یک کارشناس مسکن گفت: با شناختی که ما از سیستم بانکداری، بخش مسکن و ساختمان، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی مورد نیاز در کشور داریم، وعده ساخت سالانه ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی نمی‌تواند محقق شود. تورج دانشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سیاست ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در کشور، اظهار کرد: در این رابطه خواسته ما و داشتن پول مطرح نیست، بلکه چند پارامتر متغیر وجود دارد که باید محقق شود که از آن جمله می‌توان به قیمت مصالح ساختمانی، نیروی انسانی مورد نیاز و دستمزد‌ها، وام بانکی با بهره‌های بسیار پایین و همچنین زمین رایگان یا ارزان اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین ‌باید تعادلی بین تولید مصالح ساختمانی، نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین اعتباراتی که دولت به این بخش اختصاص می‌دهد، به وجود آید.

دانشور با بیان اینکه دولت باید با سیاست‌گذاری بازار را متعادل کند، تصریح کرد: دستکاری‌های تصنعی دولت باعث می‌شود که قیمت در همه بخش‌ها نظیر مصالح، آهن‌آلات و دستمزد‌ها بالا رود و مصرف‌کننده‌های واقعی مسکن که اغلب جوانان هستند، صدمه بخورند و نتوانند در این بازار حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر زمین‌ها در ایران دولتی هستند، گفت: ما در سال ۶۰ پیشنهاد دادیم تا بانک زمین در کشور تاسیس شود و زمین‌های دولتی به‌صورت رایگان یا اجاره ارزان قیمت به مردم واگذار شود، ولی دولت بر اساس این پیشنهاد، سازمان زمین شهری را تاسیس کرد که متاسفانه مسوولان امر نتوانستند آن طرح‌ها را اجرایی کنند، بنابراین بخش مسکن در چنگال آن اقتصادی که در بخش تولید حرفی برای گفتن نداشت، افتاد و سرمایه‌ها به طرف ساختمان‌سازی سرازیر شد و البته طبیعی است که در آنجا بورس‌بازی و رقابت شود و نتیجه فعلی حاصل شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ساخت‌و‌ساز در شهرک‌های جدید فقط جیب یکسری انبوه‌ساز را پر می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم نمی‌توانند با این وضعیت گرانی، بنزین و... به شهرک‌هایی نظیر پرند، هشتگرد و... که فاصله بیش از ۵۰ کیلومتری با تهران دارند، بروند. دولت در تهران زمین‌هایی نظیر شمال جاده از میدان نوبنیاد تا تقاطع دماوند دارد.

وی در پایان با انتقاد از وضعیت فعلی مسکن اظهار کرد: برای حل این مشکل، زمین باید از سبد مسکن حذف شود و دولت نیز با سرمایه‌گذاری در بخش تولید مصالح ساختمانی، قیمت آن را به تعادل برساند.