دومیلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور نیازمند مقاوم‌سازی‌

حدود دومیلیون واحد مسکونی در پهنه بافت‌های فرسوده کشور وجود دارد که بر ما تکلیف است تا به مقاوم‌سازی آنها بپردازیم.

به گزارش ایسنا، مهندس سید ابوالفضل موسوی، معاون وزیرمسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن در چهارمین گردهمایی مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرداری‌های کلان شهرهای کشور گفت: در حدود ۱۶۰ شهری که تاکنون تصویب شده، ۴۳‌هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده که حدود سه‌هزار و ۳۰۰ هکتار آن در تهران است. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن با بیان این‌که در بحث بافت‌های فرسوده ما مجری نیستیم؛ بلکه سیاستگذار هستیم، گفت: تا قبل از سال ۸۵ در هفت منطقه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت مسکن و شهرسازی فعال بودند که الان این شرکت‌ها در استان‌ها فعال هستند و به وسیله آنها با استان‌ها رابطه داریم، اما بر اثر مصوبه دولت تا ۲۰‌درصد از بازسازی سهم ما است.

وی در ادامه گفت: براساس تجربه‌هایی که شرکت‌های ما دارند در هر شهر مدل‌های مختلفی را برای بافت‌های فرسوده پیدا کردیم که بنا به نوع و چگونگی بافت شهرها مدل‌های متفاوت را در آنجا اجرا کنیم. وی گفت: از ۴۳‌هزار هکتار بافت فرسوده شهرها حدود ۱۶‌هزار هکتار مربوط به کلان‌شهرهاست که سعی خواهیم کرد در این شهرها وحدت رویه ایجاد کنیم.

به گفته وی در بودجه سال ۸۵ و ۸۶ مواردی برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است؛ اما آنچه در بودجه ۸۶ آمده و آنچه عملی است باید بررسی شود.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در بحث اوراق مشارکت برای بافت‌های فرسوده نیز ۶۰۰‌میلیارد تومان اوراق داشتیم که در سال ۸۶ آن را توزیع استانی خواهیم کرد؛ اما باید در جلساتی از این دست بررسی شود که اوراق مشارکت برای بافت‌های فرسوده آیا کاراست یا نه و اگر هست در کدام بخش؟

وی درباره بحث مالی بافت‌های فرسوده شهری نیز گفت: بحث مالی در سال ۸۴ برای این بخش وجود داشته اما در سال ۸۵ در نظر گرفته نشده است. این موضوع در سال۸۶ نیز پیش‌بینی شده که احتمالا شهرداری‌ها نتوانسته‌اند آن را محقق کنند، برای سال ۸۷ نه تنها مراحل آن را دیده‌ایم بلکه عددهای آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون وزیر مسکن به بحث تخفیف ۵۰‌درصدی عوارض پرداخت و گفت: در بحث عوارض قرار شد که ۵۰‌درصد شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی‌شهر تخفیف بدهند که برخی شهرداری‌ها این تخفیف را ندادند.

وی افزود: در سال ۸۶ پیش بینی شده است که ۵۰‌درصدی که شهرداری‌ها تخفیف می‌دهند دولت آن را پرداخت کند و در قانون بودجه سال ۸۶ این موضوع پیش‌بینی شده است که حدود ۲۰‌میلیارد تومان را دولت از این محل پرداخت کند؛ اما اینکه آیا این رقم برای سال ۸۷ کافی است یا نه، باید بررسی شود.

موسوی با اشاره به پرداخت وام برای واحدهای بافت‌های فرسوده گفت: وام تا پارسال ۱۰‌میلیون تومان بود که امسال این رقم به ۱۴‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و در مجموع امسال ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان سقف پرداخت وام مسکن بوده است که پیشنهاد دادیم ۱۰‌درصد سقف تسهیلات در بافت‌های فرسوده پرداخت شود. به گفته وی قرار شد، اولویت پرداخت وام‌ها در بافت فرسوده باشد.

وی همچنین اعلام کرد: چهار تا هشت‌درصد سود وام‌های ۱۴‌میلیون تومانی را دولت به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در خصوص مشکلاتی که سازمان میراث فرهنگی برای بافت‌های فرسوده ایجاد می‌کند، گفت: با سازمان میراث فرهنگی توافق کرده‌ایم که در اصفهان، بوشهر، کرمان و یزد مشاوری که برای طرح تفصیلی می‌گیریم مشاور مشترک با سازمان میراث فرهنگی نیز باشد؛ بنابراین رایزنی‌هایی هم با میراث‌فرهنگی داریم تا مشکلی به نام میراث فرهنگی نیز حل شود.