گروه مسکن- میترا یافتیان: پنجمین همایش روز بتن در ۱۶مهرماه امسال که به بزرگداشت استاد فقید، دکتر مهدی قالیبافیان اختصاص داده شده بود، با عنوان بتن و توسعه پایدار شهری و بدون حضور سخنرانان مدعوی چون وزیر مسکن‌و‌شهرسازی ، شهردار تهران و معاونت فنی وعمرانی شهرداری برگزار شد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در این همایش دکتر علی طاهری‌مطلق، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به خورندگی بنادر ساخته شده از بتن بر افزایش کیفیت سیمان ساخت داخل و طراحی بتن و بتن‌ریزی برای استفاده در مصارف مهمی چون ساخت بنادر و اسکله‌ها در کشور تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به فراگیری اهمیت و حساسیت بتن در صنعت عمران کشور برای دستیابی و بهره‌گیری از آخرین استانداردهای تولید و استفاده از بتن تعامل بخش‌های مطالعاتی با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ر‌بط ضروری است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایران با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه و آبادانی است، یادآور شد: در شرایط کنونی اگر بگوییم ایران تبدیل به یک کارگاه بزرگ عمرانی شده، هرگز اغراق نکرده‌ایم، همچنان‌که اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در حال حاضر موید این مطلب است.

وی با اشاره به کاربرد بتن در بخش بنادر و کشتیرانی یادآور شد: باید توجه داشت بتنی که در معرض آب دریا قرار می‌گیرد، به علت افزایش خورندگی درآن، یکی از حساس‌ترین بتن‌ها در کشور است، بنابراین به موازات توسعه وسیعی که در حوزه عمرانی ایران در حال انجام است، نیاز به توسعه پروژه‌های تحقیقاتی به‌ویژه در بحث بتن امری ضروری بوده و این در حالی است که اجرای این‌گونه پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در کشور بسیار کمتر از آنچه باید باشد، محقق می‌شود.

ضرورت ایجاد شبکه‌های مطالعات ملی در حوزه بتن

وی تصریح کرد: اگر امروز در کشورمان به صورت شبکه‌ای و در سطح ملی، در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه بتن کار نکنیم، قطعا از بسیاری مباحث مربوط به طراحی بتن و بتن‌ریزی غافل می‌مانیم، لذا باید در این مسیر به سرعت قدم برداریم.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر قالیبافیان در زمینه ایجاد این شبکه‌های مطالعاتی یادآور شد: طی سال‌های اخیر شاهد بودم که دکتر از فقدان این مطلب بسیار رنج می‌بردند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون متجاوز از ده‌ها سال است که کشورهای توسعه‌یافته از مسیر ایجاد و به کارگیری شبکه‌های ملی تحقیقاتی در زمینه بتن گذر کرده‌اند و در مسیر اتصال به شبکه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه به پیشرفت‌های چشمگیر ابداع تکنولوژی‌های جدید دنیا در زمینه بتن اشاره کرد و افزود: آنچه لازم است اجتناب از به کارگیری روش‌های سنتی تولید بتن در کشور ما است، به طوری که طراحی بتن با محوریت دوام و استحکام بالا در پروژه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و تمامی طراحی‌ها براساس توسعه پایدار به مرحله اجرا برسد، بنابراین در این زمینه جامع‌نگری در طراحی بتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

کاهش زمان اجرای پروژه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های توسعه عمرانی

دکتر نصر، مدیرعامل سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران، نیز در این همایش با تاکید بر استفاده از دانش مهندسی در مقوله‌های عمرانی نظیر نوسازی بافت فرسوده، توسعه زیربناهای مختلف شهر و... و نیز بازنگری در معماری سازه‌های شهری، گفت: امروزه علاوه بر محوریت قرار گرفتن کیفیت و دوام در استفاده از بتن در پروژه‌های مختلف عمرانی، سرعت اجرای این پروژه‌ها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته به طوری که همواره شاهد هستیم که پروژه‌های مختلفی با استفاده از ترکیبات بتنی و برحسب نیاز در سطح شهر تهران و برای پاسخگویی به نیازهای عمرانی و زیربنایی در حال احداث است. بدین لحاظ بازنگری در سرعت و کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران دارای اهمیت‌ ویژه‌ای است.

دکتر نصر یکی از چالش‌های اصلی در پروژه‌های عمرانی را طولانی بودن زمان اجرای آنها دانست و افزود: این قضیه در پروژه‌‌هایی که با فعالیت‌های درون‌شهری مردم در ارتباط است، بیش از سایر پروژه‌ها ایجاد مشکل می‌کند.

وی همچنین به محدودیت منابع مالی و مصالح مورد نیاز در اجرای پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: به‌رغم افزوده شدن نیازهای شهروندان به توسعه زیرساخت‌ها و عملیات عمرانی در سطح شهرها، در بخش منابع مالی و مصالح با محدودیت روبه‌روهستیم و همین امر زمان اجرای پروژه‌ها را طولانی‌تر می‌کند. به طوری که در حال حاضر کمبود سیمان و سایر مصالح کیفی در پروژه‌های عمرانی به طور جدی احساس می‌شود و یکی از چالش‌های جدی اجرایی شدن این پروژه‌ها در سطح شهر تهران است.

وی در ادامه به مقاوم‌سازی ابنیه‌ها شامل پل‌ها و سازه‌های قدیمی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: اینها موضوعاتی هستند که روز به روز پررنگ‌تر و لزوم پرداختن به آن در مجامع علمی و تصمیم‌گیری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بدین لحاظ برای دفاع از حیثیت توان مهندسی و نمایش قدرت علمی در این بخش می‌بایست در طراحی پروژه‌های عمران شهری برای بهبود کیفیت و کارآیی آنها در آینده، دقت و مطالعات بیشتری صرف شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالیت‌های سازمان فنی و عمرانی شهرداری در سال ۸۵ نسبت به سال ماقبل آن به لحاظ کمی از رشد ۳برابری برخوردار بوده است، همچنین طی ۶ماه اول امسال نیز در مقایسه بامدت مشابه آن در سال گذشته ۵/۲برابر رشد کمی و سرعت داشته است.

هم‌اکنون نیز ۸۰پروژه بزرگ عمرانی در سطح شهرتهران در حال اجرا است به گونه‌ای که در بخش عمده معابر شهری مناطق ۲۲ گانه شهرداری شاهد اجرای حداقل یک پروژه عمرانی هستیم که امیدواریم با بهره‌گیری از تدابیر جمعی در بخش مهندسی پروژه‌های عمرانی شاهد افزایش سرعت، کیفیت و دوام این پروژه‌ها باشیم و در آینده بتوانیم از عملکرد امروز خود در این بخش دفاع کنیم.

لزوم بازنگری در روش‌های طراحی پروژه‌های عمرانی

مدیر عامل سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر بازنگری در روش‌های طراحی اظهار کرد: متاسفانه همواره یکی از مشکلات جدی پروژه‌های عمرانی استفاده از روش‌های قدیمی در اجرا و استفاده سنتی از مصالح و منابع است. بدین لحاظ که در ساخت یک پل در داخل شهر با توجه اینکه به‌ هم‌ریختگی ترافیکی برای مردم ایجاد می‌کند، ناچاریم در روند طراحی‌ها بازنگری کنیم و به این سمت پیش رویم که علاوه بر حفظ تاسیسات زیربنایی موجود، با مدیریت بهینه زمان و منابع با کمترین به هم ریختگی در سطح شهر، پروژه‌‌های عمرانی را به اجرا گذاریم.

اهمیت توجه به اصول معماری در طراحی سازه‌های شهری

وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر اغلب تقاطع‌ها و پل‌ها و ... که طی سالیان اخیر در شهر تهران به اجرا در آمده است، به دلیل بی‌توجهی به اعمال اصول معماری در اجرای آنها موجب شده که این سازه‌ها بی‌روح و خشن در شهر جلوه‌گر شوند.

بنابراین در توسعه عمرانی شهری توجه به زیبایی شهری و تنوع بخشیدن به ساخت و سازها را می‌طلبد که در راستای آن بازنگری در معماری پل‌ها و ابنیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین رابطه شاید در احداث پلی که در بخش شرقی تونل رسالت ساخته شده تغییر در هزینه و نوع مصالح به کار رفته در آن داده نشده اما طراحی آن مطلوب‌تر از پروژه‌های مشابه بوده است.

وی اذعان داشت: سازه‌هایی که امروز ساخته می‌شوند معرف نماد شهری هستند، لذا امیدواریم سازه‌هایی که ما امروز به اجرا در می‌آوریم نمادی از توان مهندسی و معماری ما در آینده باشند.

وی با بیان این که تا دو سال پیش به هیچ وجه بحث نگهداری۱۸۰ پل موجود در شهر تهران مورد توجه مسوولان شهری قرار نگرفته بود، از شناسایی مسائل و مشکلات موجود در پل‌ها خبر داد و گفت: خوشبختانه طی ماه گذشته اولین تست لرزه‌ای بر روی یکی از پل‌های تهران به اجرا درآمده و بنا داریم این عملیات آزمایش و مانیتورینگ تمامی پل‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

یک اتفاق غیرمنتظره

به گزارش خبرنگار ما در ادامه این همایش از دکتر طیبه پرهیزگار، معاون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آمد که به علت زمین خوردن حین حرکت به سمت جایگاه، سخنرانی وی لغو شد.

نگاهی اجمالی به خدمات دکتر قالیبافیان

بنابراین گزارش دکتر زاهدی پیرامون خدمات استاد دکتر قالیبافیان به ایران سخنرانی پرداخت و ایشان را یکی از پایه‌گذاران روش‌های نوین استفاده از بتن و احداث ساختمان‌های بتن آرمه در کشور برشمرد.

ادامه در صفحه۱۴