دو پیشنهاد برای تامین مالی ساخت مسکن 99ساله

وام ساخت نباید برای سراسر کشور رقم یکسانی باشد

گروه مسکن- لیلا درخشان: دکتر بیت‌ا... ستاریان، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و یکی از منتقدان طرح جامع تهران دو پیشنهاد برای طرح مسکن مهر مطرح کرده است. این دو پیشنهاد که برای بخش مالی این طرح ارائه شده می‌تواند مورد توجه مسوولین وزارت مسکن برای اجرا در سال آینده قرار گیرد. منتقد طرح جامع تهران معتقد است وامی که دولت برای ساخت مسکن ۹۹ساله قرار است به اعضای تعاونی‌های مسکن بپردازد نباید رقم آن برای سراسر کشور یکسان باشد.

دکتر بیت‌ا... ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه مطابق بودجه ۸۶ دولت برای هر واحد مسکونی طرح مسکن مهر ۱۴میلیون تومان وام در نظر گرفته است، گفت: به طور قطع هزینه ساخت در شهرهای کشور به تناسب متفاوت است و نمی‌شود برای همه مناطق کشور وام یکسان برای ساخت در نظر گرفت.

این کارشناس مسکن با انتقاد از پرداخت یکسان وام مسکن در سراسر کشور گفت: اساس نظام بانکی و پولی فعلی کشور ما نمی‌تواند پاسخگوی مسکن باشد، اما در هر حال توزیع وام‌های مسکن باید براساس مقدار هزینه‌های جاری در هر شهر یا کلان‌شهر باشد.

وی افزود: از این رو طبیعی است که قوانین پرداخت وام‌ها باید قابل انعطاف باشد. البته معمولا در کشور ما رسم بر این است برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های جانبی یک قانون کلی را به صورت یکسان و برای همه مصوب می‌‌کنیم. این در حالی است که قانون و پرداخت وام‌ها باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد و در هر گوشه‌ای از ایران بنابر مقتضیات آن منطقه ارائه شود.

دکتر ستاریان از جمله منتقدان به طرح جامع تهران یک پیشنهاد دیگر هم برای پروژه مسکن مهر مطرح کرد.

در حالی که دولت برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی بر روی زمین‌های ۹۹ساله ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده تا آن را در قالب وام ۱۴میلیون تومانی برای ساخت و یک‌میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین به هر واحد پرداخت کند، اما ستاریان می‌گوید: برای ساخت ۵/۱میلیون مسکن در سال به رقمی معادل ۳۵هزار میلیارد تومان معادل ۳۵میلیارد دلار در سال اعتبار نیازمندیم که امکان فراهم ساختن چنین اعتباری در داخل کشور وجود ندارد.

دکتر بیت‌ا... ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: مدت‌های مدیدی است که کارشناسان مسکن متفق‌القول هستند که وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت انبوه مسکن باید سیاست تولیدمحوری را در دستور کار خود قرار دهد و به جای اینکه وام مسکن را به خریداران تحویل دهد مستقیما آن را به تولیدکنندگان انبوه مسکن بپردازد.

وی اظهار داشت: وقتی وام مسکن به خریداران پرداخت می‌شود با گذشت مدت زمانی به صورت غیرمستقیم پس از یک چرخش اقتصادی وارد تولید می‌شود که همین امر سبب ایجاد تورم می‌شود.

از این رو بهتر است دولت با سیاست تولیدمحوری بخش‌های تولید مسکن را حمایت کند چرا که ما به تولید کلان نیازمند هستیم.

ستاریان با اشاره به اینکه پرداخت وام به تولیدکنندگان انبوه در وهله اول سبب تغییر تکنولوژی ساخت در مرحله ساخت‌وسازها می‌شود، گفت: اگر ما قصد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال را داشته باشیم باید جهت جلوگیری از ایجاد تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر عوارض جنبی آن تولید مصالح ساختمانی را به حدی برسانیم که جوابگوی ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال باشد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اما با تکنولوژی که در حال حاضر داریم، امکان ندارد بتوانیم در سال ۵/۱میلیون واحد مسکونی بسازیم و از این رو باید منابع مالی و وام‌ها را به سمت تغییر تکنولوژی ساخت سوق دهیم. وی در خصوص راهکارهای تسهیل تغییر تکنولوژی سنتی به تکنولوژی روز دنیا گفت: تسهیل در پرداخت اعتبارات، تسهیل در روند ارزیابی و صدور مجوزها، تسهیل در اجرای قوانین موجود از جمله راهکارهای اصلی برای حاکمیت تکنولوژی روز در فرآیند ساخت‌وساز کشورمان است.

ستاریان خاطرنشان کرد:‌ اساسا نقیصه‌های بسیار مسلم در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مسکن داریم که از جمله مهم‌ترین آن تامین اعتبارات مناسب برای این بخش است. به طوری که برای تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال به رقمی نزدیک به ۳۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تامین این اعتبار در داخل کشور امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسکن در ادامه اظهار داشت: اساسا باید نگرش مسوولان به بخش مسکن نگرشی فرابخشی باشد و از این رو باید در قوانین سرمایه‌گذاری، سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی دخل و تصرف ایجاد شود تا بخش مسکن هم پاسخگوی مردم باشد. وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی تا پیش از این حاضر به قبول نیاز به تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال نبود و حال که بالاخره زیر بار این مساله رفته و آن را پذیرفته جای بسی تامل است که آیا ابعاد عملی این مساله را می‌داند؟! ستاریان با اشاره به اینکه کارشناسان مسکن پیش‌بینی‌های خطرناکی برای بازار مسکن می‌کنند، گفت: وقتی وزارت مسکن ادعا می‌کند در سال ۵/۱میلیون مسکن ساخته شود، باید از این وزارتخانه پرسید آیا چاره‌ای برای مصالح ساختمانی مثل سیمان و آهن و ... که قیمتش سال به سال در حال افزایش است اندیشیده است؟!