گروه مسکن- ساقی محمدی: با توجه به برنامه دولت برای ساخت سالانه یک‌ونیم میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت که از سال‌جاری آغاز و تا سال ۹۱ که تقاضای مسکن به نقطه اوج می‌رسد، ادامه خواهد یافت، با در نظر گرفتن رشد تصاعدی برخی اقلام اساسی ساخت‌وساز، تحقق چنین اهدافی با واقعیات فاصله زیادی دارند. مهندس محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان قم در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: اگرچه از سال ۸۴ اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی مبنی بر بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها برای تمامی ساختمان‌های تجاری و مسکونی اعم از دولتی یا خصوصی، اجباری شده اما روند تصاعدی قیمت مصالح ساختمانی‌ موجب می‌شود که قیمت تمام شده هر مترمربع از واحدهای مسکونی در مقایسه با ساختمان‌های معمولی تفاوت قابل توجهی داشته باشد و در مرحله ساخت برای سازنده یا خرید برای خریدار، ایجاد رغبت نکند.

وی افزود: به طور نمونه در بحث عایق‌بندی یکی از مواردی که باید رعایت شود نصب پنجره‌های دوجداره است که هر مترمربع آن هم‌اکنون حدود ۱۹هزار تومان است در حالی که شیشه‌های معمولی حدود ۴هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر لازم است کف طبقه اول با استفاده ازعایق حرارتی مقاوم عایق‌بندی شود و سقف آخرین طبقه ساختمان نیز صرفا به ایزوگام اکتفا نشده و از پوشش یونولیت برای عایق‌کاری آن استفاده شود. البته باید توجه داشت که در طبقات میانی، نیازی به عایق‌بندی نداریم؛ چرا که این طبقات به تنهایی نگه‌دارنده اتلاف انرژی حرارتی هستند.

به اعتقاد این انبوه‌ساز، در بخش اجرای دیوارها نیز برای احداث ساختمان‌های عایق دیگر نمی‌توان از شیوه‌های ساخت از دیوارهای سنتی که تا پیش از این استفاده می‌شد، بهره گرفت. بدین لحاظ اگر بخواهیم از پانل‌های سه بعدی استفاده کنیم تقریبا هزینه ساخت دیوارها در مقایسه با دیوارهای معمولی حدود ۲ برابر افزایش می‌یابد که بیشترین هزینه آن مربوط به یونولیت است.

در مورد دیوارهای جانبی سنتی نیز باید از دیوارهایی که در قسمت وسط یونولیت و دو طرف آن شبه پانل‌هایی که عایق و به عنوان دیوار مسلح است، استفاده شود و در نهایت حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر بتن در دو طرف آن اجرا شود. همچنین لازمه اجرای دیوارهای جدید با یونولیت این است که روی دیوار جانبی یک یونولیت با قطر ۴ سانت اجرا و روی آن نمای بیرونی صورت گیرد، به این لحاظ نیز قیمت ساخت دیوار بسیار بالا می‌رود. (این شیوه هم‌اکنون در اروپا برای ساختمان‌های قدیمی کاربرد دارد)

وی معتقد است: به دلیل بالا بودن قیمت یونولیت که کاربرد زیادی در احداث ساختمان‌های عایق دارد دولت چون تولید کننده است و منابع اولیه را از داخل می‌تواند برای تولید یونولیت مورد استفاده قرار دهد، باید نظارت جدی بر کاهش قیمت یا جلوگیری از رشد آنها در این بخش داشته باشد.

به گفته وی هم‌اکنون قیمت یونولیت با پلی استایلن برابر با قیمتی است که در کشور کره عرضه می‌شود، در حالی که کشور ما همواره استخراج کننده نفت است و محصولات تولیدی آن باید ارزان‌تر از قیمت نمونه‌های وارداتی آنها باشد. وی افزود: در‌حال‌حاضر در اجرای سقف‌ها باید به جای سفال از پلی‌استایلن نوع F که کند سوز و ضد حریق است، استفاده شود.

این در حالی است که قیمت هر متر مربع از این پلی استایلن حدود ۵ تا ۶هزار تومان است در حالی که اگر از سفال استفاده شود هر متر مربع ۳هزار تومان تمام می‌شود. بنابراین قیمت اجرای سقف‌ها نیز در ساختمان‌های عایق ۲ برابر سقف‌های معمولی است. وی همچنین از عدم نظارت دقیق دولت بر رشد قیمت‌ها در بخش فلزات مورد استفاده در ساخت‌وسازها نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه قیمت‌ها در این بخش هم روز به روز افزایش می‌یابد. لذا اگر دولت نمی‌خواهد در یک مرحله قیمت تولیدات فلزی را کنترل یا تنظیم کند، می‌تواند برای این منظور روند تدریجی تنظیم قیمت را در پیش گیرد چرا که در غیر این صورت نمی‌تواند به وعده‌های مبنی بر فراهم کردن شرایط ساخت ۵/۱ مسکن ارزان قیمت را در سال جاری و سال‌های آتی جامه عمل بپوشاند.

وی در پایان یادآور شد: اگر هزینه‌های برق و گاز در سال‌های آینده نیز به طبق روال فعلی به طور تصاعدی بالا رود، با ساخت یک واحد مسکونی عایق می‌توان ۵ سال هزینه‌های ساخت را جبران کرد، ضمن این که در مقیاس کلی صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بالا می‌رود.

بنابراین اگر ۵/۱میلیون واحد مسکونی که دولت فراهم کردن تسهیلات ساخت آن را در سال جاری وعده داده است، مطابق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان احداث شوند، ظرف مدت ۵ سال آتی می‌توان شاهد افت چشمگیر مصرف انرژی در کشور بود.