دنیای اقتصاد- وزارت مسکن و شهرسازی در تازه‌ترین آمار خود از اوضاع بازار مسکن خبرداده است که متوسط قیمت‌ها در این بازار در بهار امسال نسبت به تابستان سال پیش حدود ۲۵درصد کاهش یافته و به متری ۵/۱میلیون تومان رسیده است.این وزارتخانه اعلام کرده است که براساس مطالعات میدانی انجام گرفته، کاهش قیمت در بازار مسکن همچنان ادامه دارد. گزارش روز اما رسمی از متوسط قیمت‌ها در پایتخت

مسکن متری ۵/۱‌میلیون‌تومان شد

کاهش ۲۵‌درصدی قیمت مسکن در ۳ ماه اول سال

فرید قدیری

ارائه گزارش‌های تکمیلی از سوی وزارت مسکن به آنچه هفته گذشته دفتر اقتصادی این وزارتخانه درباره نوسانات قیمت مسکن منتشر کرد، ادامه دارد.

دفتر اقتصادی وزارت مسکن پیشتر در فصلنامه تخصصی خود اعلام کرده بود «متوسط قیمت مسکن در تهران در پاییز ۸۷ نسبت به فصل مشابه سال ۸۶، معادل ۵/۲۱‌درصد گران شد. در عین حال، مسکن در پایتخت در پاییز سال گذشته نسبت به تابستان همان سال ۸/۸‌درصد ارزان شد.»ارائه همین دو آمار از گرانی و ارزانی توام قیمت مسکن در نیمه سال گذشته کافی بود تا در روزهای اخیر مقامات تلاش کنند درباره تحولات بازار مسکن بیشتر از قبل اطلاع‌رسانی کنند تا مردمی که در سال ۸۷ مدام از مسوولان، کاهش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت مسکن را شنیده بودند متوجه شوند که چگونه قیمت مسکن در سال ۸۷ هم روند افزایشی داشته و هم کاهش یافته است.معاون ارشد وزارت مسکن هفته گذشته بعد از انتشار گزارش دفتر اقتصادی، در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد درعین حال که افزایش ۲۱‌درصدی قیمت مسکن در پاییز سال ۸۷ نسبت به پاییز سال ۸۶ را تایید کرد، گفت: قیمت مسکن در زمستان ۸۷ با کاهش چشمگیر روبه‌رو شد؛ طوریکه در آخرین فصل از سال گذشته ارزش ملک ۲۰ تا ۳۰‌درصد پایین آمد.با آنچه این مقام ارشد وزارت مسکن توضیح داد مشخص شد اوایل سال گذشته قیمت ملک همچنان متورم بود، اما در اواخر سال بازار بهبود پیدا کرد و قیمت‌ها پایین‌ترین سطح را در ۱۰ سال گذشته تجربه کردند.وزارت مسکن همچنین در اقدامی دیگر دیروز نیز گزارش تازه‌تری را از اوضاع بازار مسکن در اختیار دنیای اقتصاد قرار داد و در آن تغییرات قیمتی در سه ماه اول امسال را اعلام کرد. وزارت مسکن در این گزارش دو صفحه‌ای از کاهش ۲۵‌درصدی قیمت مسکن در بهار امسال نسبت به تابستان سال قبل خبر داده است.در این گزارش تصریح شده است: متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در سه ماه اول سال جاری به ۱۵۰۰۰۰۰‌تومان رسید.در گزارش وزارت مسکن آمده است: در فصل بهار ۸۸ و زمستان ۸۷ براساس مطالعات میدانی و سامانه املاک و مستغلات وزارت بازرگانی، کاهش قیمت ادامه داشته است و بالغ‌بر ۲۵‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. به‌طوریکه متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران در بهار ۸۸ حدود یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌تومان بوده است و نسبت به تابستان سال ۸۷ بالغ بر ۲۵‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

توضیح وزارت مسکن به دنیای‌اقتصاد

احتراما پیرو درج گزارشی با عنوان «وزارت مسکن‌: مسکن ۲۱‌درصد گران شده‌، نه ۳۰‌درصد ارزان» در آن روزنامه در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال‌جاری با توجه به برداشت نادرست آن روزنامه از گزارش درج شده در بولتن اقتصاد مسکن این وزارتخانه توضیح ذیل ارسال می‌گردد‌، ضروری است طبق قانون مطبوعات نسبت به چاپ آن در اسرع وقت اقدام لازم مبذول گردد:

نرخ تغییرات قیمت مسکن در فصل پاییز ۱۳۸۷ نسبت به تابستان ۱۳۸۷ (یک فصل) ۹‌درصد کاهش داشته است‌.

در تحلیل‌ها و بحث روند قیمت‌ها یکی از مهمترین پارامترها، بحث توجه به بعد زمان است که در متن منتشر شده در سایت و روزنامه دنیای اقتصاد به آن توجهی نشده است‌.

اولا، زمانی که یک مقام مسوول یا رییس محترم اتحادیه مشاوران املاک در خصوص کاهش قیمت مسکن آمار ارائه می‌کند، باید به زمان آن توجه کرد. بحث کاهش قیمت مسکن به میزان ۲۰ تا ۳۰‌درصد (مطرح شده) کاملا صحیح است، این میزان کاهش در بهار و تابستان ۱۳۸۸ نسبت به سال ۱۳۸۷ را نشان می‌دهد و آمار ۹‌درصد کاهش قیمت منتشر شده در فصلنامه مربوط به یک فصل (پاییز ۱۳۸۷) نسبت به فصل قبل از آن است‌، اما خبرنگار محترم پاییز ۱۳۸۷ که شروع دوره کاهش قیمت مسکن را نشان می‌دهد با پاییز سال ۱۳۸۶ که هنوز قیمت مسکن در حال افزایش است را با هم مقایسه کرده است‌. این مقایسه و تحلیل در زمان فعلی (دوران رکود) معنی دار نبوده و چندان صحیح به نظر نمی‌رسد، بلکه ‌باید اوج قیمت‌ها در رونق با زمان حال یا زمان اطلاعات مقایسه شود‌.

موضوع دیگر حائز اهمیت، زمان اطلاعات است. آخرین اطلاعات منتشر شده در فصلنامه مربوط به فصل پاییز ۱۳۸۷ می‌باشد که کاهش قیمت شروع شده بود (۷ ماه قبل)‌. در فصل بهار ۱۳۸۸ و زمستان ۱۳۸۷ بر اساس مطالعات میدانی و سامانه املاک و مستغلات ثبت معاملات وزارت بازگانی، کاهش قیمت ادامه داشته است و بالغ بر ۲۵‌درصد کاهش را نشان می‌دهد، به طوری که متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران بهار ۱۳۸۸ حدود ۱۵۰۰۰‌هزار ریال بوده است و نسبت به تابستان ۱۳۸۷ بالغ بر ۲۵‌درصد کاهش را نشان می‌دهد‌.

آمار منتشره در فصلنامه ۴۳ و ۴۴ قیمت‌های بازار مسکن در فصل پاییز بوده که شروع رکود است‌، لذا نمی‌توان با آمار ۷ ماه قبل نظریات و آمارهای عنوان شده در حال حاضر را زیر سوال برد و این موضوع جای بسی تعمق و تاسف دارد‌.

در مجموع‌:

۱‌. آمارهای حال حاضر کاهش قیمت حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد را نشان می‌دهند‌.

۲‌. آمار پاییز ۱۳۸۷ که در فصلنامه منتشر شده است، نسبت به فصل قبل ۹‌درصد کاهش قیمت مسکن را نشان می‌دهد و مقایسه آمار پاییز ۱۳۸۷ که شروع کاهش قیمت‌ها نسبت به فصل پاییز ۱۳۸۶ که قیمت‌ها در حال افزایش است برای دوره رکود شاخص مناسبی نیست و به نظر می‌رسد کسانی که چنین ارقامی را در دوره رکود و کاهش قیمت‌ها در مطبوعات و سایت‌ها تیتر می‌کنند، به دنبال ایجاد تنش در بازار مسکن هستند‌.

قضاوت با خوانندگان

گروه مسکن- درباره آنچه وزارت مسکن نسبت به گزارش تحلیلی دنیای اقتصاد ایراد وارد کرده لازم است نکاتی مطرح شود تا قضاوت دراین‌باره را خوانندگان محترم روزنامه انجام دهند:

۱ - اولا عنوان گزارش چاپ شده در ۲۲ تیرماه در صفحه مسکن «بازار مسکن در آمار جدید» بوده است.

۲ - عجیب است که در صفحه ۱۴۷ از فصلنامه شماره ۴۳ و ۴۴ وزارت مسکن با عدد و رقم اعلام شده است : «قیمت مسکن در پاییز ۸۷ نسبت به پاییز ۸۶‌، ۵/۲۱‌درصد افزایش یافته است» و این از نظر مسوولان وزارت مسکن ایراد نیست، اما حالا انعکاس آن در روزنامه توسط خبرنگار گروه مسکن از نظر روابط عمومی این وزارتخانه صحیح نبوده است. اگر چنین است پس چرا این آمار در فصلنامه تخصصی وزارت مسکن چاپ می‌شود؟ آیا همکاران محترم در روابط عمومی انتظار ندارند بعد از چاپ آمارهای به این مهمی، کارشناسان مسکن در روزنامه دنیای اقتصاد آنها را تحلیل محتوایی کنند؟

۳ - در توضیح وزارت مسکن آمده؛ «نمی‌توان با آمار ۷ ماه قبل، آمار‌های عنوان شده در حال حاضر را زیر سوال برد.» در این باره لازم است گفته شود در تمام بخش‌های گزارش ۲۲ تیرماه دنیای اقتصاد، بعد زمان، همان زمان بررسی قیمت‌ها یعنی فصول سال‌های ۸۷ بوده است و در هیچ کجای گزارش بحثی از «حال حاضر» مطرح نشده است.

۴ - وزارت مسکن در توضیح خود اشاره کرده که «منظور رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت مسکن کاهش در بهار و تابستان ۸۸ است.»

این صحیح نیست، چون آقای قلی خسروی در سال گذشته و در تاریخ ۱۱/۱۱/۸۷ در گفت‌وگو با ایسنا از افت ۳۰‌درصدی قیمت مسکن خبر داده بود. وی همچنین در ۲۹/۷/۸۷ نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود قیمت مسکن در بیشتر شهرها بیش‌از ۲۰‌درصد افت کرده است. پس گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره کاهش قیمت مسکن به لحاظ بعد زمان مربوط به سال ۸۷ است.ضمن اینکه، آیا می‌شود از کاهش قیمت مسکن در تابستان ۸۸ خبر داد، درحالی که هنوز تابستان به نیمه هم نرسیده است ؟!