وزیر مسکن و شهرسازی گفت: گرانی مسکن تحت عوامل مهم اقتصادی است و این اتفاق هرچند سال یک بار در کشور رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا با تشریح برنامه‌های وزارت مسکن در جهت حل مشکلات فعلی آن، اظهار کرد: ما از ابتدای سال ۸۵ مشغول تهیه طرحی برای حل مشکل بودیم که حدود ۹ ماه طول کشید و سپس این برنامه را با نام طرح جامع مسکن به دولت دادیم و دولت پس از بررسی‌های چند ماهه آن را تحویل مجلس داد که خوشبختانه به تصویب رسید.
وی افزود: در این طرح برای پنج عامل تشکیل دهنده مسکن یعنی زمین، مصالح، سرمایه، نیروی انسانی و فناوری‌های ساختٍ، برنامه‌هایی دیده شده که برای مهم‌ترین آنها یعنی تهیه زمین، دولت با اجاره 99 ساله مسکن مشکل آن را حل کرده است.
سعیدی‌کیا اجرای طرح ۹۹ ساله مسکن را گامی برای تولید انبوه خانه در کشور دانست و تصریح کرد: با تخصیص ۱۰‌هزار میلیارد تومان اعتبار درسال ۸۶ برای بخش‌های مختلف ساخت‌وساز مسکن در کشور تا حدودی مشکل سرمایه در این بخش حل شد و با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت مسکن و بانک‌های عامل، پس از مشخص شدن سهم هر یک از بانک‌ها توسط بانک مرکزی و سهمیه‌های استانی این تسهیلات در بخش‌های مختلف از هفته آینده قابل پرداخت است.
وی افزود: از این میزان اعتبار، دو‌هزار میلیارد تومان برای ساخت‌وساز مسکن روستایی، 500میلیارد تومان مختص رزمندگان، ایثارگران و اقشار خاص، 500میلیارد تومان برای ارائه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین ساخت و مابقی برای ارائه تسهیلات آماده‌سازی و ساخت زمین‌های طرح 99 ساله مسکن خواهد شد.
وزیر مسکن و شهرسازی کیفیت را شرط اصلی ساخت‌وسازهای آینده در کشور برشمرد و گفت: طرح بیمه کردن ساخت‌وساز در کشور که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است راهی برای تضمین مسوولیت ساخت‌وسازها در کشور محسوب می‌شود و با بیمه کردن ساختمان‌ها می‌توانیم به ارتقای کیفیت ساخت‌وساز جهت و سرعت دهیم.
وی کمبود کارگر ماهر را از دیگر مشکلات تولید مسکن در کشور ذکر و خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل تفاهمنامه‌ای با وزارت کار و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور بستیم که به استناد آن 50‌هزار کارگر ساختمانی (علاوه بر برنامه‌های آموزشی سالانه این سازمان)، شناسایی و پس از تعیین صلاحیت، تحت پوشش آموزش‌های مهارت حرفه‌ای قرار می‌گیرند که این خود گامی مثبت در این بخش است.
سعیدی‌کیا همچنین عوامل مهم اقتصادی را عامل اصلی گرانی مسکن در کشور دانست و اظهار کرد: معمولا در مواجهه با هر گرانی مسکن، ساده‌ترین دیدگاه‌ها مطرح می‌شود چراکه ما طی ۴۰ سال اخیر هرچند سال یک‌بار دوران رونق و در مقابل رکود داشتیم، برای مثال سال‌های ۷۶، ۸۰ و ۸۵ شروع جهش قیمت و رونق در بخش مسکن بوده که مابین آن، دوران رکود را سپری می‌کردیم و دولت سعی دارد با برنامه‌های مختلف این مساله را به تعادل برساند.
وی به افزایش 106 و 80‌درصدی اخذ پروانه ساخت به ترتیب در تهران و کل کشور در پنج ماهه اول امسال نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد در این دوران ساخت‌وساز در کشور رکود نداشته و تجربه نشان می‌دهد هر زمان خرید و فروش در بازار کم ‌شود، مردم احساس رکود در بخش مسکن می‌کنند.
سعیدی‌کیا با بیان اینکه نرخ ۵/۳‌درصدی رشد جمعیت در اوایل دهه ۶۰ باعث بالارفتن تقاضاهای فعلی مسکن شده است، گفت: با در نظر گرفتن افزایش آمار ازدواج، ضریب استهلاک و تخریب و همچنین تقاضاهای عقب مانده در کشور طی پنج سال آینده، نیازمند هفت‌میلیون واحد مسکونی هستیم که با ارائه طرح‌هایی از جمله مسکن ۹۹ ساله سعی داریم، متقاضیان بازار را کاهش داده و به شرکت در این طرح هدایت کنیم.
وی درباره مسکن روستایی، تصریح کرد: در ساخت‌وسازهای روستایی زمین وجود دارد و دولت به جایی رسیده که تکنولوژی‌های جدیدی را به ساخت‌وسازهای روستایی تزریق کرده و طبق برنامه سوم، نظام مهندسی را در سطح روستاها جاری کرده است.
احیای بافت‌های فرسوده
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بعد از فروکش کردن التهابات مسکن، بیشتر فعالیتمان معطوف به بافت‌های فرسوده خواهد بود، خاطرنشان کرد: دولت امسال برای احیای بافت فرسوده اجازه فروش 600میلیارد تومان اوراق مشارکت دارد و ما در قانون مکلفیم طی 10 سال، بافت‌های فرسوده کشور را احیا کنیم.
وی افزود: تاکنون بافت‌های فرسوده کلان شهرها و ۱۶۰ شهر دیگر به میزان ۴۳‌هزار هکتار، شناسایی شده که تقریبا حدود چهار میلیون واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد و امیدواریم به تدریج بافت‌های فرسوده مناطق دیگر نیز شناسایی شود.
سعیدی‌کیا در پایان همچنین درباره تاثیر نوسانات قیمت مصالح و نیروی کار در قیمت تمام شده ساخت واحدهای 99 ساله برای مردم، گفت: دولت در این طرح مکلف شده 70‌درصد هزینه ساخت‌وساز را وام دهد، حالا اگر قیمت‌ها بالا رود، طبیعتا مبلغ وام ساخت نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.