دولت نوسانات شدید قیمت مسکن را کنترل کند

گروه مسکن- رییس جمهوری همچون سال گذشته به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن در جمع مدیران بنیاد و مسوولان وزارت مسکن تحلیل خود را از اوضاع مسکن در کشور ارائه کرد.

این تحلیل اگر چه با ادبیات متفاوت از سال پیش ارائه شد، اما محتوایش نشان داد محمود‌احمدی‌نژاد همچنان مسکن را دغدغه مردم می‌داند و هنوز بازار مسکن از نگاه رییس دولت احتیاج به کنترل دارد. سال ۸۷ در چنین روزی رییس‌جمهوری با انتقاد صریح از نابسامانی بازار مسکن به نرخ اجاره‌بها در برخی مناطق تهران اشاره کرد و از وزیر مسکن خواست گرانی‌ها را کنترل کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، احمدی‌نژاد اما روز گذشته کنترل نوسانات شدید قیمت مسکن که ناشی از سپردن و رهاکردن بازار به دست بازار است را خواستار شد و گفت: این نوسانات قیمت مسکن به مردم صدمات فراوانی وارد می‌‌کند.

رییس‌جمهور با بیان این که دولت باید به گونه‌ای دخالت کند که هر خانواده با هزینه مناسب صاحب مسکن شود، تاکید کرد: همه باید متمرکز شوند تا مردم صاحب‌خانه شوند و نقش بنیاد مسکن به عنوان نهادی عملیاتی، مردمی و انقلابی در تحقق این هدف بسیار مهم است.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود موضوع مسکن را مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها خواند و گفت: مسکن موضوعی است که آرامش را به خانواده‌ها می‌دهد و ما در پی آن هستیم تا با ایجاد مسکن مورد نیاز جامعه بتوانیم آرامش را به جامعه خود به خصوص خانواده‌هایمان اهدا کنیم‌.

وی با بیان اینکه بدون حضور دولت موضوع مسکن سرانجام نخواهد گرفت‌، گفت: اینکه ما بخواهیم حوزه مسکن را در بازار به حال خود رها کنیم‌، مساله مسکن مردم حل نخواهد شد و اگر هم حل بشود آثار فرهنگی لازم را نخواهد داشت.

رییس شورای عالی مسکن ادامه داد: بدون دخالت دولت در هیچ جای دنیا مسکن سامان پیدا نخواهد کرد. دولت باید متولی مسکن باشد ولی معنای آن این نیست که دولت مسکن بسازد، بلکه باید به گونه ای دخالت کند که هر خانواده در ایران با هزینه‌های مناسبی صاحب مسکن شود و وزارت مسکن و بنیاد مسکن نیز در کلیه امور در این زمینه باید دخالت کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه بنیاد مسکن امروز در این مسیر نقش بسیار مهمی داشته است، گفت: خوشبختانه بنیاد مسکن طی سال‌های اخیر به یک نهاد عملیاتی تبدیل شده است، اما این توان در این بنیاد وجود دارد که بتواند طراحی‌های جدید و مسوولیت‌های سنگین و کارهای بزرگ را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ساختار اداری کشور متاسفانه یک ساختار سلبی است، گفت: این ساختار فعلی جوابگو و پاسخگوی نیازها نیست‌. این درست نیست که یک طرح بخواهد ۴ سال طول بکشد ما نیازمند انسان‌‌های عالم، توانمند و سریع العمل و انقلابی هستیم که بتوانند تحولات را اعمال کنند.

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون کار ۵۰۰‌هزار باب مسکن روستایی تمام شده و ظرفیت ایجاد ۷۰۰‌هزار باب مسکن روستایی وجود دارد، گفت: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در این زمینه قرارداد دارند و با وزارت مسکن و بنیاد مسکن همکاری می‌کنند، اما اگر لازم باشد یک خط اعتباری ویژه برای مسکن روستایی اختصاص می‌دهیم.

احمدی نژاد گفت: می‌توانیم از خسارت‌های آینده جلوگیری کنیم؛ چرا‌ که هر گونه شرایط اقتصادی رخ دهد اگر یک خانواده مسکن داشته باشد می‌تواند آن مشکلات اقتصادی را هدایت کند.

وی خطاب به مدیران بنیاد مسکن و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی گفت: امروز بنده از شما می‌خواهم تا مسکن روستایی را به الگویی تبدیل کنید و از آن در مسکن شهری نیز استفاده کنید، ما انتظار داریم در ساخت مسکن از میزان تقاضا جلو بزنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بنیاد مسکن الگوی خوبی را ارائه دهد که هم برای کشور خودمان و هم کل دنیا بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: امروز جهان در امر مسکن مشکل دارد کارهایی که شما می‌کنید بسیار موثر است و می‌تواند با برنامه ریزی‌های دقیق تر به الگوی مناسبی برای جهان تبدیل شود.

احمدی نژاد گفت: در موضوع مسکن باید سرعت و کیفیت ساخت بالا و هزینه‌ها پایین بیاید؛ چرا که در موضوع کیفیت یک بخش آن استحکام است و بخش دیگر حفظ انرژی است و بخش دیگر معماری است که باید تلاش کنید تا معماری ایرانی - اسلامی را در ساخت مسکن‌ رعایت کنید.

رییس شورای عالی مسکن در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک روستاییان ما دارای خانه‌ای با متراژهای بالا باشند که در آن در آرامش به زندگی خود بپردازند.

رییس‌جمهور با اشاره به این که در ورود فناوری به بخش مسکن باید مراقب اشتغال این بخش بود، گفت: آموزش و احداث قطعات باید دنبال شود و برای کیفیت و استحکام، استفاده بهینه از مصالح و حفظ انرژی مهم است.