فرید قدیری

چند هفته‌ای است شبکه دو سیما پخش مجدد سریال تلویزیونی پدر سالار را آغاز کرده است. مجموعه پدرسالار که یکبار در اوایل دهه ۷۰ روی آنتن رفت، در حال حاضر هر روز صبح از شبکه دو پخش می‌شود. اما چرا نقل سریال پدرسالار در صفحه مسکن دنیای اقتصاد؟ سه روز پیش در یکی از قسمت‌های این سریال که پخش می‌شد، پسر کوچک خانواده پدرسالار برای خرید یا اجاره خانه وارد یکی از بنگاه‌های املاک در شهر تهران شد و مسوول بنگاه داشت قیمت‌ها را به او پیشنهاد می‌داد که تلویزیون ارقام ارائه شده را سانسور کرد.

هر چه سعی کردم لب‌خوانی کنم که متصدی بنگاه معاملات املاک چه قیمتی را می‌گوید، نشد.چرا که زمان اعلام قیمت بسیار سریع گذشت. شاید ارقام ۱۵, ۱۶ سال پیش آنقدر ناچیز به حساب می آید که به سبکی هرچه تمام از دهان مشاور املاک عبور کرد. از همین رو روز گذشته به آمارهای مستند و رسمی وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی درباره قیمت مسکن در تهران در اوایل دهه ۷۰ مراجعه کردم و تازه متوجه شدم که چرا رسانه ملی مجبور شده از یادآوری قیمت ملک در اوائل دهه ۷۰ صرف‌نظر کند.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در سال ۱۳۷۰ معادل ۵۰هزار تومان بوده است.

این رقم در سال‌های ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴ و ۷۵ به ترتیب به ۵۰هزار ، ۶۰هزار ، ۷۰هزار ، ۹۰هزار و ۱۵۰هزار تومان رسیده بود. اما در سال ۸۵ برابر آمار وزارت مسکن و شهرسازی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۸۲۰هزار تومان بوده است. در حال حاضر نیز بر اساس تحقیقات از بازار خرید و فروش مسکن، حداقل قیمت پیشنهادی برای فروش ملک در تهران پایین‌تر از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان نیست.

در واقع در حال حاضر که سریال پدرسالار پخش مجدد می‌شود، قیمت مسکن حداقل بیش از ۲۰ برابر زمانی که این سریال برای بار اول از تلویزیون به نمایش درآمد، افزایش یافته است و این افزایش بدون منطق و افسار گسیخته باعث شده رسانه ملی از گفتن آن به دلایلی چشم‌پوشی کند.