تغییر ذائقه در بازار مسکن
دنیای اقتصاد- بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در زمستان سال گذشته، یک‌میلیون و ۱۸۵هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران در این مدت، یک‌میلیون و ۵۹۰‌هزارتومان بوده است.

خریدوفروش «زیر 50‌متر» با ترافیک مواجه شده است
تغییر ذائقه در بازار مسکن
فرید قدیری - مهدیس فرقانی
مشاوران املاک: از هر ۳ نفر مراجعه‌کننده به بنگاه، ۲ نفر متقاضی خرید مسکن با متراژ ۵۰ متر یا کمتر هستند
در تهران بیشتر آپارتمان‌های در حال ساخت 40 تا 70‌متر مساحت دارند
ذائقه مردم در بازار مسکن دستخوش تغییر شده است. تقاضای مصرفی در این بازار سعی دارد نهایت استفاده را از فرصت ارزانی مسکن ببرد؛ اما چون ارزش املاک متراژ بالا به‌رغم کاهش قیمت‌ها هنوز به سطح قدرت خرید نرسیده، پیشنهاد‌ها برای خریدوفروش واحدهای نقلی افزایش یافته است.
مشاوران املاک با بیان اینکه «رکود مسکن در واحدهای نقلی جا نشده است!» می‌گویند: از هر 3 نفر مراجعه‌کننده به بنگاه، 2 نفر سراغ واحدهای 50 متری یا کوچک‌تر را می‌گیرند.سطح قیمت‌های پیشنهادی برای فروش این واحدها براساس محاسبه متری (قیمت هر‌متر مربع) هنوز بالاتر از ارزش واحدهای با متراژ بزرگ است، اما چون متراژ آنها پایین است؛ بنابراین قدرت خرید آن وجود دارد.در تهران برای خرید یک واحد مسکونی نقلی کافی است، حداقل 10 تا 15‌میلیون تومان پول نقد داشته باشید تا با وام 18‌میلیونی بانک مسکن بتوانید به راحتی صاحبخانه شوید.
حدود قیمت خرید در بازار واحدهای نقلی از ۳۰‌میلیون تا ۷۰‌میلیون تومان است که بسته به متراژ و عمر بنا متفاوت خواهد بود.متوسط قیمت‌های پیشنهادی برای فروش واحدهای مسکونی زیر ۵۰ متر، اغلب حدود ۲/۱ تا ۵/۱ برابر مساحت ملک است. این فرمولی است که گفته می‌شود برخی مشاوران املاک و بیشتر مالکان این واحدها برای تعیین حدود قیمت از آن استفاده می‌کنند.
مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت واحدهای نقلی (زیر 50 متر)، اتاق خواب است.در برخی از این واحدها، معماری داخل ساختمان به گونه‌ای است که یک اتاق خواب با مساحت مناسب در آن تعبیه شده است. وجود اتاق خواب در این واحدها برای خریداران بسیار مهم است. چون بنگاه‌های مسکن می‌گویند خانوارهای 4 نفره هم متقاضی خرید چنین واحدهایی هستند.از سوی دیگر گفته می‌شود وام 18‌میلیونی بانک مسکن در بسیاری از موارد به‌صورت کامل به واحدهای مسکونی کوچک تعلق می‌گیرد و این مساله باعث شده قدرت خرید مسکن نقلی بیش‌از پیش تقویت شود.
ساخت‌وساز تحت‌شعاع ذائقه جدید
بسازوبفروش‌ها در تهران زودتر از آنکه تغییر ذائقه در بازار مسکن اتفاق بیافتد، دست به کار شدند و مساحت واحدها را کاهش دادند.در حال حاضر بسیاری از آپارتمان‌های نوساز آماده تحویل با ذائقه جدید مردم همخوانی دارد.
در غرب و مرکز تهران به ندرت می‌‌توان صاحب یک ملک نوساز با متراژ بالاتر از ۷۵‌متر مربع شد.
ساختمان‌های مسکونی نوساز در این مناطق اغلب دارای واحدهایی با متراژ‌های مختلف از 40 متر تا 70 متر هستند.
آمارهای رسمی از ساخت مسکن در سال‌های اخیر نیز این موضوع را تایید می‌کند.
در سال 85، متوسط سطح زیربنای واحدهای مسکونی نوساز در تهران 130‌متر مربع گزارش شده است که این رقم در سال 86 به 127‌متر مربع و در سه ماه اول سال 87 به 125‌متر مربع رسیده است.بانک مرکزی هنوز آماری در زمینه متراژ واحدهای ساخته شده در اواخر سال گذشته و ماه‌های اخیر منتشر نکرده است، اما شهرداری اخیرا در گزارشی با موضوع میزان صدور پروانه‌های ساختمانی اعلام کرد: متراژ پروانه‌های صادر شده در سه ماه اول 88 نسبت به مدت مشابه سال قبل 40‌درصد پایین آمده است که این کاهش در متراژ می‌تواند حاکی از کوچک‌سازی واحدهای مسکونی در تهران باشد.


رکود سنگینی که حدود یک سال و نیم گذشته گریبان گیر بازار مسکن شد و هنوز هم نشانه و آثارش در بازار خودنمایی می‌کند، سبب شده تا اغلب افرادی که به دنبال یک موقعیت مناسب برای خرید خانه هستند دست به‌کار شوند؛ چراکه این رکود سبب شد قیمت ملک در اکثر مناطق تهران کاهش پیدا کند و به ظاهر کار را برای خریداران آسان کند؛ اما از طرفی دیگر با وجود کاهش قیمت ملک همچنان کسانی که قصد خرید دارند با مشکل قیمت روبه‌رو هستند، زیرا درآمد ماهانه آنها تغییری نکرده است.خبرنگار نبض بازار دنیای اقتصاد، امروز وضعیت بازار واحدهای مسکونی با متراژ 50‌متر و کمتر را بررسی کرده است.
روزنامه‌ای که بیشتر مشاوران املاک و فروشندگان مسکن در آن آگهی می‌کنند، در یک هفته گذشته از حدود ۲‌هزار مورد فروشی، نزدیک به ۳۰۰ مورد آگهی را به خانه‌های نقلی اختصاص داده بود. این نشان می‌دهد بازار واحدهای کوچک در کنار بازار خریدوفروش واحدهای بزرگ در حال رشد کردن می‌باشد.
یک مشاور املاک در محدوده مجیدیه‌جنوبی در رابطه با واحدهای 50‌متری به «دنیای اقتصاد» گفت: «متراژ اکثر واحدهای مسکونی در مجیدیه 40 تا 50‌متر مربع است و بافت این منطقه چون قدیمی است، مدتی می‌شود که رو به نوسازی است و هر روز تعداد واحدهای نوساز در حال افزایش است. وی افزود: واحدهای نقلی با این متراژ، کم و بیش مشتریان خود را دارد؛ اما به دلیل رکود، بازار پررونقی ندارد.مشاور املاک دیگری که در منطقه پیروزی فعالیت می‌کند، بازار واحدهای 50‌متری را این طور شرح می‌دهد که در منطقه پیروزی تعداد متراژ 50 متری زیاد است و کلا در این محدوده تعداد متراژهای بالا کمتر از متراژهای پایین است، حتی در پیروزی متراژهای زیر 50 متر زیاد به چشم می‌خورد.
اکثر خریداران این روزها با سرمایه ۴۰‌میلیون تا ۶۰‌میلیون تومان در بازار حضور دارند که با مبلغ ۶۰‌میلیون‌تومان آنها می‌توانند یک واحد ۵۰‌متری چند سال ساخت را خریداری کنند؛ اما مشکلی که هم‌اکنون در بازار است باور نداشتن قیمت های فعلی بازار از سوی مشتریان است که دلیلی بر بی‌رونقی بازار به حساب می‌آید.
وی در ادامه افزود: «عمر بنای واحدهای 50 متری در پیروزی بین یک تا 5 سال ساخت است.در محدوده بلوار فردوس بازار واحدهای 50‌متر مربعی و کمتر بنا به اظهارات یک مشاور املاک واقع در فردوس غرب بدین شرح است: «تعداد واحدهای 50‌متری در فردوس غرب به اندازه‌ای است که طرفداران خرید این واحدها با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند. نوساز بودن این واحدها نسبت به چند سال ساخت بودن آنها بیشتر به چشم می‌آید. اکثر واحدهای مسکونی متراژ کوچک با بهرمندی از وام به فروش می‌رسند.»در خیابان گرگان یک بنگاه‌دار در رابطه با وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی با متراژ 50‌متر مربع گفت: «متراژ اکثر واحدهای مسکونی 60 تا 80‌متر مربع است و متراژ 50‌متر مربعی کمتر به چشم می‌خورد، اما اغلب این واحدهای 50‌متری نوساز هستند. به علت اینکه اکثر متراژهای کوچک از وام برخوردار هستند، اکثر خریدارانی که با زحمت سرمایه جمع کرده‌اند، سراغ ملک‌هایی را که وام دارند، می‌گیرند.»