هند؛ بازاری با رشد نجومی

نیلوفر قدیری

یک دهه پیش گورگان در حومه دهلی پایتخت هند، چیزی بیش از یک زمین خشک با چند خانه پراکنده در آن نبود. امروز اما این منطقه به سرزمینی سرسبز تبدیل شده که شرکت‌های چند ملیتی در آن شعبه دارند و از سوی دیگر به نماد رونق املاک و مسکن در هند تبدیل شده که سیلی از سرمایه خارجی و داخلی را به خود جذب کرده است.

در حالی‌که غرب به شدت درگیر بحران وام مسکن و موسسات مالی است، سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به هند می‌روند که به گفته کارشناسان، یکی از آخرین کشورهای باقی مانده در دنیا است که هنوز تقاضا برای مسکن در آن بیشتر از تعداد دلالانی است که در این بازار فعالیت دارند. در غرب همه ساختمان‌ها ساخته شده و بازار به حد اشباع رسیده است، اما در هند هنوز تقاضاهایی وجود دارد که اجابت نشده و باید برای آن فکری کرد. این یعنی رونق بازار مسکن.

هفته گذشته دونالد ترامپ، فرزند یکی از میلیاردر‌های بازار املاک در آمریکا به نمایندگی از پدرش به هند رفت.

او در آستانه این سفر به خبرنگاران کنجکاو اقتصادی در آمریکا گفت، حالا وقت رفتن به هند است. ترامپ اما اولین سرمایه‌دار غربی نیست که به هند می‌رود. پیش از او غول‌هایی همچون

Black stone، Goldman Sachs، General electric و املاک نیویورک که از معروف‌ترین شرکت‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی در آمریکا به حساب می‌آیند، با میلیاردها دلار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و املاک هند به این کشور رفته‌‌اند. از ۲ سال پیش که هند با تصویب قانونی مسیر ورود سرمایه خارجی به بخش مسکن و املاک این کشور را تسهیل کرد، این روند سرعت گرفته است. در گذشته سرمایه‌گذاران خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هند را نداشتند.

سرمایه‌گذاران نشانه‌های مثبتی می‌بینند که به هند می‌روند. از جمله این نشانه‌ها شاخص‌های نیرومند تقاضا، نرخ رشد ۹درصدی تولید ناخالص داخلی، برنامه ساخت ۳۵۰ فروشگاه بزرگ در شهرهای مختلف و همچنین افزایش حقوق و دستمزدها در کشور هند است.

در شهر بمبئی پایتخت مالی کشور هند، قیمت یک آپارتمان چهار اتاقه ۶۲/۸‌‌میلیون دلار است. این بالاترین رقمی است که تا کنون در بازار املاک هند دیده شده و مطبوعات این کشور هم از این موضوع ابراز تعجب کرده‌اند.

در دهه ۱۹۹۰ آپارتمان‌ها در همین منطقه یک دهم این رقم بود. قیمت آپارتمان دست کم در شهر بمبئی اکنون به نسبت یک دهه پیش ده برابر شده است. اجاره بهای این ساختمان‌ها هم افزایش چشمگیری داشته است. قیمت دفاتر تجاری در شهر بمبئی در یک سال گذشته ۵۵درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب هند و شهر بمبئی بعد از لندن دومین شهر گران برای دفاتر تجاری در دنیاست. مشاوران و کارشناسان املاک عربی هم برای سرمایه‌گذاری به هند رفته‌اند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت مشاور و سرمایه‌گذاری املاک کویت است که از قدرتمند‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شیخ‌نشین‌های عربی است. کارشناسان این شرکت‌ پیش بینی کرده‌اند بازار مسکن در هند تا دهه آینده ۷۰۰درصد رشد کند. شرکت املاک امار در امارات متحده که بزرگ‌ترین شرکت املاک وارد شده در بورس جهان است، بیش از ۱۲میلیارد دلار در بازار املاک و مسکن هند سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت نخل هم قرارداد ۲۰میلیارد دلاری را برای گسترش چند شهر در هند به امضا رسانده است.

یکی از دلایل رونق بازار مسکن در هند این است که جمعیت طبقه بالا و متوسط در این کشور در حال رشد است و همزمان با رشد این طبقه، نیاز به خانه‌های باکیفیت هم بالا می‌رود. آمار دولت هند نشان می‌دهد که برای تامین کمبود مسکن در کشور پرجمعیت هند، بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است، اما این تنها خارجی‌ها نیستند که برای تقویت و توسعه بازار مسکن در هند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در صدر فهرست شرکت‌های املاک هند، شرکت‌هایی مانند سینگ قرار دارد. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ ، هزار هکتار زمین در حومه شهر دهلی خریداری کرد. اکنون این زمین مکانی است که شرکت‌هایی مانند موتورولا و دل در آن بنا شده‌ و مشغول به کار هستند. مدیر این شرکت که اکنون ۷۶ سال دارد، صاحب بیش از ۳۵ میلیارد دلار سرمایه است. شرکت املاک او بزرگترین شرکت املاک در هند است که تنها در یک سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

همزمان با رونق بازار مسکن، تقاضا برای تاسیس زیرساخت‌ها در این کشور هم افزایش یافته‌است. شهرهای جدید و آنها که توسعه می‌یابند به پل، جاده، بزرگراه، مدرسه و بیمارستان نیاز دارند. احداث همین امکانات و زیرساخت‌ها هم به رونق ساخت و ساز در کشور هند دامن می‌زند.