کارگران ساختمانی در انتظار بیمه اجتماعی

بیش از دو ماه از تصویب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به سازمان تامین اجتماعی جهت اجرا می‌گذرد اما هنوز اقدامی در راستای بهره‌مندی این قشر از بیمه اجتماعی انجام نشده است. مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در این باره به خبرگزاری مهر گفت: اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی منوط به تهیه آیین‌نامه اجرایی این قانون است و تا زمانی که وزارتخانه‌های رفاه، مسکن و شهرسازی و همچنین کار نسبت به تهیه و تدوین و همچنین ارائه آیین‌نامه مذکور به سازمان تامین اجتماعی اقدام نکنند، امکان اجرایی کردن این قانون را نخواهیم داشت.

قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، آبان ماه سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت اجرا به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد تا به موجب آن ۵/۱میلیون کارگر ساختمانی برخوردار از خدمات بیمه اجتماعی شوند، خدماتی که با وجود اینکه الزام قانونی را در کنار خود دارد اما هنوز خبری از نحوه ارائه آن نیست.

به موجب این قانون، وزارت کار و امور اجتماعی موظف شده است در مورد صدور کارت مهارت فنی برای کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام کند و زمان‌بندی، شرایط و ترتیب صدور، تمدید و تعلیق کارت و نحوه شناسایی کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی مطابق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که باید به صورت مشترک به وسیله وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.

حوادث و بیماری‌ها، غرامت دستمزد، از کار افتادگی و بازنشستگی و فوت از جمله تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال کارگران ساختمانی خواهد بود، تعهداتی که طی سال‌ها به دلیل فقدان قانونی خاص عملی نشده است.

گرچه انتظار برای اجرای قوانین مساله تازه و جدیدی در کشور ما نیست اما در شرایطی که متولیان اصلی در امر رفاه و تامین اجتماعی مکرر در ارتباط با پوشش تمامی آحاد مردم در طرح‌های بیمه اجتماعی تاکید می‌کنند، جای سئوال دارد که چرا هنوز اقدامی در راستای اجرای این طرح قانونی اعمال نشده است.

بر اساس این قانون کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، شرکت‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت، شهرداری‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و... مکلف به همکاری با مجریان این قانون هستند و شاید تاخیر در اجرای این قانون نیز مربوط به همان قصه تکراری عدم همکاری دستگاه‌ها باشد.