برج میلاد در انتظار سرمایه گذار 500 میلیارد تومانی است

معصومه ایمانی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اجرای فاز دوم برج میلاد را نیازمند ۵۰۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دانسته تا ساخت ساختمان‌ها و مراکز اطراف برج در مدت ۳ سال به اتمام برسد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فاز نخست برج بین‌المللی میلاد با چهار ماه تاخیر از زمان اعلام شده در مهر ماه به بهره‌برداری رسید، هر چند که هنوز بازدیدها به صورت رسمی و عمومی از برج میلاد آغاز نشده و رستوران گردان برج نیز به تهرانی‌ها سرویس نمی‌دهد.

اکنون فاز دوم برج میلاد به دنبال سرمایه‌گذاری است تا فعالیت‌ها را آغاز کند، این فاز شامل هتل یادمان، مرکز تجارت بین‌المللی، احداث پارک فناوری اطلاعات، مجموعه تجاری- تفریحی یادمان و باشگاه ورزشی است.

البته این نخستین بار نیست که معاون شهردار تهران به هزینه‌های اجرایی فاز دوم برج میلاد اشاره می‌کند، در اردیبهشت‌ماه امسال نیز «دنیا مالی» هزینه اجرایی فاز دوم برج میلاد را یک‌میلیارد دلار عنوان کرده بود، رقمی که دو برابر بودجه اعلام شده در آخرین اظهار نظر وی است.

باید توجه داشت که بودجه مورد نیاز برای فاز دوم برج میلاد دو برابر اعتبار هزینه شده در فاز اول پروژه است. در فاز اول که سازه برج بعد از بیش از ۱۰ سال ساخت، ۲۶۶‌میلیارد تومان هزینه شد.

اکنون مسوولان شهرداری تهران به دنبال سرمایه‌گذاری هستند تا روزانه ۵۰۰‌میلیون تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

فاز دوم پروژه برج میلاد به لحاظ سرمایه‌گذاری بسیار سنگین بوده و هزینه برآورد شده برای این فاز بیش از ۵۰۰میلیارد تومان است که البته این هزینه به غیر از آورده شهرداری همانند زمین، عوارض و غیره است.

شهرداری تهران به دنبال سرمایه‌گذار است و برای این نهاد عمومی تفاوتی نمی‌کند که سرمایه‌گذار داخلی باشد یا خارجی، همین که سرمایه‌گذار بتواند روزانه ۵۰۰‌میلیون تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کند، کافی است.

سرمایه‌گذاری که شهرداری تهران به دنبال آن است باید در ۳ سال هزینه مورد نیاز را تزریق کرده و بر این اساس سرمایه‌گذار باید سالانه ۱۵۰میلیارد تومان هزینه صرف کند.

گویا شهرداری تهران در جزیره‌ای جداگانه زیست می‌کند، چه این نهاد می‌تواند با سبک و سنگین کردن حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به این نکته پی ببرد که سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیارد تومانی - اگر به بحث سرمایه یک‌میلیارد دلاری مطرح شده در ابتدای سال بی توجه باشیم- برای یک ایرانی تقریبا محال و غیرممکن است، مگر اینکه نهادهایی مانند قرارگاه خاتم به کمک بیاید که با توجه به درگیری این قرارگاه در آزادراه تهران- شمال این موضوع نیز منتفی است.

از سوی دیگر با توجه به شرایط ایران در عرصه بین‌المللی و نیز وضعیت در حال اغمای اقتصاد جهانی بعید به نظر می‌رسد که سرمایه گذار خارجی نیز برای اجرای این پروژه داوطلب شود، چه در مراحل ساخت برج میلاد نیز شرایط بین‌المللی ایران، زمان بهره‌برداری از آن را به تعویق انداخت.

علاوه بر مسائل ذکر شده، باید سابقه بد برج میلاد را در بدهی خود به پیمانکاران فعال در این پروژه افزود، اعضای شورای شهر تهران، حجم بدهی‌های میلاد را به پیمانکاران ۲۶۰‌میلیارد تومان عنوان کرده‌اند و برج با قبول این ادعا میزان بدهی‌های خود را کمتر از یک‌میلیارد تومان می‌داند.