براساس اعلام دفتر عمران و توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۸۶ در مجموع ۶۷۲ شهر از ۱۰۱۶ شهر کشور (۶۶‌درصد مجموعه شهرها) دارای نقشه‌های بهنگام شهری شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد، با تهیه نقشه‌های به هنگام برای ۴۸ شهر دیگر تا پایان سال، که اکثر آنها توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود، این میزان به ۷۲۰ شهر می‌رسد. از میان ۶۷۲ شهری که دارای نقشه‌های به‌هنگام شهری هستند، نقشه‌های ۴۳۵ شهر با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و توسط این سازمان و شهرداری‌ها، ۱۲۲ شهر توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، ۱۰۵ شهر توسط سازمان‌ها مسکن و شهرسازی استان‌ها و ۲۰ شهر توسط سایر دستگاه‌ها نظیر سازمان آب و فاضلاب و شرکت شهرهای جدید تهیه شده است.

براساس این گزارش، آذربایجان شرقی ۸۸‌درصد، آذربایجان غربی ۳۳‌درصد، اردبیل ۵۲‌درصد، اصفهان ۷۴‌درصد، ایلام ۲۶‌درصد، نوشهر ۷۶‌درصد، تهران ۶۳‌درصد، چهارمحال و بختیاری ۶۱‌درصد، خراسان جنوبی ۵۳‌درصد، خراسان رضوی ۵۱‌درصد، خراسان شمالی ۳۷‌درصد، خوزستان ۶۲‌درصد، زنجان ۵۶‌درصد، سمنان ۶۲‌درصد، سیستان و بلوچستان ۹۴‌درصد، فارس ۸۳‌درصد، قزوین ۶۶‌درصد، قم ۲۰‌درصد، کردستان ۳۵‌درصد، کرمان ۸۷‌درصد، کرمانشاه ۳۴‌درصد، کهکیلویه و بویراحمد ۹۲‌درصد، گلستان ۸۳‌درصد، گیلان ۶۷‌درصد، لرستان ۶۵‌درصد، مازندران ۶۲‌درصد، مرکزی ۴۴‌درصد، هرمزگان ۵۰‌درصد، همدان ۸۸‌درصد و یزد ۸۶‌درصد از جمله شهرهای دارای نقشه‌های به‌هنگام شهری در استان‌های کشور هستند.

یکی از راهکارهای اصلی پیشنهادی برای رفع مشکلات مختلف شهرها، استفاده از برنامه‌ریزی شهری است و متخصصان مربوطه باید با حساسیت بیشتری موضوعات را بررسی و بهترین و مناسبت‌ترین تصمیم‌ها را اخذ کنند. در این زمینه استفاده از ابزار طرح توسعه شهری از اهمیت زیادی برخوردار است که از نیازهای ضروری برای پاسخگویی و حل مسائل و معضلات شهری بوده است و تهیه چنین طرح‌های بدون وجود نقشه به‌هنگام شهر امکانپذیر نیست.

در گزارش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آمده است؛ با توجه به هزینه‌های بسیار بالای نقشه برداری زمینی و همچنین محدودیت‌های اجرایی موجود در مسیر تهیه آنها در مناطق شهری، ضروری است، نقشه‌های بهنگام شهرها به طریق فتوگرامتری و با استفاده از عکس‌های هوایی تهیه شود. بدین طریق نقشه‌های تهیه شده حاوی اطلاعات عرصه، اعیان و اطلاعات ارتفاعی ساختمان‌ها بوده و تقریبا تمامی‌ نیازمندی‌های یک شهر به نقشه را بر آورد می‌کند. این نقشه‌ها علاوه بر استفاده در تهیه طرح‌های توسعه شهری، می‌تواند به عنوان پایه و اساس بسیاری از فعالیت‌ها از جمله؛ ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی و GIS شهری، تسهیل ارائه خدمات در زمینه‌های تاسیسات شهری (آب، برق، گاز و تلفن)، مدیریت ترافیک شهرها، ساماندهی خدمات شهری (جمع‌آوری زباله و حمل‌ونقل عمومی‌) قرار گیرند.