی امیرنشین‌های شمالی، خود اقدام به راه‌اندازی نیروگاه‌های مستقل کرده‌اند تا وابسته به برق شبکه سراسری نباشند.

در راس‌الخیمه-شمالی‌ترین امیرنشین امارات- بسیاری از ساختمان‌های جدید در انتظار برق به سر می‌برند. این انتظار تنها به ساختمان‌های مسکونی محدود نمی‌شود بلکه دانشگاه‌ها، مراکز خرید و مدارس و ساختمان‌های تجاری-اداری را نیز در بر می‌گیرد. این ساختمان‌ها چند سال است که تکمیل شده، اما هنوز به شبکه برق وصل نشده‌اند. به گزارش گلف نیوز، یک دانشگاه خصوصی در راس‌الخیمه که در کنار بزرگراه امارات واقع شده دو سال است که ساختمان جدیدش را تکمیل کرده، اما به دلیل نداشتن برق نمی‌تواند از آن استفاده کند و از سوی دیگر در پذیرش دانشجویان جدید با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.

همچنین یک مرکز تجاری جدید در شهر راس الخیمه چند سال است ساخت آن تمام شده، اما به‌دلیل نداشتن برق، هنوز فعالیت آن شروع نشده و این مرکز تجاری، متحمل خسارات سنگینی شده است؛ چرا که معمولا این پروژه‌ها از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و با تاخیر در بهره‌برداری از پروژه، نمی‌توانند پاسخگوی بانک در پرداخت اقساط وام باشند.

چند مدرسه خصوصی نیز با چنین مشکلی مواجهند، حال آنکه مطابق دستورالعمل سازمان آب و برق فدرال، مدارس و دانشگاه‌ها در اولویت برق‌رسانی قرار دارند. مسوولان دولتی می‌گویند آنها باید تا سال ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۵ منتظر باشند. این در صورتی است که در این امیرنشین پروژه‌های بلندپروازانه بسیاری، همچون جزیره مصنوعی مرجان که هم‌اکنون ساخت‌وساز در آن جریان دارد و بسیاری از ساختمان‌های آن قبل از سال ۲۰۱۳ تمام می‌شود، فاینانشیال سیتی (Financial City)، الحمرا ویلاج (Al Hamra Village)، مینا العرب (MinaAl Arab) و البته سایر پروژه‌ها که دیرتر تکمیل خواهند شد، همچون گیت وی سیتی (Gateway City)، جزیره مصنوعی دانا (Dana Island)، جزایر مصنوعی سرایا (Saraya Islands) و پروژه‌های بزرگ دیگر در حال طراحی یا ساخت است. به همین منظور به گزارش روزنامه دی ناشنال چاپ ابوظبی، دولت راس الخیمه در ماه جولای ۲۰۰۸ اعلام کرد طی ۳ سال آینده ۴ نیروگاه در مجموع با ظرفیت ۷۴۰ مگاوات در این امیرنشین راه‌اندازی خواهد شد. یک شرکت انگلیسی عهده‌دار راه‌اندازی دو توربین گازی با ظرفیت تولید برق ۴۰ مگاوات شده است که برق منطقه الحمرا در غرب شهر راس الخیمه در نزدیکی جزیره مصنوعی مرجان را تامین خواهد کرد. همچنین برق مورد نیاز پروژه مینا العرب نیز ۱۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که انتظار می‌رود در مرحله بعد تامین شود. بسیاری از شرکت‌های صنعتی بزرگ هم‌اکنون خود دارای ژنراتور بوده و برق مورد نیازشان را تامین می‌کنند از جمله سرامیک‌سازی راس‌الخیمه که دارای ژنراتور ۲۸ مگاواتی است. برخی از انبوه سازان بزرگ نیز تصمیم گرفته‌اند در صورت عدم اقدام جدی از سوی دولت محلی خود اقدام به راه‌اندازی نیروگاه مورد نیاز پروژه‌هایشان کنند. کارشناسان معتقدند راس‌الخیمه برای تامین برق مورد نیاز پروژه‌های صنعتی و گردشگری خود تا سال ۲۰۱۵ به ۴۰۰۰ مگاوات برق نیاز دارد.

ساخت نیروگاه کنار برج‌های مسکونی؟

امیرنشین عجمان، کوچکترین امیرنشین امارات با مشکلات مشابه راس الخیمه روبه‌رو است. هم‌اکنون بالغ بر ۲۰ پروژه بزرگ در این امیرنشین در حال ساخت یا طراحی می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به امارات سیتی (EmiratesCity)، حمید سیتی(umaidCity)، مرموکه سیتی(Marmooka City)، عوالی سیتی، پارک ویو سیتی، امارات لیک تاورز، آی آف عجمان، اسکیپ، گرین سیتی، الحلیو داون تاون، فلورا رسیدنس، عجمان آپتاون و بسیاری پروژه‌های بزرگ و کوچک دیگر نام برد. در ماه جولای ۲۰۰۸، دولت عجمان، قراردادی را با یک شرکت مالزیایی برای ساخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی با هزینه ۲میلیارد دلار که با سوخت زغال سنگ کار خواهد کرد منعقد کرد. ساخت این نیروگاه تا سال ۲۰۱۲ به طول خواهد انجامید. در همین حال، برخی از انبوه‌سازان که پروژه‌های بزرگی را در دست ساخت دارند، برای اطمینان مشتریان خود اعلام کرده‌اند که در صورت تاخیر در ساخت نیروگاه عجمان و ناتوانی دولت در تامین برق مورد نیاز پروژه، خود اقدام به خرید ژنراتور خواهند کرد تا پروژه‌شان برای بهره‌برداری با مشکل مواجه نشود. در این بین به نظر می‌رسد سازندگان عجمان مارینا (Ajman Marina)، به صورت جدی تصمیم گرفته‌اند خود اقدام به راه‌اندازی نیروگاهی برای تامین ۳۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این پروژه بزرگ کنند. شهرک مدرن السلام سیتی (Al SalamCity) در امیرنشین ام القوین نیز به دلیل ناتوانی دولت محلی در تامین آب و برق آن به سرنوشت نامعلومی دچار شده است.

این در حالی است که شرکت سازنده آن بسیاری از مناطق ویلایی این شهر جدید را پیش فروش کرده است (حدود ۷۰ درصد از فاز ۱ پروژه). البته به نظر می‌رسد کمبود برق بهانه خوبی برای سازنده این شهر جدید باشد چرا که تورم بالا (حدود ۱۲-۱۰درصد) به‌ویژه در حوزه مسکن، باعث شده است که ساخت ویلاهای پیش فروش شده که با قیمت بسیار مناسبی عرضه شده بود، دیگر مقرون به صرفه نباشد.

امیرنشین ابوظبی با وجود داشتن ذخایر عظیم نفت، با تاسیس شرکتی به نام مصدر در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی منابع انرژی تجدید شونده کرده است.

در این راستا، ابوظبی شهر جدیدی به نام مصدر (Masdar) را تعریف کرده که انرژی مورد نیاز آن از منابع تجدید شونده تامین شده و کاملا سازگار با محیط زیست خواهد بود (Carbon FreeCity). این شهر در نزدیکی فرودگاه پایتخت امارات تا سال ۲۰۱۶ ساخته خواهد شد.

به همین منظور شرکت مصدر، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با هزینه ۵۰ میلیون دلار را برای تامین انرژی شهر در فاز ساخت در دست راه‌اندازی دارد که از سپتامبر ۲۰۰۸ شروع شده و در فوریه ۲۰۰۹ تکمیل خواهد شد. این نیروگاه مازاد برق تولیدی را به شبکه برق ابوظبی تحویل خواهد داد. با راه‌اندازی این نیروگاه، از آزاد شدن ۱۵۰۰۰ تن دی اکسید کربن در سال به‌وسیله نیروگاه‌های گازی جلوگیری خواهد شد.

این شرکت با سرمایه‌گذاری در یک شرکت آلمانی که قادر است سالانه صفحات خورشیدی به میزان ۷۰مگاوات را تولید کند، قصد دارد تکنولوژی و دانش فنی آن را به کارخانه ای در ابوظبی که دو برابر آن ظرفیت تولید خواهد داشت انتقال دهد تا بتواند صفحات خورشیدی مورد نیاز خود را برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و یا استفاده در پشت بام و نمای ساختمان‌ها تولید کند. البته باید توجه داشت که هزینه برق تولیدی توسط نیروگاه‌های خورشیدی قابل رقابت با نیروگاه‌های گازی نیست.