در‌حال‌حاضر تراکم بعد خانوار در کشور معادل ۲/۴درصد است که با رعایت سرانه‌های شهری می‌توان تراکم ناخالص شهری را به ۳۳۰نفر افزایش دهیم و این امر بدان معنا است که تا سالیان سال نیاز به یک قطعه زمین خارج از شهر نخواهیم داشت. محمد آیینی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان عمران و بهسازی شهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این مطلب افزود: تراکم ناخالص شهری کشور را حدود ۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: متوسط تراکم ناخالص شهری کشور ما حداقل ۵۰درصد کمتر از متوسط دنیا است و این تفاوت درصد حاکی از زیاده‌روی کشور در مصرف زمین شهری است.

در رابطه با جایگاه برنامه‌ریزی شهری در سیاست توسعه شهری، عنوان کرد: از سیاست‌های توسعه شهری در ایران توسعه متصل با در نظر گرفتن نیاز به اسکان، توسعه منفصل و همچنین توسعه درون‌شهری است که سیاست‌گذاری‌ها به منظور توسعه شهری با محوریت این سه سیاست اعمال می‌شود. وی با اشاره به ضرورت استفاده از شاخص بهره‌وری زمین شهری، اظهار داشت: زمین شهری کالای گران‌بهایی است که باید با رعایت سرانه‌ها و استانداردهای شهری به کار گرفته شود.

آئینی گفت: در طول برنامه‌سوم توسعه سهم ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده از ۱/۱ درصد به ۳/۵ درصد رسید که میزان این سهم در برنامه چهارم توسعه هنوز مشخص نشده است اما باید حدود ۱۰درصد باشد. وی با بیان اینکه ایجاد خدمات برای هر واحد مسکونی در یک شهر جدید به ۵میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، افزود: تاکنون حدود ۴هزار مورد برای اخذ تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده به سیستم بانکی معرفی شده که بالغ بر هزار و ۷۰۰مورد از سوی بانک مسکن تسهیلات پرداخت شده است.