چشم‌انداز بازار اجاره مسکن
عکس: منصور نمایشی
افت ۵تا ۱۰درصدی اجاره‌بها
اجاره‌ها همچنان بالاست
رغبت‌ بازار به اجاره‌داری

گروه مسکن- در حالی که از چند ماه گذشته، شرایط تقریبا مناسب و ایده‌آلی برای متقاضیان خریدمسکن در بازار فراهم شد، اما خانوارهای اجاره‌نشین همچنان از نرخ بالای اجاره مسکن گلایه دارند و در عین حال امیدی هم برای ماه‌های آینده نسبت به بهبود اوضاع متصور نیستند.
تحلیل مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران از اوضاع اجاره‌ها نیز گفته مستاجران را تایید می‌کند. آنها می‌گویند نرخ اجاره‌ها نسبت به اوایل سال ۸۷حدود ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش پیدا کرده که این کاهش در مقابل افت ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت مسکن کم و ناچیز است.
تحقیقاتی که مهدیس فرقانی خبرنگار دنیای اقتصاد از بازار مسکن انجام داده نشان می‌دهد «اجاره بهای مسکن همچنان بالا است.»
برخی مشاوران املاک علت را در عدم توجه دولت به بازار اجاره مسکن و تمرکز تصمیم‌گیری‌ها بر «مسکن مهر» ارزیابی می‌کنند.
برخی دیگر معتقدند با کاهش قیمت مسکن دلیلی وجود ندارد نرخ اجاره‌ها نیز به همان نسبت کاهش پیدا کند.
هم‌اکنون در محله‌های مختلف تهران از جنوب تا شمال شهر و به خصوص در مناطق مرکزی متوسط نرخ اجاره واحد مسکونی با عمر متوسط ۷ تا ۱۰ سال ساخت بین ۵ تا ۱۰درصد پایین آمده است. این تغییر اجاره‌بها در مقایسه با تابستان سال ۸۷ محاسبه شده است.
آن‌طور که مشاوران املاک از مراجعه مردم به آژانس‌ها می‌گویند: بازار بدون توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن به اجاره‌داری و اجاره‌نشینی رغبت دارد تا فروش و خرید مسکن شاید همین تمایل اکثریت فعالان در بازار مسکن به بخش اجاره، اجازه کاهش بیشترین نرخ اجاره‌ها را نداده است.
در بسیاری از مناطق تهران مشاوران املاک می‌گویند بیشتر مراجعه کنندگان متقاضی اجاره هستند. همچنین افزایش تعداد واحدهای نوساز به بازار اجاره‌داری نشان می‌دهد مالکان برای فرار از کاهش قیمت مسکن تصمیم به بهره‌برداری از ملکشان از طریق واگذاری به مستاجر را دارند.
واسطه‌های اجاره در آژانس‌های املاک می‌گویند: اغلب موجران برای اینکه قدرت خرید مسکن در بازار وجود ندارد، تصمیم به عدم فروش گرفته‌اند. آنها می‌گویند؛ نقدینگی مردم برای خرید مسکن کم است، اما فعلا توان پرداخت اجاره‌بها وجود دارد.
از سوی دیگر گزارش حاصل از تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد چشم‌انداز مبهمی را برای بازار اجاره‌ مسکن در ماه‌های آینده ترسیم می‌کند.
پاسخ دهندگان به پرسش دنیای اقتصاد در دو گروه مستاجر و مشاور املاک درباره پیش‌بینی از آینده اجاره‌ها می‌گویند: چون برنامه‌ریزی برای ساماندهی بازار اجاره مسکن انجام نشده، نمی‌توان اوضاع را برای فصل تابستان پیش‌بینی کرد.برخی دیگر از همین گروه، حفظ روند فعلی در آینده را دور از ذهن نمی‌دانند و بالاخره پاسخ‌های متفاوت‌تر به ارتباط انتخابات ریاست‌جمهوری به وضعیت بازار مربوط می‌شود.
این گروه امیدوارند تا چند ماه دیگر دولت به گونه‌ای وارد بازار مسکن می‌شود و نرخ اجاره‌ها را کنترل می‌کند.اجاره‌بهای مسکن بالاترین سهم از حقوق و دستمزد ماهانه سرپرست خانوار را در بر می‌گیرد. برای کارمندان حقوق‌بگیر این سهم حتی تا ۷۵درصد را شامل می‌شود.
اطلاعاتی که دنیای اقتصاد از بازار مسکن درباره اوضاع اجاره‌ها تهیه کرده در زیر طبقه‌بندی شده است.
مشاوران املاک در ۱۰محله تهران و همچنین خانوارهای اجاره‌نشین پاسخگوی پرسش‌های مطرح‌شده توسط دنیای اقتصاد بودند.
افزایش نرخ اجاره صحت ندارد
رییس اتحادیه املاک کشور در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر افزایش‌ نرخ اجاره‌بهای مسکن گفت: نرخ اجاره‌بها مانند قیمت خرید و فروش ملک طی شش ماه اخیر از روند نزولی برخوردار بوده ‌است. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه نرخ اجاره‌بهای مسکن تابع قیمت خرید و فروش ملک است و افزایش نرخ اجاره‌بها زاییده تخیل سودجویان است، افزود: افرادی که به شایعاتی مانند افزایش نرخ اجاره‌بها دامن می‌زنند، افرادی مغرض و سودجو بوده که خواهان التهاب بازار هستند.
به گفته وی، بنگاه‌های معاملاتی غیرمجاز که کد رهگیری ندارند از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه هستند.
وی از نظارت مستمر و کنترل دقیق اتحادیه، اماکن و وزارت بازرگانی بر بنگاه‌های املاک در سراسر کشور خبر داد و گفت: هیچ‌گونه معامله‌ای بدون کد رهگیری قابلیت اجرایی ندارد.