7‌درصد ساخت‌وسازها در تهران انجام می‌شود
تحویل 2‌هزار واحد مسکونی تا پایان سال در بافت فرسوده
گروه مسکن- سحرباباخانی: براساس آمارهای شهرداری سالانه در تهران ۱۰۹‌هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که این رقم معادل ۷‌درصد ساخت‌وسازهای کل کشور است.

سازمان نوسازی شهرداری تهران گزارشی در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده که در آن تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در این کلان‌شهر طی 8 سال اخیر آمده است.براساس این گزاش از سال 80 تا 87 در کل شهر تهران 136‌هزار و 581 فقره پروانه ساختمانی صادر شده است. که این پروانه‌ها 876‌هزار و 443 واحد مسکونی جدید به تهران اضافه کرده است.بنابراین در 8 سال گذشته سالانه 109‌هزار و 555 واحد مسکونی جدید به پایتخت افزوده شده است.
آمارهای بانک مرکزی از اوضاع ساخت‌وساز در کل کشور نشان می‌دهد سالانه به‌طور متوسط حدود ۷۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود.به گزارش دنیای اقتصاد، سهم بافت‌های فرسوده از ساخت‌وساز در تهران ۱۴‌درصد است؛به طوری که سالانه ۱۵‌هزار و ۲۱۳ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شود.
شهرداری تهران امسال نیز 2هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها را تحویل می‌دهد.
محمود میریان، معاون سازمان نوسازی شهرداری در توضیح وضعیت موجود به «دنیای اقتصاد» گفت: باشرایط کنونی تهران تا سال ۱۴۰۴ تبدیل به یک شهر جهانی نمی‌شود؛ چراکه بر اساس طرح جامع تهران که سال ۸۶ به تصویب رسیده کلان شهر تهران باید ظرف ۱۶ سال آینده تبدیل به یک شهر جهانی شود، ولی با وجود این میزان بافت فرسوده و روند رو به رشد آن رسیدن به این چشم‌انداز چندان ساده به نظر نمی‌رسد و اگر این بافت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه دهند، یکی از موانع جهانی شدن به شمار می‌آید.
وی معتقد است که در رابطه با بافت‌های فرسوده پیشگیری از نوسازی مهم‌تر است؛ چراکه پر کردن خلاء موجود کار دشوارتری به نظر می‌رسد.
۵‌درصد تهران فرسوده است
بنا به تعریف معاون سازمان نوسازی اگر یک منطقه سه خصوصیت ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی را داشته باشد جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن این تعاریف 3268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت وجود دارد که از این میزان 4990 بلوک شناسایی شده است.
بر اساس آمار اعلام شده در این مساحت ۲۶۸‌هزار و ۷۸۶‌واحد مسکونی وجود دارد، یعنی حدود ۵‌درصد از مساحت تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و بر اساس مصوب شورای‌عالی شهرسازی ایران ۱۵‌درصد مردم در این مساحت زندگی می‌کنند و ۱۱‌درصد واحد‌های مسکونی در این محدوده فرسوده شده‌اند.
میریان درباره نحوه اسکان جدید ساکنین بافت‌های فرسوده در این مناطق گفت: اگر در نظر داشته باشیم که حدود 257‌هزار خانوار در این بافت‌ها ساکن هستند ما می‌توانیم (با کسر 20‌درصد واحد‌های خدماتی و توسعه معابر) 688‌هزار واحد مسکونی در این مناطق بسازیم.
وظایفی که عمل شده امکاناتی که محقق نشده
در رابطه با بافت‌های فرسوده سوالی که همیشه مطرح بوده مسوولیت سازمان‌های مربوطه و کوتاهی‌های انجام گرفته در این زمینه است که مهم‌ترین عامل سکته و توقف نوسازی به شمار می‌آید و مهم‌ترین مرجع در این باره وزارت مسکن و شهرسازی است.محمود میریان درباره نحوه همکاری این نهاد با سازمان نوسازی توضیح داد: وزارت مسکن و شهرسازی مسوولیت برنامه‌ریزی و راهبری بافت‌های فرسوده کل کشور رابه عهده دارد به همین دلیل در سیاست گذاری و تصویب طرح‌ها، تامین تسهیلات مالی از بانک‌ها و اخذ مصوبات از دولت و مجلس برای تسهیل نوسازی برنامه کلانی دارد و تا به امروز نیز همکاری لازم را با این سازمان داشته است؛ ولی در حال حاضر در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد؛ چراکه تنها خانه‌های مردم در این مناطق نیاز به نوسازی ندارند بلکه فرهنگ و زندگی اقتصادی آنها نیز نیاز به بازنگری دارد و این اقدام گسترده نیازمند پشتیبانی همه جانبه دولت و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط است و نباید با نگاه یک جانبه به سازمان نوسازی پیش رفت.
نیاز به قوانین الزام‌آور برای تسهیلات بانکی
معاون سازمان نوسازی در ادامه درباره امکانات موردنیاز این سازمان یادآور شد: ما نمی‌توانیم با اختیارات ارائه شده به صورت مستقیم به بافت‌های فرسوده ورود پیدا کنیم و این وظیفه وزارت مسکن و شهر‌سازی است.وی افزود: به دنبال این جریان باید به دنبال قوانین الزام آور برای تسهیلات بانکی باشیم، چراکه در فصل 8 آیین‌نامه ساماندهی مسکن مستقیما به رسیدگی به بافت‌های فرسوده اشاره شده است و با در نظر گرفتن این نکته که برای اصلاح معابر و تامین فضاهای خدماتی 10‌میلیارد تومان (برای هر هکتار) و برای نوسازی فضاهای مسکونی 8‌میلیارد تومان (برای هر هکتار) نیاز داریم، می‌توان از وزارت مسکن و شهرسازی انتظار داشت که برای تامین 59‌هزار میلیارد تومان هزینه مورد نیاز برای 3268‌هکتار بافت فرسوده شناسایی شده، همکاری بیشتری با این سازمان داشته باشد.
آمار برداشت شده اشتباه است
معاون سازمان نوسازی درباره آمار تحویل 400 واحد مسکونی بعد از 8 سال گفت: این آمار غلط است؛ چراکه 8 سال زمان صرف نشده بلکه این زمان 3 سال بوده و به دلیل اینکه از بسیاری از منازل تکمیل شده آماری وجود ندارد، لذا برای آنها پایان کار صادر نشده است، ولی باید به این نکته توجه داشت که از سال 80 تا 87، 26‌هزار و 14 پروانه صادر شده است که از این میان 121‌هزار و 704 واحد مسکونی و 10‌میلیون و 728‌هزار متر مربع واحد تجاری و خدماتی بوده است.وی درباره میزان تاثیر طرح‌های جانبی توضیح داد: فروش متری مسکن و انتشار اوراق مشارکت دو طرح مکمل برای نوسازی بافت‌های فرسوده هستند و نمی‌توان چندان بر روی رقم فروش آنها حساب کرد. در این میان راه‌حل اصلی مشارکت مردمی برای شخصی‌سازی و همکاری انبوه‌سازان است که جزئیات این همکاری به زودی اعلام می‌شود.