برگزاری ششمین نمایشگاه تاسیسات ساختمان با حضور 300 شرکت داخلی و خارجی
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: ششمین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات ساختمان با حضور نزدیک به 300 شرکت داخلی و خارجی به مدت 4 روز از تاریخ 24 لغایت 27 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

عکس: احمد نادری
به گزارش دنیای‌اقتصاد، سید‌حمید قوام‌شهیدی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در پیامی به مناسبت برگزاری این نمایشگاه گفت: مهم‌ترین بخش ساختمان تهویه مطبوع آن است که در‌حال‌حاضر سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با به کارگیری آخرین تکنولوژی درصدد است شرایطی ایده‌آل، همراه با مصرف بهینه انرژی پدید آورد.
قوام شهیدی اظهار داشت: این سیستم‌ها ضمن کنترل بخش‌های مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب با ارائه سرویس‌های همزمان بهینه‌سازی مصرف انرژی، سطح کارآیی و بهره‌وری سیستم‌ها و امکانات موجود در ساختمان را به همراه آورد و معمولا در ساختمان‌هایی که سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها ساده و ظرفیتشان مناسب است، هزینه‌های تعمیر و نگهداری نسبتا کمی به ساختمان تحمیل می‌نماید. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: باید دانست که یکی از روش‌های موثر کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، از کار انداختن سیستم‌های گرمایشی در زمان‌ها و مکان‌هایی است که فضاهای تحت پوشش در حال استفاده نیست، زیرا این خود موجب اتلاف انرژی می‌شود.
بنابراین گزارش، در ششمین نمایشگاه تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، آخرین تکنولوژی روز و جدیدترین نوع محصولات مربوط به این صنعت عرضه شده و مصرف‌کنندگان می‌توانند ضمن بازدید از این محصولات، مناسب‌ترین نوع را از جهت تنوع محصول، کیفیت و کمیت آن شاهد باشند.
رییس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز از زحمات مجری برگزاری نمایشگاه و از همه صاحبان صنایع، واحدهای تولیدی، صادراتی و موسسات بین‌المللی که کالا و خدمات خود را عرضه کرده‌اند و همچنین از کلیه شخصیت‌های گرانقدری که در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این نمایشگاه فعالیت نموده‌اند، صمیمانه قدردانی کرد.
به گزارش خبرنگار ما به منظور آشنایی با این نمایشگاه با برخی از شرکت‌کنندگان به گفت‌وگو پرداخته است که در پی می‌آید:
کارشناس فروش شرکت زهش با مثبت ارزیابی کردن برگزاری نمایشگاه و حضور شرکت‌های صاحب‌نام در آن گفت: در صورتی که تبلیغات بیشتری در رسانه‌ها صورت می‌گرفت، می‌توانستیم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.
کارشناس فروش زهش با اشاره به اینکه این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده چیلرهای جذبی در ایران و خاورمیانه است، افزود: شرکت‌های ابارا، ساری‌پویا، هیتاچی، سرماآفرین از رقبای ما در بازار و به تعبیر بهتر همکار ما محسوب می‌شوند.
وی در خصوص میزان داخلی‌سازی زهش افزود: بخش عمده‌ای از تولیدات شرکت زهش داخلی هستند، فقط یک‌سری از مواد آنها از کره‌جنوبی خریداری می‌شوند. کارشناس فروش زهش گفت: از میان مواد به کار رفته در ساخت چیلر جذبی ماده‌ لیتیوم برومایر وارداتی است.
وی با بیان اینکه لیتیوم‌برومایر در چین، هند، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی هم تولید می‌شود، افزود: ما به مشتری استفاده از محصول تولیدی کره‌جنوبی را به دلیل قیمت مناسب‌تر پیشنهاد می‌کنیم.
کارشناس فروش زهش در پاسخ به سوالی مبنی‌بر جایگاه ایران و کشورهای توسعه‌یافته برای تولید چیلرهای جذبی گفت: کشور ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته از نظر تولید سیستمهای گرمایشی، سرمایشی تفاوت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه طراحی‌هایی در داخل صورت گرفته است، افزود: با استفاده از مهندسی معکوس تلاش‌هایی در خصوص توسعه این بخش صورت گرفته، اما هنوز راه زیادی تا سطح ایده‌آل دارد.
وی افزود: در‌حال‌حاضر ۱۴سال از نصب اولین دستگاه تولیدی زهش در کشور گذشته است.
همچنین مدیر طراحی شرکت مهکوه تهویه در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه گفت: نحوه استقبال از نمایشگاه آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد و انتظار داشتیم، نبود.
وی با بیان اینکه متخصصان استقبال کمی از نمایشگاه کردند، گفت: به نظر می‌رسد دو روز پایانی نمایشگاه پربارتر از روزهای بعد باشد. جلیلی تصریح کرد: تبلیغات ضعیف، مهم‌ترین دلیل استقبال کم از نمایشگاه است.
وی افزود: شرکت‌های خارجی هم که حاضر شده‌اند، اغلب نمایندگی هستند و دفتر اصلی شرکت به نمایشگاه نیامده است.
حمید جلیلی، مدیر طراحی شرکت صنعتی مهکوه تهویه با اشاره به اینکه شرکت از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: شرکت از سال ۸۰ به صورت تخصصی فعالیت خود را برای تولید تهویه مطبوع آغاز کرد.
وی در خصوص پروژه‌های شاخص شرکت گفت: شرکت تام ایران خودرو، سایپا، سیکو و پروژه‌های پتروشیمی از جمله شرکت‌هایی بوده که ما برای نصب تهویه مطبوع در آنجا حضور یافته‌ایم.
جلیلی در خصوص کاربرد اصلی دستگاه‌های تهویه مطبوع اظهار داشت: دستگاه‌های تهویه مطبوع برای سرمایش و گرمایش سالن‌ها به کار می‌روند.
به گفته وی، چیلر، برج خنک‌کننده، هواساز، پکیج، چیلرهای جذبی سینگل افکت از محصولات تولیدی شرکت محسوب می‌شوند.
مدیر طراحی شرکت صنعتی تهویه مطبوع در خصوص حجم داخلی‌سازی محصولات شرکت گفت: قطعات اصلی وارداتی هستند، اما خود دستگاه‌ها در داخل تولید و طراحی می‌شوند.
وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت چند درصد از دستگاه‌ها تولید داخل هستند، اظهار داشت: کل دستگاه‌ها به صورت مهندسی معکوس ساخته می‌شوند و بعضی دستگاه‌ها بالغ بر 90درصد ساخت داخل هستند.
جلیلی گفت: در ایران طراحی منحصر به فرد نداریم و آنچه که معمولا اجرا می‌شود، مهندسی معکوس است.