وزیر مسکن خطاب به مردم: مسکن مهر را با امیدواری دنبال کنید.

وزارت مسکن متوسط قیمت واحدهای مسکونی در سال ۸۷ را اعلام کرد
بازار مسکن در آمار جدید
نرخ تورم مسکن: ۵/۲۱ درصد
آمار ما صحیح است اسناد آن هم موجود است
لیلا درخشان- ربیس اتحادیه مشاوران املاک کسی است که در چند ماه اخیر به وفور از کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت مسکن سخن گفته و حتی همه بنگاه‌های مسکن را مجبور به انجام معامله مطابق با این میزان کاهش قیمت کرده است.
قلی خسروی با هر بنگاهی که کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن را قبول نداشته باشند، برخورد می‌کند.این فعال بازار مسکن اکنون نیز در برابر گزارش تازه منتشر شده از سوی وزارت مسکن همچنان موضع قبلی را حفظ کرده و برای اثبات افت قیمت مسکن حاضر است، اسناد آن را نیز روکند.رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت و گو با دنیای اقتصاد در این زمینه به دفاع از آمار و ارقام ارائه شده خود در مورد قیمت مسکن در سال گذشته پرداخت و گفت: آمارهای ما کاملا واقعی و زنده است که برمبنای تحقیقات جامع از مشاوران املاک فعال در سراسر کشور گردآوری شده است و اسناد آن هم موجود است. وی تاکید کرد: ما کاری به این گزارش‌ها و فصلنامه‌ها نداریم.وی تاکید کرد: دلیل اختلاف آمارهای اتحادیه مشاوران املاک با وزارت مسکن ممکن است به خاطر بروز اشتباه تایپی در فصلنامه مذکور باشد.به گزارش خبرنگار ما، در این راستا چند تن از مشاوران املاک مستقر در اتحادیه در تایید حرف‌های قلی خسروی از کاهش 30در‌صدی قیمت مسکن در سال گذشته سخن راندند.
گروه مسکن، فرید قدیری- مهار رشد قیمت مسکن و کاهش شدید آن دو اتفاق در سال ۸۷ بود که بازار مسکن را توانست به لحاظ روانی برای خرید مصرفی آماده کند. اما با آنچه دیروز وزارت مسکن منتشر کرد، مشخص شد قیمت‌ها در این بازار همچنان بالاست و هنوز کاهش بی‌سابقه اتفاق نیفتاده است. وزارت مسکن کاهش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت مسکن در سال گذشته را تایید نکرده است.
در بخش‌هایی از گزارش جدیدی که از اوضاع مسکن در سال 87 منتشر شده کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن زیر سوال رفته است.نتایج طرح آمارگیری از قیمت معاملاتی در بازار مسکن طی ماه‌های سال 87 که دیروز توسط وزارت مسکن منتشر شد، نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در پاییز سال 87 نسبت به مدت مشابه سال قبل ‌از آن 5/21‌درصد افزایش یافته است. یعنی تورم مسکن در سال گذشته همچنان بالا بوده است.
این آمار کاملا در تضاد با آمارهای اعلام شده از سوی صنف مشاوران املاک است. فعالان بازار مسکن پیش‌از این از کاهش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت مسکن در سال ۸۷ خبر داده بودند. پارسال به روایت مشاوران املاک و حتی برخی مراجع دولتی برای اولین بار قیمت مسکن افت بیش ‌از ۱۰‌درصدی را به خود دید.
در گزارشی که وزارت مسکن تحت عنوان «قیمت‌های بازار مسکن در سال 87‌» منتشر کرده، ارزش ملک از تابستان پارسال در مسیر کاهش جزئی قرار گرفته و در پاییز همان سال تورم نقطه به نقطه به عدد 8/8-‌درصد رسید.آنچه این دستگاه دولتی درباره بازار مسکن آمار داده بیانگر وجود ظرفیت کافی برای کاهش بیشتر قیمت مسکن در سال جاری است.
براساس این گزارش قیمت مسکن در سال ۸۶ معادل ۸۰‌درصد، در تابستان سال ۸۷ معادل ۴۱‌درصد و در پاییز همان سال نزدیک به ۲۲‌درصد افزایش یافت. حال این امکان وجود دارد که در ماه‌های آتی تورم مسکن به ارقام منفی دست یابد.متن کامل گزارش وزارت مسکن درباره قیمت‌ها در سال ۸۷ را در زیر بخوانید:
به دنبال رشد قیمت‌های بازار مسکن در طی سال‌های 85و 86 در تهران و سایر مناطق شهری کشور، در بهار سال 1387 بازار مسکن با رکود معاملات و ثبات قیمت‌ها مواجه شد. سپس در فصل تابستان قیمت‌ها به صورت مطلق روند کاهشی به خود گرفتند.
قیمت مسکن و زمین در تهران و سایر شهرهای کشور از تابستان ۱۳۸۷ سیر نزولی به خود گرفت و پیامد آن رکود شدید معاملات مسکن و روند نزولی حجم و تعداد معاملات بوده است؛ به طوری که نقدینگی در گردش معاملات مسکن بسیار کم شده است.
متوسط قیمت یک متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران در بهار 1387 معادل 20195‌هزار ریال این میزان در تابستان همین سال به 20136‌هزار ریال کاهش پیدا کرد و این رقم نسبت به فصل بهار سال 1387 حدود3/0‌درصد کاهش داشته است، همچنین در فصل پاییز 1387 این میزان به 18354 ریال رسید که نسبت به فصل قبل 9/8‌ درصد کاهش داشته است.
بالاترین متوسط قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در بهار سال ۸۷ در مناطق ۳،۱و۲ به ترتیب معادل ۴۶۹۶۴هزار ریال (منطقه ۱)، ۳۷۹۳۸‌هزار ریال (منطقه ۳)و ۲۸۱۳۵‌هزار ریال (منطقه ۲)بوده است.
کمترین قیمت متوسط مسکن معامله شده در مناطق 20و15 به ترتیب معادل 9925‌هزار ریال (منطقه 20)و 11552هزار ریال (منطقه 15)بوده است.
در تابستان همین سال بالاترین متوسط قیمت در شهر تهران در تابستان ۸۷ نسبت به بهار ۸۷ حدود ۳/۰‌درصد کاهش داشته است. بالاترین افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در تابستان سال ۸۷ نسبت به فصل قبل ۴/۱۵‌درصد در منطقه ۲۰ و ۱/۷‌درصد در منطقه ۲ و ۸/۶‌درصد در منطقه ۱۴ بوده است، اغلب افزایش قیمت‌ها بر روی قیمت‌های حداقل اتفاق افتاده است.
به طور کلی از 12 منطقه از 22 منطقه شهر تهران با کاهش قیمت مواجه بوده‌ایم. بالاترین کاهش قیمت فصلی در مناطق 21 و 3و12 به ترتیب(3/11-و 9/10-و10-)درصد بوده است. به هر حال اطلاعات بازار نشان دهنده روند نزولی قیمت مسکن در این فصل بوده است.
بالاترین متوسط قیمت معاملاتی در پاییز سال ۱۳۸۷ در شهر تهران در منطقه ۱ معادل ۴۲۷۷۶‌هزار ریال بوده است که حدود ۹‌درصد نسبت به فصل قبل کاهش نشان می‌دهد و کمترین متوسط قیمت معاملاتی در منطقه ۱۷ و معادل ۱۰۱۲۵ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۹‌درصد کاهش داشته است.
در این فصل(پاییز 1387)در 21 منطقه از شهر تهران کاهش قیمت داشته‌ایم.
بالاترین کاهش قیمت مربوط به منطقه ۶ و ۲۲ که به ترتیب ۵/۲۰-و۴/۱۹-‌درصد (کاهش)بوده است.
قیمت زمین در شهر تهران
بررسی قیمت زمین در شهر تهران به دلیل روند کاهش معاملات زمین دچار مشکلاتی بوده است، به طوری که در بسیاری از مناطق تعداد معاملات زمین به اندازه کافی برای استخراج متوسط قیمت این منطقه کافی نبوده است، بنابراین ارائه اطلاعاتی مبنی بر متوسط قیمت زمین در بهار، تابستان و پاییز برای شهر تهران تا حدودی مشکل می‌باشد هرچند متوسط قیمت معاملات صورت گرفته موجوداست و حاکی از کاهش قیمت زمین در تابستان ۸۷ نسبت به بهار ۸۷ می‌باشد‌. اما آن قیمت‌ها نمایانگر قیمت زمین در شهر تهران نمی‌باشد.
اجاره بهای مسکن در شهر تهران
متوسط اجاره بهای یک متر مربع مسکن در شهر تهران در بهار ۱۳۸۷ معادل ۷۴۳۶۷ ریال و در تابستان همین سال ۷۲۸۱۴ ریال بوده است. همچنین متوسط اجاره بها برای یک متر مربع در شهر تهران در فصل پاییز ۶۹۶۲۴‌ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۴/۴‌درصد (کاهش) داشته است.
دامنه متوسط اجاره بهای پرداختی در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت و از123989‌ریال در منطقه 1تا 48272ریال در منطقه 19 در بهار 87 بوده است. این میزان برای تابستان همین سال از 117424‌ریال در منطقه 1تا 47618‌ریال در منطقه 19 بوده است.
تغییرات اجاره بهای یک متر مربع مسکن در شهر تهران در تابستان ۸۷ نسبت به فصل قبل معادل۱/۲-‌درصد بوده است؛ به طور کلی در ۱۳ منطقه از شهر تهران اجاره بها روند کاهشی داشته است. بیشترین کاهش در مناطق ۲۲،۴و ۲۱ به ترتیب معادل ۲/۱۲،۹/۸-و ۴/۷-درصد بوده است و بالاترین افزایش اجاره بها متوسط در منطقه ۲۰ و معادل ۸/۲۳ و منطقه ۱۸ معادل ۴/۷‌درصد می‌باشد. نرخ رشد اجاره بها در فصل پاییز سال ۱۳۸۷ در ۲۰ منطقه از شهر تهران نسبت به فصل قبل نزولی بوده است. بالاترین کاهش مربوط به منطقه ۱و معادل (۳/۱۳-)درصد کاهش بوده است و تنها در منطقه ۱۴و۱۶ دارای رشد مثبت و معادل ۲۵ و ۸/۲‌درصد بوده است.