سال آینده تسهیلات ساخت مسکن بر روی زمین‌های 99ساله افزایش می‌یابد
گروه مسکن- تعاونی‌های مسکنی که در سال‌جاری موفق به ساخت نشوند، سال آینده از تسهیلات جدید استفاده می‌کنند.

محمود جهانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد و مسکن وزارت مسکن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به برنامه‌ پیش‌بینی شده مسکن در سال‌جاری و عدم نگرانی جذب ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته در بخش مسکن اظهار داشت: پروژه‌‌هایی که در قالب طرح اجاره ۹۹ساله در سال‌جاری موفق به آغاز عملیات ساخت نشوند، به طور قطع سال آینده با استفاده از تسهیلات جدید عملیات ساخت خود را آغاز می‌کنند.
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: تعاونی‌های مسکنی که در سال‌جاری موفق به ساخت نشوند، سال آینده از تسهیلات جدید استفاده می‌کنند.
محمود جهانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد و مسکن وزارت مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به برنامه‌ پیش‌بینی شده مسکن در سال‌جاری و عدم نگرانی جذب ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته شده در بخش مسکن اظهار داشت: پروژه‌‌هایی که در قالب طرح اجاره ۹۹ساله در سال‌جاری موفق به آغاز عملیات ساخت نشوند، به طور قطع سال آینده با استفاده از تسهیلات جدید عملیات ساخت خود را آغاز می‌کنند.
جهانی، با بیان اینکه سقف تسهیلات بانکی در سال‌جاری و براساس نرخ تورم امسال مشخص شده، گفت: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، به طور متوسط سالانه میزان تسهیلات پرداختی 15درصد افزایش می‌یابد و این سیاست در سال آینده نیز اتخاذ می‌شود.
وی با بیان این که سقف وام ساخت در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۶ با ۱۵درصد افزایش به ۱۴میلیون تومان در سال‌جاری رسید، افزود: سقف تسهیلات پرداختی برای مسکن روستایی نیز از ۵میلیون تومان در سال گذشته به ۵/۶میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافت.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن با اشاره به تفاهمنامه وزارت مسکن و بانک مرکزی برای پرداخت 10هزار میلیارد تومان تسهیلات بخش مسکن در سال‌جاری گفت: براساس این تفاهمنامه، بانک‌های عامل دستورالعمل پرداخت تسهیلات را به شعب خود در استان‌ها ابلاغ می‌کنند.
جهانی، در تشریح سهم هر ۶بانک برای پرداخت تسهیلات اظهار داشت: بر این اساس، سهم هر بانک به ترتیب بانک ملی ۲هزار و ۲۹۰میلیارد تومان، بانک ملت ۲هزار و ۷۰میلیارد تومان بانک صادرات ۲هزار و ۶۰میلیارد تومان، بانک رفاه ۴هزار و ۷۰میلیارد تومان، بانک تجارت ۱۵هزار و ۹۰۰میلیارد ریال و بانک مسکن ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد ریال است.
جهانی، در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش میزان تسهیلات پرداختی در بخش مسکن از 15هزار میلیارد تومان به 10هزار میلیارد تومان اظهار داشت: میزان تسهیلات کم نشده، بلکه تفکیک شده است، به طوری که 10هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های تبصره (6) اختصاص یافته و 5هزار میلیارد تومان نیز در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داشت، تا برای اجرای سایر طرح‌ها در بخش مسکن استفاده کنند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد و مسکن با بیان اینکه ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای کل برنامه‌های تبصره (۶) در نظر گرفته شده است، افزود: ساخت مسکن اجاره‌ای، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، استفاده از فناوری‌های نوین، انبوه‌سازی و بهسازی مسکن روستایی برنامه‌هایی است که در قالب تبصره (۶) به اجرا درمی‌آیند.به گفته وی، تسهیلات پرداختی در بخش مسکن شامل وام ۱۴میلیونی ساخت مسکن شهری، ‌وام ۵/۶میلیون تومانی مسکن روستایی، وام یک میلیون تومانی آماده‌سازی و وام ۱۰میلیون تومانی برای مقاوم‌سازی در بافت‌های فرسوده است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر مراحل دریافت وام ساخت، توسط تعاونی‌ها گفت: با توجه به پروسه زمانی که برای طی شدن مراحل اداری دریافت وام نیاز است، تعاونی‌ها از زمان دریافت پروانه و تجهیز کارگاه باید مراحل اداری دریافت وام را طی کنند.
جهانی، با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن در اختیار ستاد تامین مسکن استان‌ها که زیر نظر استاندار است، قرار می‌گیرد، افزود: ستاد تامین مسکن استان‌ها بعد از توزیع برنامه‌ای وام براساس برنامه‌های در حال اجرا شامل خانه اجاره‌ای آماده‌سازی، بهسازی و... ، طرح‌ها را به سازمان مسکن و شهرسازی استان معرفی کرده و پس از آن این سازمان طرح‌ها را برای دریافت وام به بانک معرفی می‌کند.


عکس: نسیم گلی


به گفته وی؛ بعد از معرفی به بانک و در مرحله فونداسیون، قسط اول وام ساخت که 30درصد از 14میلیون تومان است، پرداخت می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصادمسکن تصریح کرد: ۳۰درصد بعدی در زمان سقف آخر و ۴۰درصد پایانی نیز همزمان با پایان سفت‌کاری پرداخت خواهد شد.
جهانی، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی دریافت وام 5میلیون تومانی صندوق تعاون گفت: دریافت این وام منوط به ارتباط شرکت‌های تعاونی و صندوق تعاون است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن افزود: با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته وام ۱۴میلیونی مسکن جوابگوی ۸۰درصد از هزینه‌ ساخت است. وی درخصوص میزان احداث مسکن تا پایان سال با توجه به اجرای طرح ساخت خانه‌ به صورت اجاره‌ای و لزوم ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی تا پایان سال افزود: علاوه بر میزان زمینی که به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی تا پایان سال به تعاونی‌ها از سوی وزارت مسکن داده می‌شود، دولت نیز اعلام کرده است، تا پایان سال باید برای پاسخ به نیاز ۵/۱میلیون واحد مسکونی، سایر بخش‌ها در پروسه ساخت قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 800هزار واحد مسکونی توسط بخش‌خصوصی در پروسه ساخت وارد شده، خاطرنشان کرد: این میزان در سال جاری باید به 5/1میلیون واحد افزایش یابد.جهانی با اشاره به رشد 109درصدی صدور پروانه ساختمانی از ابتدای سال 86 تاکنون گفت: با توجه به این امر می‌توان نسبت به تحقق وعده ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی تا پایان سال امید بیشتری داشت.
وی با بیان اینکه ۵/۱میلیون واحد مسکونی تا پایان سال باید در فرآیند ساخت وارد شوند، افزود: این امر به معنای لزوم پایان فرآیند ساخت نیست، چراکه آمارهای ساخت قطعی با توجه به میزان صدور پروانه در سال گذشته اعلام می‌شود.