حدود 10‌سال قبل، دولت تهیه شناسنامه فنی ساختمان را به سازمان نظام مهندسی سپرد و وزارت مسکن و شهرسازی نیز سال 74 تهیه آن را ابلاغ کرد، اما این حرکت‌ها جز چند کار تحقیقی حاصل دیگری نداشت.

بالاخره با تشکیل شورای شهر دوم به منظور ارتقای کیفی ساخت‌و‌سازها، تهیه شناسنامه فنی ساختمان مجددا در دستور کار قرارگرفت و شورا از دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برای تهیه شناسنامه فنی ساختمان دعوت کرد و پس از برگزاری جلسات مکرر بالاخره در سال ۸۳ شناسنامه فنی ساختمان تهیه و نهایی شد و به تصویب شورای شهر تهران رسید.
به گزارش ایسنا، با وجود این که این شناسنامه در ارتقای کیفیت ساخت‌و‌سازها و ایمنی ساختمان‌ها بسیار موثر است، اما اجرایی شدن آن از سال 83 تاکنون، گرفتار بوروکراسی‌ها و نبود هماهنگی دستگاه‌ها شده است. سخنگوی شورای شهر تهران علل اجرایی نشدن این شناسنامه را مغایر و یکسان نبودن نظرات وزارت مسکن و شورای شهر در برخی موارد دانسته بود.
اما حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، از حل اختلاف‌نظرها و به توافق رسیدن شهرداری، وزارت مسکن و نظام مهندسی برای اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان خبر داد و افزود: به زودی توافقنامه‌ای به طور رسمی میان وزارت مسکن و مدیریت شهری برای اجرایی‌شدن این شناسنامه امضا می‌شود.
وی گفت: بر‌اساس نتایج مذاکرات و توافقات حاصله، سازمان نظام مهندسی تا سه ماه آینده یعنی تا دی ماه فرصت دارد تا نسبت به ظرفیت‌سازی و فراهم کردن تجهیزات لازم برای کنترل و نظارت بر ساخت‌و‌سازها و اجرایی‌شدن شناسنامه فنی اقدام کند و سپس از اول دی ماه امسال، این شناسنامه اجرایی ‌شود.
شکیب تصریح کرد: شناسنامه فنی از دی ماه، ابتدا برای ساختمان‌های بیشتر از ۳هزار مترمربع صادر می‌شود و سپس هر سه ماه، ۵۰۰ متر از این متراژ کاسته شده و به تدریج تا پایان سال ۸۷ و ابتدای سال ۸۸، تمام ساختمان‌های تهران دارای شناسنامه فنی می‌شوند. رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران همچنین یادآور شد: بخشی از نقش نظارتی، اجرایی شدن شناسنامه فنی به سازمان نظام مهندسی و بخش دیگر به شهرداری تهران واگذار شده است و در مفاد توافق‌نامه جزئیات و وظایف هر یک از دستگاه‌ها به طور کامل تشریح شده و به هیچ وجه وظایف با هم هم‌پوشانی ندارد. بنا به این گزارش، شناسنامه فنی ساختمان شامل بخش‌های متعدد و حاوی مشخصات ساختمان از ابتدای تخریب تا نوسازی است، به طوری که افراد با داشتن شناسنامه فنی ساختمان از جزئیات کلیه مراحل اجرایی ساختمان اعم از نقشه، معماری، تاسیسات، مصالح و غیره مطلع می‌شوند، به ویژه این که تمامی این مراحل با دقت مضاعف از سوی مهندسان کنترل می‌شود، چرا که آن‌ها با امضای هر یک از بخش‌های شناسنامه در برابر آن مسوول خواهند بود.
در این شناسنامه جداول مختلفی همچون طراحی در قسمت معماری و سازه‌ای، کنترل عملیات اجرایی و معماری، سازه‌ای، اطلاعات مربوط به اشخاص، کنترل عملیات اجرایی تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و غیره طراحی شده و در پایان مهندس ناظر گزارشی بر‌اساس این جداول تهیه می‌کند.
نکات فنی این شناسنامه شامل دو بخش است، ابتدا نقشه‌های معماری، سازه‌ای و تاسیسات تهیه و کنترل شده و سپس در مرحله احداث ساختمان، محل، نوع خاک، فونداسیون، لرزه‌خیزی، سیستم سازه‌ای، نما و تمام تاسیسات، کنترل شده و به تایید می‌رسد و صدور پایان‌کار ساختمان نیز منوط به تهیه شناسنامه فنی است.
همچنین با صدور شناسنامه فنی ساختمان، خریداران ملک به خوبی از وضعیت ساختمان آگاه شده و علاوه بر آن کیفیت ساخت‌و‌سازها افزایش یافته و در زمان وقوع زلزله با در اختیار داشتن آمار مشخص از وضعیت ساختمان‌ها، امدادرسانی سریع‌تر انجام و با اطلاعات جامع این شناسنامه، وضعیت لرزه‌ای ساختمان در برابر زلزله مشخص می‌شود.