تشکیل شورای سیاستگذاری نمی‌تواند مشکل فعلی مسکن را حل کند

یک کارشناس معتقد است: تشکیل شورای سیاست‌گذاری مسکن باعث ایجاد حاشیه امنی برای کسانی می‌شود که کارشان را درست انجام نمی‌دهند. دکتر منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز عقیده کرد: در کشور ما هر زمان کسی کارش را درست انجام نمی‌دهد، اقدام به تشکیل شوراهای موازی کرده و پای چند نفر دیگر را هم وسط می‌کشیم و در پایان مشخص نمی‌شود چه کسی وظیفه‌اش را درست انجام نداده است.

وی افزود: ما در قضیه مسکن با یک بحران فزآینده افزایش قیمت روبه‌رو هستیم به طوری که مهمترین دغدغه خانوارهای ساکن شهرهای بزرگ، بحث مسکن است و مستاجران بیش از درآمدشان و با استفاده از اندوخته خود، برای مسکن هزینه می‌کنند که اگر این روند ادامه یابد، به زودی اندوخته‌ها و پول پیش مردم هم توانایی مدارا با این مساله را نخواهد داشت.

منصوری با تاکید بر اینکه گویا وزارت مسکن به عنوان مسوول و متصدی سیاست‌گذاری مسکن هیچ برنامه و تحلیلی برای حل وضعیت فعلی مسکن ندارد، ابراز عقیده کرد: وزارت مسکن برنامه‌ریزی روشنی جز ارائه وعده‌های کلی، غیرقابل ارزیابی و دست نیافتنی که تاثیرشان در حل بحران مسکن روشن نیست، ندارد و برنامه‌های ساخت مسکن در شهرهای بزرگ نظیر تهران که شرایط بحرانی شدید دارد، حداقل است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجلس به عنوان نماینده مردم و دستگاه ناظر باید وزارت مسکن و مدیران مسوول را درباره علت گرانی اخیر مسکن مورد سوال قرار دهد، خاطرنشان کرد: وقتی قانون تصریح کرده وزارت مسکن باید در لایحه بودجه و برنامه‌های سالانه دولت، برنامه بیاورد و به تصویب مجلس برساند، این مساله از همین طریق نیز باید پیگیری و رفع شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد وزیر مسکن، ابراز عقیده کرد: مسوول مربوطه تاکنون کدام تحلیل جامع را درباره گران شدن مسکن ارائه کرده است؟ یکبار علت گرانی را کمبود عرضه و افزایش تقاضا اعلام می‌کنند و بار دیگر گفته می‌شود بانک‌هایی با دادن وام‌های کلان و دلالی و تبانی عده‌ای، قیمت مسکن بالا رفته است، اکنون هم مطالب دیگری می‌گوید. بالاخره کدام یک از این تحلیل‌ها را باید به‌طور رسمی از وزارت مسکن قبول کرد؟