گروه مسکن- با تصویب شورای شهر تهران، آن دسته از سازندگانی که عوارض ساخت را به موقع به شهرداری پرداخت کنند، مشمول جایزه خوش حسابی خواهند شد. این جایزه معادل ۲۵‌درصد از عوارض قابل پرداخت برای صدور پروانه ساخت است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مصوبه دیروز شورای شهر دست شهرداری را برای مانور عملیاتی به منظور دسترسی سریع به منابع مالی، باز خواهد گذاشت.

به گفته سخنگوی شورای شهر، شهرداری از ابتدای سال تاکنون به ۷۰‌درصد از درآمد پیش‌بینی شده در بودجه مصوب دست نیافته است. این در حالی است که کمبود منابع مالی در شهرداری باعث شده شورای شهر تصمیم به تعطیلی برخی پروژه‌های غیرضروری شهری بگیرد.

قرار است تا هفته آینده لیست قرمز این پروژه‌ها، نهایی و اعلام شود. به گزارش دنیای اقتصاد با مروری بر مستندات موجود به نظر می‌رسد وضعیت مالی شهرداری در مرحله بحرانی به سر می‌برد، چراکه بنا به صلاحدید کمیسیون عمران شورای شهر اولویت بندی در پروژه‌های عمرانی به وجود آمده که تا یک هفته دیگر اعلام می‌شود ولی با این وجود بر خلاف سیاست شهرداری مبنی بر تخفیف ۲۵‌درصدی عوارض شهری فرمانداری تهران با این تسهیلات، مخالفت کرده و آن را خلاف قانون «تجمیع عوارض» عنوان کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، خسرو دانشجو در جلسه دیروز شورا در توضیح راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل گفت: شورا پیشنهاد کرده که عبارت «جایزه خوش حسابی» جایگزین «تخفیف» شود تا از این طریق با حفظ روح مصوبه برای تامین مشکلات مالی شهرداری و پرداخت عوارض به اعتراض فرمانداری نیز پرداخته شود.

شورا کارشکنی نمی‌کند

در جلسه دیروز، سخنگوی شورای شهر با بیان این مطلب که شهرداری در آغاز عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌ها با شورای شهر هماهنگ نیست، متذکر شد: برای رفع این بی‌توجهی شورا جلوی پروژه‌های عمرانی را که مطالعات علمی‌و پژوهشی آن از ابتدا به شورا ارائه نشده است، می‌گیرد. برای مثال به تازگی جلوی پروژه احداث خط ۳ و ۴ «‌BRT» گرفته شده و این مساله ادامه خواهد داشت و این به معنای کارشکنی شورا در طرح‌های شهری نیست، بلکه باید در این میان جایگاه شورا شناخته و پذیرفته شود.

درآمدهای شورا محقق نشد

خسرو دانشجو همچنین از عدم تحقق ۷۰‌درصدی بودجه شهرداری از ابتدای سال خبر داد و گفت: برای جلوگیری از بحران مالی شهرداری بر اساس اولویت‌بندی که کمیسیون عمران ظرف یک هفته انجام خواهد داد پروژه‌های شهری اولویت‌بندی و پس از آن اجرا می‌شود.