استمداد بنیاد مسکن از بانک‌ها

گروه مسکن - میترا یافتیان: رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که ساخت انبوه مسکن صرفا با سرمایه‌های مردمی در کشور محقق نمی‌شود، خواستار مددرسانی مسوولان سیستم بانکی به بخش تولید مسکن شد. به گزارش دنیای اقتصاد علیرضا تابش روز گذشته طی نشستی با خبرنگاران به تشریح وضعیت موجود مسکن در بخش‌های روستایی و شهری پرداخت و افزود: مسوولان بانکی نباید از این که تسهیلات بانکی در بخش تولید مسکن تورم‌زا باشد، هراسی داشته باشند. زیرا تجربه نشان داده که هر زمان تولید مسکن در کشور ما افزایش داشته بالطبع قیمت آن کاهش یافته و هیچ گونه آثار تورمی نداشته است.

بنابراین باید شرایطی فراهم شود که سسیتم بانکی سالانه بتواند حداقل برای ۵/۱میلیون واحد مسکونی تسهیلات ساخت ارائه دهد. زیرا مسکن به تنهایی با سرمایه‌های مردم تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور اظهار کرد: بنیاد مسکن یک نهاد عمومی غیردولتی است که با فرمان امام (ره) در ۲۱ فروردین سال ۵۸ مبنی بر تشکیل حساب ۱۰۰ امام تاسیس شد. وی عمده فعالیت این نهاد را تامین مسکن کم درآمدها و محرومین در روستاها و شهرهای کوچک (زیر۱۲هزار نفر جمعیت) برشمرد و گفت: با اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در اواخر سال ۸۴ و استمرار روند اجرای این طرح در سال ۸۵ و ۸۶ شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای در رابطه با تامین مسکن برای گروه‌های هدف بوده‌ایم.

براساس این طرح علاوه بر ارائه خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی از احداث مسکن روستایی از طریق سیستم بانکی نیز تسهیلات ویژه‌ای برای تحقق اهداف بنیاد مسکن اختصاص یافت. وی گفت: با اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۸۵ و ۸۶ طی دو مرحله ۴۰۰هزار متقاضی دریافت تسهیلات مربوطه ثبت‌نام کردند که تاکنون بیش از ۲۸۵هزار متقاضی قسط سوم تسهیلات خود را دریافت کردند و تقریبا عملیات احداث واحدهای مسکونی آنها رو به اتمام است و مابقی متقاضیان نیز در مراحل مختلف دریافت تسهیلات و ساخت واحدهای مسکونی قرار دارند.

به گفته تابش، در اواخر سال ۸۶ نیز ساخت ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان سهمیه بنیاد مسکن در سال یاد شده از سوی دولت اعلام شد که به دلیل اعمال سیاست انقباضی از سوی بانک‌ صرفا تشکیل پرونده برای صدور ۲۴۱هزار نفر صورت گرفت و از این تعداد تاکنون حدود ۱۵۰هزار نفر به بانک‌ها معرفی و با حدود ۶۰هزار نفر آنها توسط بانک‌ها عقد قرارداد برای دریافت تسهیلات در ابتدای سال‌جاری انجام شده است.

وی یادآور شد: البته در این رابطه بانک مرکزی وعده داد تا از ابتدای سال‌جاری تسهیلات مربوطه برای ۳۰۰هزار متقاضی مربوطه ارائه ‌شود.

وی گفت: برای سال ۸۷ نیز در نظر داریم تا برای بهسازی و نوسازی ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی اقدام کنیم؛ البته اگر دولت برنامه ویژه‌ای داشته باشد، احتمال می‌رود این میزان به ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی افزایش یابد.

وی تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی را ۶۵میلیون ریال وام بانکی با سود ۵درصد برای هریک از متقاضیان دانست و افزود: البته این میزان تسهیلات برای سال ۸۶ بوده و براساس برنامه چهارم توسعه، برای امسال نیز ۱۵درصد به این میزان افزوده می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه چهارم توسعه باید در طول ۱۰ سال و هر سال ۲۰۰ واحد مسکونی روستایی، نوسازی و بهسازی شود. بدین لحاظ طی ۳سال گذشته این عملیات برای ۹۰۰هزار واحد روستایی انجام شده و خوشبختانه تاکنون از اهداف برنامه پیش‌بینی شده جلوتر هستیم. به طوری که هم‌اکنون ۳میلیون و ۷۰۰هزار واحد روستایی در کشور موجود است و تقریبا ۲میلیون واحد از آن غیرمقاوم و فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه تسهیلات مذکور، با تمایل روستاییان به آنها ارائه می‌شود، گفت: در این رابطه تاکنون بیشترین متقاضیان از استان‌های گیلان، مازندران، فارس و گلستان بوده‌اند.

وی در ادامه به ارائه یارانه دولتی جهت پرداخت مابه‌التفاوت سود بانکی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس صرفا پرداخت ۵درصد سود بانکی بر عهده متقاضیان بوده و پرداخت مابه‌التفاوت آن با میزان سود تسهیلات بانکی بر عهده بنیاد مسکن‌است.

در همین راستا، تاکنون ۷۵۰میلیارد تومان به عنوان یارانه سود تسهیلات بانک توسط بنیاد به بانک‌ها پرداخت شد؛ ازاین رو متقاضیان هیچ‌گونه نگرانی از بابت افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی نخواهند داشت.

به گفته تابش، برای تامین اسکان موقت محرومین در زمان نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی، علاوه بر پرداخت تسهیلات، مبلغ ۱۰میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی به صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی در رابطه با بازسازی مناطق زلزله‌زده بم نیز اظهار کرد: از زمان وقوع زلزله در بم تاکنون حدود ۶۸۰میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و ۱۵۸میلیارد تومان به صورت کمک‌ بلاعوض به ساکنان این منطقه ارائه شده است.

وی در توضیح عملکرد بنیاد مسکن در بخش مسکن محرومین شهری گفت: در این رابطه نیز ایجاد تشکلی به نام خیرین مسکن‌ساز در سال گذشته مورد توجه بنیاد قرار گرفت و بر اساس تعهداتی که خیرین در این بخش داشتند، عملیات احداث حدود ۱۲هزار واحد مسکونی آغاز شد و طی آن بنیاد مسکن نیز ۸۰میلیارد ریال برای احداث این واحدها کمک مالی به این تشکل داشت.

امسال نیز در نظر داریم تا عملیات ساخت حداقل ۱۰هزار واحد مسکونی دیگر توسط خیرین آغاز شود.

در بخش تامین مسکن برای کم‌درآمدها در شهرها نیز ساخت حدود ۸۴هزار واحد مسکونی را در دست اجرا داریم که عمدتا در شهرهای کمتر از ۱۲هزار نفر جمعیت اجرایی می‌شود. همچنین وظیفه داریم تا افراد فاقد زمین و مسکن را به تعاونی‌های مسکن معرفی کنیم تا از تسهیلات زمین با اجاره ۹۹ ساله برخوردار شوند.

بنابراین گزارش جواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز به تامین زمین برای احداث ۸۰هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور طی سال ۸۶ اشاره کرد و گفت: از این تعداد تاکنون برای تامین زمین ۶۲هزار واحد مسکونی طرح تهیه شده است.

وی افزود: همچنین براساس برنامه مسکن مقام معظم رهبری و نیز پروژه‌های سفر رییس‌جمهوری عملیات ساخت ۳۵هزار واحد مسکونی در سال ۸۶ آغاز شده و در سال‌جاری نیز پیش‌بینی می‌شود عملیات ساخت ۴۵هزار واحد مسکونی جدید آغاز شود. همچنین برای احداث ۴۰هزار واحد مسکونی نیز تامین زمین صورت گیرد.

به گفته حق شناس بنیاد مسکن براساس تعهدی که با وزارت مسکن در رابطه با احداث واحدهای اجاره‌ای داشته، قرار بود ۵هزار واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای در سال ۸۶ احداث شود که تاکنون ساخت ۳هزار واحد آن شروع شده است.

همچنین امیدواریم عملیات ساخت ۲هزار واحد مسکونی دیگر نیز در سال ۸۷ از سر گرفته شود.