25 روستای دارای  بافت با ارزش در کشور شناسایی شده است
ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: طراحی محوطه اصلی معابر، ‌ساختمان‌ها، جداره‌ها، بدنه‌ها و... و اجرای بازسازی 20 روستای دارای بافت با ارزش در کشور در حال انجام است.

مهندس علی‌رضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های ساختمان محرومان در استان مازندران با بیان مطالب فوق در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان این‌که: فعالیت گسترده‌ای در روستاهای کشور به وجود آمده و شاهد فعالیت وسیع ساخت‌وساز، بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی هستیم، افزود: در سال گذشته در دو نوبت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا سقف ۲۰۰هزار واحد تسهیلات به مردم اعطا کرد که در مرحله اول یک‌هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۴۰میلیارد تومان بوده است. در سال‌جاری نیز به دستور رییس جمهوری ۳۰۰هزار واحد اضافه شده است که به ازای هر واحد مسکونی ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان وام تسهیلات پرداخت می‌شود و متقاضیان جهت دریافت به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد. گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با رییس بنیاد مسکن انقلاب را در زیر بخوانید:
چه تعداد از 300هزار واحد، سهم استان مازندران است؟
۲۰هزار واحد از این تعداد سهم استان مازندران است، آن هم به دلیل اینکه شاهد به هم پیوستگی مشهود روستاها در استان هستیم. از ساخت ۸۵ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده برای اقشار کم‌درآمد نیز، ۳هزار واحد سهم استان مازندران است.
برنامه بنیاد مسکن برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی چیست؟
در سال‌های گذشته کارهای زیربنایی در روستاها شروع شده بود. آنچه جایش خالی بوده است، بهسازی و نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی بوده است که بانک‌ها قبول نمی‌کردند وام بدهند. با قراردادی که بنیاد مسکن بسته است مردم از طریق بنیاد به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد. طرح‌ها را سازمان بنیاد مسکن در استان‌ها و شهرستان‌ها تصویب می‌کند، پروانه‌ها را هم سازمان صادر خواهد کرد و نظارت بر اجرای طرح‌ها نیز با سازمان بنیاد مسکن است که در این راه از ناظرانی که دوره دیده‌اند و کارت نظارت دریافت کرده‌اند و در نظام فنی روستایی مستقر هستند برای نظارت بر امر ساخت‌وسازها و بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی استفاده خواهد کرد. باید یادآور شد که نوسازی باعث امیدواری و ماندگاری مردم در روستاها خواهد شد.
از زمان شروع کار تاکنون چند واحد روستایی مقاوم‌سازی شده است؟
در بدو کار ۲۰۰هزار واحد در سراسر کشور مقاوم‌سازی شده است. در اسفندماه سال ۸۵ نیز تصمیم گرفتیم ۲۰۰هزار واحد روستایی دیگر را مقاوم‌سازی و بهسازی کنیم که طی ۵ماه اول سال‌جاری به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
در سال‌جاری نیز تاکنون200هزار واحد به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم و 300هزار واحد دیگر نیز در حال معرفی هستند که سقف تسهیلات اهدایی به آن‌ها با 15درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 6میلیون و 500هزار تومان برای هر واحد رسیده است.
در زمان اجرای طرح چند واحد روستایی نیازمند انجام بهسازی و نوسازی تشخیص داده شده؟
3میلیون و 500هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که 2میلیون تا 2میلیون و 300هزار واحد آن کم دوام و بی‌دوام است. اگر سالی 200هزار واحد را نوسازی و بهسازی کنیم طی 10سال آینده به اتمام خواهد رسید.
آیا روستاهای دارای بافت با ارزش هم دارای همین شرایط است؟
در روستاهای دارای بافت با ارزش شرایط فرق خواهد کرد. تاکنون 25روستا در کشور با این شرایط شناسایی شده است که بهسازی آنها شروع شده و در برنامه قرار گرفته است. 20روستا در حال طراحی، زون‌بندی معابر، ساختمان‌ها، جداره‌ها، بدنه‌ها و... اجرا و بازسازی است که درنهایت اجرای طرح‌ها مورد توجه مردم و قطب گردشگری کشور قرار خواهد گرفت. باید یادآور شوم، در صورت درخواست نوسازی و بهسازی این روستاها از طرف ساکنان، این‌گونه موارد باید با ضوابط و معیارهای مشخص شده ساخت‌وساز صورت گیرد، فعلا در یک روستای استان گلستان در حال اجرای این طرح هستیم. در انجام این‌گونه طرح‌ها بین روستاها تفاوتی از لحاظ انجام کار و اختصاص اعتبارات نخواهیم داشت. در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده است که در طول دو برنامه نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی انجام گیرد که براساس آیین‌نامه مهندسی، طراحی و اجرا خواهد شد.
در رابطه با افراد کم‌بضاعت آیا کمکی صورت خواهد گرفت؟
در این‌گونه موارد که افراد نمی‌توانند از تسهیلات داده شده برای بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن خود استفاده کنند، مورد به کمیته امداد سپرده خواهد شد و کمیته هزینه را به بانک‌های عامل پرداخت خواهد کرد.
آیا بنیاد در رابطه با مسکن شهری نیز مسوولیت دارد؟
در رابطه با شهرها وزارت مسکن و شهرسازی متولی است، ولی براساس مسوولیت، در حمایت از محرومان در سال‌جاری 85هزار واحد مسکونی در شهرهای سراسر کشور نیز برای واگذاری به اقشار کم‌درآمد آغاز شد که تاکنون 65هزار واحد واگذار شده و مابقی نیز در حال واگذاری است که از این تعداد 3100واحد شهری مربوط به استان مازندران است. استان در این زمینه نسبت به استان‌های دیگر کشور از وضعیت بهتری برخوردار است به گونه‌ای کهcg بیش از 84درصد از این واحدها در استان پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند و کار شروع شده است.
آیا ساکنان شهرها نیز می‌توانند از این امکانات برخوردار شوند؟
اولویت اول ارائه تسهیلات به روستاییان ساکن روستاها است و بعدا در صورت تکمیل ظرفیت، به شهری‌ها نیز تسهیلات داده خواهد شد که این طرح شامل شهرهای زیر 12هزار نفر جمعیت نیز می‌شود. به منظور اجرای طرح فوق از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، انتخاب خواهیم کرد و به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد. در صورتی که سهمیه 20هزار تایی تکمیل شود و باز هم تقاضا باشد، امکان افزایش تسهیلات پرداختی در روستاها وجود دارد. در شهرها نیز برنامه گسترده وزارت مسکن و شهرسازی در انجام و اجرای واگذاری زمین در قالب طرح 99ساله در حال اجرا است.
آیا روستاهای در حال بهسازی و نوسازی در راستای طرح‌ هادی عمل می‌کند؟
از تعداد 13هزار روستای بالای 100خانوار در کشور در حدود هفت الی هشت‌هزار و 400 روستا طرح‌های هادی در حال اجرا است و در استان مازندران نیز حدود 70درصد روستاهای بالای 50خانوار طرح هادی دارند.
در روستاهای نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی شده نیز طرح‌های هادی روستایی یا طراحی شده یا در حال اجرا است که روستاییان را ملزم می‌کند معابر و کاربری‌ها را رعایت کنند. کارهای انجام گرفته در روستاها نیز در زمینه انجام کارهای عمرانی است.
در ساخت مجتمع‌های مسکونی به سایر ملزومات زندگی نیز توجه می‌شود؟
طرح‌های انجام شده در زمین‌هایی اجرا شده است که سایر ملزومات و امکانات رفاهی در اطراف آنها وجود داشته است و در روستاها نیز طرح‌ها در نقشه و ماکت طرح دیده شده است.
در خاتمه باید متذکر شوم، 40هزار واحد مسکونی طی دو سال در استان تامین تسهیلات شده در صورتی که سهم استان 16 تا 17هزار واحد بوده و از سهم استان‌های دیگر کشور در این راه استفاده شده است، این مساله نشانگر آن است که توجه ویژه‌ای به استان مازندران شده است.
مهندس ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در زمان افتتاح پروژه ۷۲واحدی امیر ۲- امیر کلا گفت: مشکل بزرگ استان کمبود زمین در محیط‌های شهری و روستایی است.
با توجه به کمک خیرین که چندین قطعه زمین را در این راه اهدا کرده‌اند، استان مازندران برای تهیه زمین به منظور پروژه‌های مسکن نیازمند اعتبارات ملی است. امیدواریم بتوانیم از سهمیه اعتبارات ملی برای تهیه زمین استفاده کنیم.
لازم به ذکر است، مهندس سعیدی‌کیا قبلا قولی داده‌اند که امیدواریم اجرایی شود تا بتوانیم با آن و کمک خیرین مسکن‌ساز استان و مسوولان نهادهای استانی پروژه ها را شروع کرده و به سر منزل مقصود برسانیم.