رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: براساس برنامه تدوین شده تا چند سال آینده ۳۵ تا ۵۰ ایستگاه لرزه‌نگاری باندپهن در مناطق مختلف کشور ایجاد خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی تسنیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با افتتاح ایستگاه زلزله نگاری زنجان تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶ایستگاه لرزه‌‌نگاری باندپهن در کشور می رسد، افزود: با ایجاد ۲۴ ایستگاه دیگر پوشش مطلوبی در ارتباط با ثبت دقیق و مورد اعتماد وقایع و رویدادهای لرزه‌ای طبیعی در کشور حاصل خواهد شد. وی با یادآوری تاریخ زمین‌لرزه‌ها در ایران عنوان کرد: ایران کشوری زلزله‌خیز بوده و شدت زلزله‌خیزی در پهنه وسیعی از آن زیاد و خیلی زیاد است. تسنیمی یادآورشد: تعیین میزان لرزه‌خیزی زمین، لازمه توسعه، رشد و آبادانی این کشور است.

رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید برلزوم توجه به اصول ایمنی در مقابله با زلزله افزود: مطالعات انجام شده نشان داده است که راهی جز شناخت آثار، تبعات و پیش‌درآمدهای زلزله و زندگی مسالمت‌آمیز با این پدیده طبیعی وجود ندارد.

تسنیمی تاکید کرد: با ایجاد ایستگاهای لرزه‌نگاری باندپهن در کشور اطلاعات مفیدی در اختیار کارشناسان و محققان برای به‌ حداقل رساندن آثار تخریبی زلزله قرار خواهد گرفت. وی یادآورشد: به این ترتیب نتایج به دست آمده از داده‌های تاریخی سال‌های گذشته به داده‌های علمی تبدیل می‌شود. به گفته تسنیمی در این ایستگاه‌ها مشخصات زمین‌لرزه‌ها به‌سرعت ثبت و در کمترین زمان ممکن در اختیار مسوولان مربوطه قرار می‌گیرد. وی همچنین با تاکید بر پایین بودن بودجه پژوهشی و از جمله پژوهشکده لرزه‌نگاری کشور خاطرنشان کرد: در کشوری همانند ایران که در حال توسعه است، باید توجه ویژه‌ای به برنامه‌های پژوهشی شود.