رونق در ساخت‌وساز، رکود در خرید و فروش
گروه مسکن- فرید قدیری: این روزها در هر کوچه و خیابانی از شهر تهران که قدم می‌گذاری، با انبوهی از تپه‌های گچ و سیمان روبه‌رو می‌شوی.

کمتر خیابانی را می‌توان این روزها در تهران پیدا کرد که خانه‌ای در آن در حال ساخته شدن نباشد.
ساخت‌وساز در نیمه اول امسال از چنان رونقی برخوردار بود که برخی صاحب‌نظران اقتصاد مسکن انتظار آن را نداشتند.
براساس گزارش دریافتی از وزارت مسکن و شهرسازی، فعالیت‌های ساختمانی در تهران در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۱۷درصد رشد داشته است. در کل مناطق شهری کشور نیز عملیات ساختمان‌سازی در مدت مذکور نسبت به ۶ ماه سال قبل ۸/۶۲درصد رشد داشته است.
بر مبنای یک پیش‌بینی تجربی، رونق ساخت‌وساز در سال 86 و پس از گرانی‌های مسکن در نیمه دوم سال 85 دور از انتظار نبود.
زیرا صاحبان سرمایه که محل امنی برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنند، وقتی ملاحظه می‌کنند بازار مسکن سود بدون ریسکی را می‌دهد، به ساخت‌وساز مراجعه می‌کنند.
طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر رونق در حالی به سراغ فعالیت‌های ساختمانی آمده است که بازار خرید و فروش ملک در رکود به سر می‌برد.
شنیده‌ها از فعالیت آژانس‌های املاک در تهران حاکی است، تقاضای خرید و فروش مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است.
به طوری که در برخی مناطق تهران حتی در طول هفته یک معامله مسکن هم انجام نمی‌شود. رکود در بازار مسکن را می‌توان ناشی از چند عامل زیر دانست: اول اینکه قیمت‌ها آنقدر بالا رفته است که متقاضیان خرید مسکن توانایی پرداخت آن را ندارند. دوم اینکه وعده‌های فراوان مسوولان مسکن در زمینه مسکن مهر (زمین‌های 99 ساله) باعث شده حجم انبوهی از متقاضیان که گروه‌های کم‌درآمد جامعه را شامل می‌شوند. تصمیم‌گرفته‌اند از طرح مسکن مهر استفاده کنند.
این افراد با مراجعه به ادارات تعاون استان برای دریافت زمین، ثبت‌نام کرده‌اند.
بنابراین اکنون بازار مسکن از این حجم انبوه تقاضا خالی شده است و همین کاهش تقاضای موثر می‌تواند دلیلی برای رکود بازار باشد.ساخت‌و‌سازها چه می‌شود؟
در چنین شرایطی سوالی که ممکن است برای بسیاری از علاقه‌مندان به پیگیری تغییر و تحولات بازار مسکن به‌وجود بیاید، این است که؛ ساختمان‌های جدیدی که در سال جاری کار ساخت آنها آغاز شده است، چه تاثیری می‌تواند در آینده بر این بازار بگذارد؟
پاسخی که به چنین پرسشی می‌توان ارائه کرد، این است که تاثیرگذاری انبوه ساخت‌و‌سازها بر بازار مسکن بستگی به پارامترهای مختلفی دارد.
به عنوان مثال اگر نقدینگی موجود در جامعه که ارزش آن از ۱۴۰هزار میلیارد تومان هم گذشته بتواند بازاری غیر از بازار مسکن را برای ورود پیدا کند، به طور قطع افزایش عرضه ناشی از ساخت‌و‌سازهای کنونی در آینده‌ای نزدیک بر تعدیل قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.