در دوره دولت نهم، قیمت مسکن به‌ طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت به‌ گونه‌ای که در تاریخ مسکن کشور این جهش قیمت بی‌سابقه بوده ‌است. کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان ‌اینکه رکود و کاهش قیمت مسکن در بخش خرید و فروش است نه در اجاره‌بها، وعده «‌تولید انبوه مسکن مهر در سال ۸۹» را یک ابزار تبلیغاتی ‌برای دولت در آستانه ‌انتخابات دانست.

احمد لطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا با بیان ‌اینکه بخش مسکن همواره به‌عنوان یک مولفه تاثیرگذار در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی مطرح بوده است، اظهار کرد: این امر باعث شده ‌است که همواره در دولت‌های مختلف ‌از بخش مسکن استفاده ‌تبلیغاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه مسکن مهر در سال ۸۹ به تولید انبوه نخواهد رسید، گفت: اعلام «به تولید انبوه رساندن مسکن مهر در سال ۸۹» یک ابزار تبلیغی در آستانه انتخابات است.

وی افزود: ساخت مسکن یک پروسه زمان‌بر سه تا چهار ساله ‌است و آن هم با شرایط و ضوابط خاص خود که مسکن مهر فاقد این‌گونه ضوابط و شرایط است.

کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: رکود و کاهش قیمت مسکن مربوط به بخش خرید و فروش است، اما در اجاره‌بهای مسکن هیچ‌گونه تاثیری نداشته است.

وی افزود: نرخ اجاره‌بها نیز کماکان ‌مانند سال‌های گذشته بر اساس نرخ تورم و شرایط موجود اقتصادی رشد خواهد یافت.

لطفی‌زاده با تاکید بر اینکه رکود و کاهش قیمت مسکن به‌ تنهایی متاثر از سیاست‌های دولت نبوده ‌است‌، گفت: در کاهش قیمت مسکن بسیاری از عوامل دخالت دارند، اما در حال حاضر در تمامی زمینه‌های اقتصادی رکود حاکم است و از سوی دیگر بحران اقتصادی جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت مسکن است که بر بازار مسکن کشور ما نیز تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن در ایران نسبت به افزایش مقطعی آن در سال‌های ۸۵ و ۸۶ ناچیز بوده ‌است، گفت: در دوران دولت نهم قیمت مسکن به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت به‌گونه‌ای که در تاریخ مسکن کشور این جهش قیمت نادر بوده‌است.

کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در ایران ۶۰ تا ۷۰‌درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل شرایط اقتصادی موجود در بخش مسکن صورت می‌گیرد؛ حال آنکه در کشورهای پیشرفته این سرمایه‌گذاری در حدود ۴۰‌درصد است.