بازتاب گزارش بانک مرکزی درباره افزایش شاخص اجاره‌بها

مینو رفیعی: شاخص‌ اجاره‌ مسکن در ۲۰سال گذشته پا به پای تورم بالا رفته است

گروه مسکن- لیلا درخشان: در حالی که مسوولان وعده داده بودند که در سال جاری قیمت مسکن ثابت خواهد ماند، اما... مطابق آماری که بانک‌مرکزی اخیرا اعلام کرد شاخص اجاره‌بهای مسکن در ۱۲ ماه منتهی به آذر امسال ۱۹درصد افزایش داشته است و حال جای این سوال مطرح است که چرا به‌‌رغم قول مسوولان اجاره‌بهای مسکن ۱۹درصد افزایش داشته است؟ در پاسخ به این سوال مینو رفیعی، کارشناس مسکن در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد گفت: اساسا تعیین قیمت مسکن تابع سخنان مسوولان نیست و در عمل تا مسوولان کارهای کارشناسی و درستی انجام ندهند نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن نیز تثبیت شود.

اجاره پا به پای تورم

وی افزود: ولی کلا شاخص‌ اجاره‌ مسکن در ۲۰سال گذشته پا به پای تورم بالا رفته است و هر کجا که از تورم عقب افتاده در دوره‌های بعدی جبران کرده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: از آنجا که اجاره‌داری با یک سری خدمات منزل و ریسک‌ها همراه است نتیجتا موجر نیز برای اینکه متضرر نشود، بهای ارائه خدماتش را گام به گام با رشد تورم تطبیق می‌دهد و از این رو ۱۹درصد افزایش اجاره‌بهای مسکن در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۸۶ خیلی عجیب نیست.

وی تاکید کرد: البته بنده نمی‌خواهم روی این مساله صحه بگذارم و بگویم که این اتفاق خوب است، ولی در هر حال این معضل روندی بوده که از گذشته وجود داشته است و باید فکری به حال آن کرد که البته درمان این مشکل در گرو درمان اقتصاد کل کشور است.

این کارشناس مسکن گفت: در همین حال نباید فراموش کرد که عرضه محدود خانه‌های اجاره‌ای باعث شد که اجاره‌بهای مسکن نیز متعاقب این محدودیت، رشد داشته باشد و از این رو اگر مسوولان واقعا قصد دارند به این دور باطل خاتمه دهند یکی از راهکارها این است که عرضه خانه‌های اجاره‌ای افزایش پیدا کند.

قیمت مسکن را بازار مسکن تعیین می‌کند

در همین حال عبدالمجید نیک‌نژاد، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: میزان اجاره‌بهای یک ملک ارتباط معناداری با میزان تورم دارد و مطابق عرف مالکان براساس میزان تورم هر سال اجاره‌بهای مسکن را افزایش می‌دهند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌گویند حدود ۱۶درصد قیمت یک ملک مبلغ رهن آن محاسبه شود، از این رو اگر قیمت ملکی ۶۰۰میلیون تومان باشد ۱۶درصد آن می‌شود ۱۰۰میلیون و بعد آن را تبدیل به اجاره می‌کنند و مثلا برای هر ۱میلیون تومان رهن، ۲۵ تا ۳۰هزار تومان قیمت اجاره را در نظر می‌گیرند و از این رو وقتی قیمت ملکی دو برابر شود با در نظر گرفتن این محاسبات، قیمت اجاره نیز افزایش خواهد یافت و با توجه به افزایش قیمت مسکن در این مدت متعاقب آن اجاره مسکن هم افزایش یافته است.

بازار مسکن تابع بازار سرمایه

دکتر حمیده امکچی، از دیگر کارشناسان مسکن نیز علت افزایش شاخص اجاره‌بهای مسکن را افزایش تورم عنوان کرد و گفت: اساسا بازار مسکن مجزا از بازار کل سرمایه در کشور نیست، بنابراین هرگونه تغییر و تحولی که در بازار سرمایه رخ دهد، در بازار دیگر نیز تاثیرگذار خواهد بود و بازار مسکن هم یکی از این بازارهای اصلی است که از تغییر و تحولات بازار سرمایه بسیار تاثیرپذیر است.

اجاره مسکن تابع مالکیت است

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در خصوص دلیل افزایش شاخص اجاره‌بهای مسکن گفت: این مساله ناشی از افزایش قیمت ملک است.

قلی خسروی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که با دقت عملی که بانک مرکزی دارد آمار ارائه شده او را زیر سوال ببریم، اما بدیهی است اجاره‌بهای مسکن تابع مالکیت است.

وقتی ملک گران شود، اجاره‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. از این رو برای رفع این مشکل باید صنعت اجاره را فعال کنیم و از سرمایه‌گذاران دعوت کنیم که خانه‌های اجاره‌ای بسازند و در این راه باید وزارت اقتصاد و دارایی و سایر نهادهای مربوطه همراه شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته معضل مسکن در همه جای دنیا وجود دارد و به عنوان مثال در بسیاری از کشورها ۷۰درصد مردم مستاجر هستند و ۳۰درصد هم موجرند که در کشور ما ۶۵درصد مردم موجر و ۳۵درصد بقیه مستاجر هستند و این نشان می‌دهد که وضعیت مسکن در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال نباید فراموش کرد علت افزایش قیمت ملک محصول یک عامل نیست بلکه چندین عامل مختلف مثل دستمزدها، گرانی مصالح ساختمانی، تراکم، مهاجرت‌ها، عدم استفاده از فن‌آوری در ساخت‌و‌سازها و ... در افزایش قیمت ملک و اجاره‌بهای مسکن دست دارند.