5پیشنهاد رییس‌جمهور برای اصلاح طرح جامع تهران

گروه مسکن- میترا یافتیان: طرح جامع تهران که ابتدای آذر ماه امسال در شورای‌عالی شهرسازی به تصویب نهایی رسید، هفته گذشته روی میزی که دور تا دور آن را رییس‌جمهوری، شهردار تهران، رییس شورای شهر، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون عمرانی وزیر کشور و مشاور طرح جامع پر کرده بودند، قرار گرفت تا برای آخرین بار مورد بازبینی و تغییر قرار گیرد. عکس: نسیم گلی

با این تفاوت که این بار، رییس‌جمهوری قرار است تغییراتی را در برنامه بلندمدت برای اداره شهر تهران پیشنهاد دهد.

یک منبع آگاه در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در نشست مشترک و البته صمیمانه با مدیریت شهر تهران به کلیات طرح جامع تهران رای مثبت دادند؛ اما ۵پیشنهاد برای این طرح داشتند که قرار شد این پیشنهادها تا جلسه بعدی که احتمالا این هفته برگزار می‌شود، مورد بررسی حاضرین در نشست مشترک قرار گیرد. توزیع متناسب تراکم در سطح شهر، رعایت مباحث فنی ساخت‌وساز، توزیع مناسب خدمات شهری و جمعیت شهر تهران از جمله مباحثی است که رییس‌جمهوری درباره تغییرات کیفی و کمی آن در طرح جامع پیشنهادهایی را مطرح کرده است.

آیا برنامه ویژه‌ای که رییس‌جمهوری در گزارش تلویزیونی آذر ماه خود قول آن را برای بازار مسکن پایتخت داده بود، همین ۵پیشنهادی است که برای اصلاح طرح جامع تهران ارائه کرده است؟

با این‌حال تعدیل عوارض ساخت‌وساز دریافتی توسط شهرداری، انتقال پایتخت و اصلاح طرح جامع تهران هم‌اکنون سه گزینه‌ای هستند که می‌توان یکی از آنها را به عنوان برنامه ویژه رییس‌جمهوری برای ساماندهی بازار مسکن تهران قلمداد کرد.

گزارش جلسه دولت و شهردار

و اما در جلسه مشترک دولت و شهردار تهران چه گذشت.

مهندس علیرضا جاوید، مشاور شهردار تهران در امور طرح‌های جامع و تفصیلی در رابطه با تصمیماتی که در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهوری، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون عمرانی وزیر کشور و مشاور طرح جامع برگزار شد، به «دنیای اقتصاد» گفت: اگرچه در ماه‌های اخیر اختلافاتی در رابطه با مسائل شهری میان مجموعه مدیریت شهری و دولت به وجود آمده بود، اما خوشبختانه در رابطه با طرح جامع تهران تعامل خوبی میان دولت و مدیریت شهری برقرار شده؛ به گونه‌ای که در جلسه مذکور نیز کلیه اعضای حاضر، با دقت نظر بر روی مصالح شهر و شهروندان به اشتراک نظر رسیدند.

وی افزود: در این جلسه پیرامون توزیع جمعیت در سطح شهر تهران بحث و بررسی شد و درنهایت قرار شد توزیع جمعیتی به گونه‌ای باشد که از جمعیت مناطق پرتراکم کاسته و بر جمعیت مناطق کم‌تراکم افزوده شود. بدین لحاظ توزیع متناسب تراکم ساخت‌وساز ملاک عمل قرار می‌گیرد؛ به طور مثال در حال حاضر تراکم جمعیتی در منطقه ۱۰ تهران معادل ۴برابر متوسط تراکم جمعیت تهران است، بنابراین براساس طرح جامع از تراکم جمعیت در این گونه مناطق باید کاسته شود.

مباحث فنی ساخت‌وساز و لزوم دقت نظر در مورد کیفیت ساختمان‌سازی در تهران از دیگر مباحث مورد بررسی در این جلسه بود.

وی با بیان اینکه در جلسه مذکور هیچ یک از اعداد تراکم ساختمانی و توزیع‌های منطقه‌ای مصوب در شورای‌عالی شهرسازی، تغییری نکرده است، گفت: حتی چنین پیشنهادهایی نیز مطرح نشد و فقط این اعداد تدقیق و مناسب‌سازی شد.

وی گفت: همچنین در مورد توزیع سرانه‌های خدماتی و شهری مباحثی مطرح شد؛ زیرا در مناطقی از شهر تهران نظیر منطقه ۱۰، ۱۶، ۱۷ و... که عموما از مناطق محروم تهران به شمار می‌آیند، نسبت جمعیت در واحد سطح از متوسط تراکم جمعیتی تهران بسیار بالاتر است؛ بنابراین رفع مشکلات موجود در این مناطق براساس اصول علمی و دقیق ضروری به نظر می‌رسد.

وی در رابطه با افزایش سقف جمعیت‌پذیری تهران در طرح جامع نسبت به آنچه شورای اسلامی شهر تهران پیش‌تر مصوب کرده بود نیز گفت: در طرح جامع اولیه که از سوی شورای شهر تهران پیشنهاد داده شده بود، میزان جمعیت تهران ۹میلیون و یکصد هزار نفر پیشنهاد شده بود که در طرح جامع تهران نیز همین عدد مصوب شده؛ اما برآورد ظرفیت جمعیت‌پذیری در افق طرح؛ یعنی سال ۱۴۰۵ گرفته شده در طرح جامع ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق سرشماری سال ۷۵، جمعیت تهران ۶میلیون و ۶۵۰هزار نفر بوده که در سرشماری سال ۸۵ با یک میلیون و ۱۵۰هزار نفر افزایش نسبت به سال ۷۵، به ۷میلیون و ۸۰۰هزار نفر افزایش یافته، بنابراین طبیعی است که برآورد جمعیت تهران در افق ۱۰ و ۲۰سال ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار نفر باشد.

نتیجه‌گیری موکول به جلسه بعدی

وی در رابطه با مباحث قابل بررسی در جلسه بعدی نیز گفت: قرار است در مورد هزینه‌ها و تراز مالی طرح جامع تهران بررسی‌هایی صورت گرفته و تصمیماتی با حضور رییس‌جمهوری و شهردار تهران اتخاذ شود.

بعد از آنکه طرح تصویب شود...

رییس شورای شهر تهران معتقد است که پیاده کردن طرح‌های جامع و تفصیلی قطعا از تدوین آن مشکل‌تر است.

دکتر مهدی چمران درباره نحوه اجرای طرح جامع تهران گفت: با توجه به اینکه ۹ وزارتخانه و سازمان در تصویب این طرح نقش دارند، قرار شده بعد از اینکه طرح تصویب نهایی شد در مراسمی نمادین وزرای کشور، مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، صنایع و معادن، نیرو و همچنین روسای سازمان‌های میراث فرهنگی و نظام مهندسی و همچنین حفاظت از محیط‌زیست در حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی سوگند وفاداری به طرح جامع و تفصیلی شهر تهران یاد کنند و قول دهند همراه و پشتیبان شهرداری و شورا در اجرای مفاد طرح جامع باشند.

بررسی صحت و سقم یک شایعه

گروه مسکن- در رابطه با جلسه مشترک رییس‌جمهور، وزیر مسکن، معاون عمرانی وزیر کشور، شهرداری تهران و رییس شورای شهر که هفته گذشته برگزار شد در یکی از روزنامه‌های صبح این‌گونه مطرح شد که رییس‌جمهور خواستار افزایش تراکم در طرح جامع به میزان ۲۰درصد شده‌اند.اما خبرنگار دنیای‌اقتصاد صحت و سقم این خبر را از اعضای شورای شهر تهران جویا شد.دکتر حمزه شکیب، در رابطه با خبر پیشنهاد رییس‌جمهور مبنی بر افزایش ۲۰درصدی سقف تراکم در طرح جامع تهران، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: چنین چیزی نشنیده‌ام اما گفته شده که در جلسه اخیر مدیریت شهری با رییس‌جمهور، طرح جامع تهران به تایید رییس‌جمهور رسیده است. در این باره از پروین احمدی‌نژاد،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم پرس‌وجویی داشتیم. وی به خبرنگار ما گفت: باید آقای دکتر را ببینم تا خبر موثقی به شما بدهم.وی در پاسخ به این سوال که آیا شما چنین پیشنهادی را از آقای احمدی‌نژاد نشنیده‌اید، گفت: خیر من اصلا از این مساله مطلع نیستم اما در صورتی که ایشان را ملاقات کنم، درباره این موضوع به شما خبر می‌دهم.رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز ازاین پیشنهاد رییس‌جمهور برای طرح جامع تهران، اظهار بی‌اطلاعی کرد.