فرید قدیری

دو روز پیش بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش از روند حرکت قیمت‌ها، اعلام کرد: شاخص اجاره‌بهای مسکن در ۱۲ماه منتهی به آذرماه امسال ۱۹درصد رشد کرده است.

این رشد شاخص اجاره‌بها که به طور قطع نشان‌دهنده رشد هزینه تامین مسکن از زمستان سال گذشته تاکنون بوده، ثابت می‌کند هنوز آبی بر آتش گرانی مسکن ریخته نشده است یا اینکه ریخته شده، اما قدرت آب به قدری نبوده تا بتواند آتش را خاموش کند. سال ۸۶ سالی بود که همه مسوولان متفق‌القول وعده داده بودند قیمت مسکن در این سال ثابت می‌ماند. برخی‌ها حتی از این هم فراتر رفتند و گفتند قیمت در برخی نقاط شهر تهران کاهش یافته است.

برطبق گزارش مستند وزارت مسکن، متوسط قیمت مسکن در شش ماه اول سال‌جاری حدود ۶ تا ۷درصد افزایش یافت. بد نیست این گزارش برای شش ماه دوم نیز اعلام شود تا مشخص شود رشد واقعی قیمت چند درصد بوده است.

دراین میان لازم است چند نکته یادآوری شود:

- نوسانات قیمت مسکن تابعی از عوامل مختلف همچون حجم تقاضای سرمایه‌ای و موثر، حجم نقدینگی، بازار سهام و مسائل سیاسی درون جامعه است و تغییرات در هر کدام از این عوامل تاثیر مستقیم بر قیمت مسکن خواهد گذاشت در نتیجه برنامه‌ریزی برای ساماندهی بازار مسکن باید با در نظر گرفتن چشم‌انداز سایر بازارهای اقتصادی صورت گیرد.

- متقاضیان مسکن از یک سو و فروشندگان ملک از سوی دیگر ثانیه به ثانیه تحولات این بازار را زیر نظر دارند و وعده‌ها را هم در خاطرشان ضبط می‌کنند. اگر وعده‌ها عملی نشود بازار به سود فروشندگان و به ضرر خریداران خواهد بود.

- سال ۸۵ سال رونق بازار بود. به طور طبیعی و با توجه به دوران رکود و رونق که از سال‌ها پیش در این بازار حاکم بوده در سال‌جاری باید مسکن وارد رکود می‌شد. آیا این اتفاق افتاده است؟