بازتاب محدودیت‌های تازه در اعطای وام خرید مسکن
گروه مسکن- لیلا درخشان، بانک مرکزی در بسته سیاستی جدیدی که برای مهار تورم طراحی و اعلام کرده، فقط بانک مسکن را مجاز به اعطای وام خرید مسکن کرده است و همه بانک‌های خصوصی و دولتی از پرداخت این نوع وام منع شده‌اند.

کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه مسکن درباره این سیاست جدید نظام بانکی به گفت‌وگو با دنیای اقتصاد پرداختند: دکتر بیت‌ا... ستاریان، استاد دانشگاه تهران گفت: وام‌هایی که از سوی بانک‌ها برای بخش مسکن تخصیص می‌یابد، برخلاف آنچه که اذعان می‌شود تاثیر بسیار محدودی در افزایش قیمت مسکن دارد و در واقع مشکل اصلی مسکن در تفاوت بسیار زیاد بین عرضه و تقاضای آن است. این کارشناس مسکن افزود: به این ترتیب حتی اگر دولت از پرداخت وام خودداری کند در عمل مانع از تولید مسکن شده است و همین امر سبب ایجاد رکود در بازار می‌شود و سپس در مرحله بعد رشد قیمت مسکن را موجب خواهد شد. ستاریان تصریح کرد: در اصل سیاست‌گذاری درست این است که منابع مالی به بخش مسکن تزریق شود، البته وقتی از تخصیص اعتبار به مسکن جلوگیری شود در لحظه خودش را نشان نمی‌دهد، بلکه در مراحل بعدی تاثیر آن مشخص می‌شود. این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: در واقع هر چقدر مردم قدرت خرید مسکن داشته باشند، فرق چندانی در افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت. وی افزود: اگر جلوی تقاضای موثر مسکن گرفته شود تاثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت و ممکن است که قیمت علی‌الظاهر خودش را نشان دهد، ولی در بطن اجرا افزایش قیمت رخ می‌دهد. ستاریان تصریح کرد: متاسفانه اعمال سیاست‌های اینچنینی عرصه مسکن را به وادی نابودی و قهقرا می‌کشاند و برخلاف آنچه که به نظر می‌آِید، اعمال این گونه سیاست‌ها ممکن است که برای یک سال در راستای اهداف تبلیغاتی زمینه تثبیت قیمت مسکن را فراهم کند، اما در درازمدت سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.
وی افزود: در واقع در دوره‌هایی که منابع مالی به بازار تزریق نمی‌شود ساخت نیز کاهش می‌یابد، این در حالی است که با توجه به استهلاک ساختمان‌ها و نیاز جمعیت جوان به مسکن تقاضای پنهان برای مسکن افزایش خواهد داشت و همین امر فاصله بین عرضه و تقاضای مسکن را افزایش خواهد داد و نتیجتا قیمت مسکن با نامعادله عرضه و تقاضا افزایش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: اینگونه سیاست‌ها غلط و مخرب است و دولت باید سیاست‌گذاری‌های درازمدت در امر مسکن اعمال کند.
بازار وارد رکود می‌شود
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مطمئنا مسوولان از ابلاغ دستورالعمل پرداخت نکردن تسهیلات از سوی بانک‌های خصوصی برای خرید مسکن و تاثیر آن به خوبی آگاه هستند، گفت: کاهش تعداد وام مسکن مطمئنا بازار مسکن را راکد می‌کند.
مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: مطمئنا مسوولان بانک مرکزی از تاثیر تصویب و ابلاغ دستورالعمل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن از سوی بانک‌های خصوصی بر بازار مسکن باخبر و آگاه هستند و بهتر می‌دانند که این موضوع چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت.
وی ادامه داد: اما به اعتقاد بنده وقتی تعداد تسهیلات برای خرید مسکن کاهش می‌یابد، بازار مسکن وارد رکود خرید و فروش می‌شود.
تصمیم جدید بانک مرکزی بسته سیاسی نه یک امر کارشناسی است
دکتر بابک حاجیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسکن - در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: تصمیمی که آقای مظاهری رییس کل بانک مرکزی گرفته‌اند یک بسته سیاسی است نه یک امر کارشناسی و در دراز مدت این بسته سیاسی تابع شرایط محیطی روز است که نشات گرفته از فراوانی نقدینگی در بازار است و در این بسته سیاسی قید شده که این تصمیم اقدام استراتژی مادام‌العمر در بخش مسکن نبوده و به منظور ایجاد توازن در عرضه و تقاضا تا اطلاع ثانوی از اعطای تسهیلات خرید مسکن جلوگیری می‌کند. حاجیان خاطرنشان کرد: این حرکت با توجه به حجم نقدینگی حرکت خوبی است، اما فقط در کوتاه مدت و در دراز مدت بسیار تخریب‌کننده است، چون تولید مسکن به 110 مورد مصالح ساختمانی شامل آهن، سیمان، کاشی و... وابسته است و در درازمدت همه این صنایع تحت تاثیر این تصمیم به ورطه نابودی کشانده خواهند شد. این کارشناس مسکن افزود: اگر اجرای این بسته سیاسی بیش از 6 ماه تداوم یابد بزرگترین لطمه به صنایع وابسته به ساخت و ساز وارد خواهد آمد و در واقع اجرای آن در دراز مدت خیانتی سنگین به صنایع ساختمان را به دنبال خواهد داشت.
حاجیان اظهار داشت: اما در کوتاه مدت اگرچه فشار بر دوش انبوه‌سازان وارد خواهد آمد، ولی در حذف تقاضای بالقوه مسکن موثر خواهد بود.