ایتالیا و پاریس در این زمینه موفق بوده‌اند

لیلا درخشان

انجمن شرکت‌های ساختمانی کشور به دولت پیشنهاد کرد در صورت حمایت بانک‌ها و سازمان‌های مالی حاضر است شش «شهر دوم» در فاصله چند ده‌کیلومتری کلان‌شهرهای تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و اهواز احداث کند. این تشکل بزرگ ساختمانی معتقد است شهرک‌های اقماری که اطراف کلان‌شهرها تحت عنوان شهرهای جدید ساخته شده نه تنها تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت نداشته، بلکه باعث جابه‌جایی غیرمتعارف روزانه جمعیتی و به تبع آن کاهش شدید راندمان نیروی انسانی، اتلاف انرژی و تحمیل بار فراوان به سیستم حمل‌ونقل بیمار شهری شده است. انجمن شرکت‌های ساختمانی در متن پیشنهادی خود به دولت تاکید کرده شهرهای دوم باید اشتغالزا باشند تا زمینه سکونت دائمی در این شهرها فراهم شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد نادر عطایی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در همایش بحران جهانی پیش رو، تولید اشتغال، حل مشکل مسکن و خصوصی‌سازی ضمن تشریح پیشنهاد احداث شهرهای دوم با اشاره به اینکه افزایش جمعیت کشورهای در حال توسعه در دهه اخیر نیاز روزافزون به اشتغال پایدار و مسکن به دنبال داشته است، گفت: بر این اساس کشور ما از این اتفاق مستثنی نبوده و با افزایش سریع جمعیت از ۳۶میلیون به بالاتر از ۷۰میلیون نفر طی سه دهه و تبعات مهاجرت‌های ناخواسته جنگ تحمیلی، سخت‌ترین دوران خود را در مقابله با رشد بی‌رویه جمعیت در کلان‌شهرها سپری می‌کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس احداث شهرک‌های اقماری در اطراف کلان‌شهرها با نام شهرهای جدید به دلیل عدم جامعیت طرح تفصیلی آن‌ها از یک طرف و تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در کلان‌شهرها از سوی دیگر نه تنها معضل مسکن را در کلان‌شهرها حل نکرده است، بلکه باعث کاهش شدید راندمان نیروی انسانی، اتلاف انرژی و تحمیل بار فراوان به سامانه نا به‌سامان حمل‌و‌نقل شهری شده است.وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ مشکل مسکن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه جوامع بوده، گفت: در شرایط کنونی کشور ما برای حل معضل مسکن در کلان‌شهرها، بازگشت مردم به روستاها و شهرهای کوچک امکان‌پذیر نیست و بر این اساس اصولی‌ترین راهبرد برای حل این مشکل استفاده از تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته است که در این راستا ایجاد شهر دوم در فاصله چند ده‌کیلومتری کلان‌شهرها همانند آنچه در شهرهای پاریس و میلان صورت گرفته پیشنهاد می‌شود.

عطایی افزود: بدین ترتیب می‌توانیم شاهد ایجاد شهرهای تهران ۲، شیراز ۲، مشهد ۲، اصفهان ۲، تبریز ۲ و اهواز ۲ باشیم؛ چراکه ما مشکل محدودیت زمین نداریم و در اطراف این کلان‌شهرها زمین بایر فاقد استفاده به قدر کافی وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی کشور خاطرنشان کرد: اعضای انجمن‌های شرکت‌های پیمانکاری کشور اعم از مشاور و پیمانکار آمادگی دارند عملیات طرح توجیهی و اجرای کلیدگردان این طرح را بدون آن که هزینه‌ای به خزانه دولت تحمیل شود به عهده گیرند.

وی تاکید کرد: از آنجا که اقتصاد کشور ما دولتی است و بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی نیز همگی در اختیار دولت هستند از این‌رو پیشنهاد می‌شود دولت به جای صرف هزینه از بیت‌المال مصوباتی را صادر و ابلاغ کند. عطایی در تشریح مصوبات پیشنهادی انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: پیشنهاد می‌شود طرح جامع شهرهای دوم در کارگروهی متشکل از نمایندگان انجمن‌ها و شورای‌عالی شهرسازی تصویب شود. وی افزود: استفاده از زمین‌های بایر منابع طبیعی واقع در فاصله چند ده کیلومتری کلانشهرها، الزام تمامی بانک‌ها، سازمان‌های مالی و سرمایه‌گذاری دولتی و بنیادها مبنی بر پرداخت وام طویل‌المدت با بهره مناسب در مقابل ترهین بخشی از پروژه‌ به پیمانکاران مجری این طرح، الزام بانک مرکزی و بانک‌های تجاری به صدور ضمانت‌نامه لازم برای تضمین بازپرداخت وام خارجی اخذ شده توسط پیمانکاران در قبال ترهین بخشی از پروژه از جمله رئوس مصوبات پیشنهادی این پروژه است.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی کشور تاکید کرد: در همین حال در قالب این طرح پیشنهاد می‌شود که به منظور اشتغال‌سازی در این شهرها دولت مصوبه‌ای را صادر کند که بر اساس آن پیمانکاران موظف شوند درصد مشخصی از زمین‌های واگذار شده را به صورت شهرک‌های صنعتی، دامداری، کشاورزی صنعتی و مجموعه‌های خدماتی نظیر فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و... ایجاد کنند تا ساکنان این شهرها دغدغه اشتغال نداشته باشند. وی افزود: در همین حال در راستای اجرای بهینه این طرح پیشنهاد می‌شود پیمانکاران متعهد شوند با در نظر گرفتن ده درصد سود، واحدهای ساخته شده را متناسب با توان مالی متقاضیان، به صورت اقساط واگذار کنند و وام بلندمدت دریافت شده را عینا به خریداران منتقل کنند. عطایی با اشاره به اینکه این‌گونه شهرها از نظر تسهیلات و امکانات از کلان‌شهرها پیشرفته‌تر هستند در مورد برآورد زمانی احداث این شهرها گفت: با توجه به تقسیم کار بین کلیه مشاوران و پیمانکاران توانمند کشور، ایجاد شهرهای جدید شش‌گانه طی یک دوره ۵ ساله قابل تحقق است و متناسب با رشد جمعیت کشور، امکان ایجاد شهر دوم در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر نیز قابل مطالعه و برنامه‌ریزی برای دوره‌های ۵ ساله آتی خواهد بود.