دفاع 60 دقیقه‌ای از برنامه‌های دولت

دولت‌های قبلی ابزار کنترل قیمت مسکن را نداشتند

طرح مسکن مهر اولین سیاست پخته، کامل و کارشناسی در حوزه مسکن در تاریخ بعد از انقلاب است

بحران جهانی، افت قیمت مسکن را در ایران تداوم می‌بخشد

هیچ دولتی حق لغو برنامه مسکن مهر را ندارد

وزیر مسکن و شهر سازی: تحلیل روزانه قیمت مسکن در «دنیای اقتصاد» قابل تقدیر است. فرید قدیری

سه اظهار نظر علی عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن دولت آقای خاتمی درباره بی‌برنامگی دولت نهم در بخش مسکن کافی بود تا محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن دولت فعلی در جمع‌ خبرنگاران ۶۰ دقیقه از سیاست‌های دولت متبوعش در این بخش دفاع کند.

سعیدی‌کیا دیروز در نشستی خبری- که البته برخی خبرنگاران با زمزمه و برخی با کنایه آن را آخرین نشست خبری وی توصیف می‌کردند-در برابر این پرسش دنیای اقتصاد که «پاسخ کارشناسی شما به اظهارنظر مقام سابق وزارت مسکن چیست؟» گفت: «چون گفتید پاسخ کارشناسی مجبور هستم جواب بدهم.»

علی عبدالعلی‌زاده معتقد است : «دولت نهم در بخش مسکن هیچ برنامه‌ای نداشته و حتی در اولین گام برنامه‌های کارشناسی دولت هشتم مثل اجاره به شرط تملیک، فروش متری مسکن و حمایت از انبوه‌سازان را بدون هیچ دلیلی تعطیل کرد. بعد از آن هم طرحی به نام مسکن مهر را به جریان انداختند که به نظر من هیچ مدلی ندارد.»

در برابر این اظهار نظر، محمد سعیدی‌کیا دیروز مو به مو سیاست‌های دولت نهم در حوزه تامین مسکن را تشریح کرد و حتی برای اولین بار مهم‌ترین دلایل به حاشیه راندن برنامه‌های دولت قبلی را نیز اعلام کرد: «دولت‌های قبلی به عنوان کارفرما در حوزه ساخت مسکن عمل می‌کردند یعنی دولت می‌ساخت و تحویل می‌داد. با این شیوه سالی حداکثر ۱۰هزار واحد ساخته می‌شد. در سال‌های پس از انقلاب کل برنامه‌هایی که دولت‌ها در حوزه تامین مسکن ارائه کرده بودند در دو بخش خلاصه شده بود.

اولی تحویل زمین به افراد و دومی برنامه ساخت مسکن اجاره‌ای در برنامه اول.

همه دیدند بازدهی واگذاری زمین به فرد چه قدر در تامین مسکن موثر بود. در مسکن اجاره‌ای هم ظرفیت‌ها کم بود که البته هنوز هم ما در حال اجرای آن هستیم. پس کل برنامه‌های قبلی این بود. اما قضاوت درباره این که گفته می‌شود ما برنامه‌ای تا به حال نداشتیم را به مردم می‌گذاریم. بروید بگردید ببینید در ۳۰ سال گذشته از انقلاب اسلامی کدام قانون مرتبط با مسکن کامل‌تر، پخته‌تر و کارشناسی‌تر از قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ مسکن وجود داشته است. قانون ساماندهی مسکن بعد از جلسات مکرر دولت و کار کارشناسی که از سال ۸۶ بر روی آن انجام شد و همچنین ۲۰ ساعت کار کارشناسی مجلس سرانجام خرداد امسال به تصویب رسید و این قانون کامل‌ترین قانون در بخش مسکن است.»

وزیر مسکن، طرح مسکن مهر را اولین برنامه کامل و موثری دانست که در آن به طور شفاف دولت متعهد شده همه مردم کم‌درآمد را صاحب خانه کند.

وی افزود: «دولت نهم تصمیم دارد مردم را به معنای واقعی صاحب سرپناه کند نه این که فقط پول و زمین بدهد تا هر کس هر کاری دلش خواست انجام دهد. ما زمین را به فرد نمی‌دهیم تا استفاده سرمایه‌ای از آن کند بلکه به تشکلی که مرکب از چندین نفر هستند در قالب تعاونی واگذار می‌کنیم تا مجبور شوند بر روی زمین بسازند. همچنین وام ۱۴میلیون تومانی ساخت را در صورت مشاهده عملیات پی‌سازی می‌دهیم.

فرق سیاست‌های ما با قبلی‌ها در همین موارد ظریف است.»

هیچ سالی افت قیمت نداشتیم

وزیر مسکن بعد از پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد، به مهم‌ترین بحث اقتصادی این روزها پرداخت و کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را نتیجه سیاست‌های پولی، مالی و البته تصمیمات شورای عالی مسکن عنوان کرد.

سعیدی‌کیا گفت: کاهش قیمت مسکن در ایران قبل از وقوع بحران اقتصادی در جهان و رکود جهانی مسکن اتفاق افتاد و ربط دادن ارزان شدن مسکن در کشور به وقایع جهانی بی‌پایه و اساس است.

وی افزود: در ۱۷ سال گذشته، سابقه نداشته قیمت مسکن تا این حد کاهش یابد. در دوره‌های قبلی رکود و رونق مسکن بعد از آن که حرکت رشد قیمت شروع می‌شد، افت قیمتی پشت سر آن نبود.

چون دولت‌های قبلی وقتی قیمت مسکن بالا می‌رفت ابزار و سیاستی نداشتند که قیمت را به وسیله آن پایین بیاورند.

وزیر مسکن در ادامه تصریح کرد: کنترل نقدینگی و محدودیت در انتشار چک پول دو سیاستی بود که دولت بعد از رشد ۳۰درصدی نقدینگی در سال ۸۶ و تاثیر آنی آن در افزایش قیمت مسکن، در دستور کار قرار داد و الان رشد نقدینگی در مرز ۵درصد متوقف مانده است.

وی همچنین تحویل زمین‌های ۹۹ ساله به یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر و عقد قرارداد رسمی اجاره زمین‌ها با یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر از آنها را عاملی برای خروج تقاضا از بازار عمومی مسکن و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها توصیف کرد.

بازار مسکن و قیمت‌ها در سال آینده

وزیر مسکن در نشست دیروز خود با خبرنگاران روند قیمت‌ها در بازار مسکن سال ۸۸ را نه خیلی صریح بلکه در لفافه پیش‌بینی کرد.

شاید پافشاری دولت در اجرای طرح تحول باعث شد سعیدی‌کیا زیاد به ارتباط اجرای این طرح با قیمت مسکن نپردازد.

اما او «هدفمندکردن یارانه‌ها» و «بودجه ۸۶» را دو لایحه اقتصادی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این دو لایحه الان در مجلس است و بسته به این که مجلس چه تغییراتی روی آنها اعمال کند، اوضاع اقتصاد کشور و بازار مسکن در سال آینده تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

سعیدی‌کیا حتی اظهار داشت: هر چند بودجه سال آینده کشور انقباضی پیش‌بینی شده، اما خیلی روی میزان رشد نقدینگی نمی‌شود، حسابی باز کرد.وزیر مسکن همچنین آثار بحران جهانی اقتصاد را بر بازار مسکن کشورمان بی‌اثر ندانست و گفت: اگر چه شروع قیمت مسکن به کاهش در کشورمان زودتر از بحران جهانی اتفاق افتاد، اما تداوم این بحران به طور قطع به ادامه کاهش قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

مسکن مهر در دولت‌های بعدی

سعیدی‌کیا در ادامه با اشاره به این که سیاست اعطای زمین با اجاره ۹۹ ساله و پروژه ملی مسکن مهر به شکل قانون درآمده گفت: مسکن مهر از سال آینده در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ادامه پیدا می‌کند و هیچ دولتی نمی‌تواند مانع توقف آن شود.

وزیر مسکن افزود: مطمئن هستم مسکن مهر آن قدر ریشه در ارکان اجرایی کشور دوانده که در دولت‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت.

نبض بازار و تشکر وزیر

دیروز بعد از آن که تعداد اندکی از خبرنگاران کاهش قیمت مسکن را انکار کردند و از وزیر مسکن در این باره توضیح خواستند، وزیر به تحلیل روزانه قیمت مسکن در روزنامه دنیای اقتصاد اشاره کرد و گفت: این شیوه اطلاع‌رسانی باعث می‌شود همه مردم از حدود قیمت‌ها و تغییر وضعیت در بازار مطلع شوند.

سعیدی‌کیا افزود: انعکاس قیمت‌های محله‌ای در این روزنامه شیوه‌ای مناسب و قابل تقدیر است.

وزیر مسکن به اتفاقاتی که اخیرا در بازار مسکن دبی افتاده نیز اشاره مختصری کرد و گفت: آنهایی که برای سرمایه‌گذاری آنجا رفته‌اند پشیمان هستند.

سند مسکن مهر کامل‌تر از بقیه

وزیر مسکن در بخشی از سخنان خود در کنفرانس خبری دیروز به سندهای مسکن مهر اشاره کرد و گفت: برای هر واحد مسکونی مهر دو سند جداگانه صادر می‌شود که اولی مربوط به سند اجاره بلندمدت زمین است و دومی سند قطعی و ملکی مربوط به واحد مسکونی است.

وی افزود: این درحالی است که در حال حاضر مالکان سایر ساختمان‌ها فقط سند ملکی مربوط به واحد را دارند و زمین به‌رغم آنکه تحت مالکیت‌شان است، اما سندی برای آن وجود ندارد.سعیدی‌کیا تصریح کرد: ملکیت مسکن مهر ۱۰۰درصد متعلق به افراد است و زمین نیز یک قرن به اجاره آنها درخواهد آمد. تاکنون برابر آمار ۳۴۰هزار قطعه زمین آماده‌سازی شده، ۱۴۰هزار واحد به پروانه ساخت رسیده و ۳۵هزار واحد نیز در مرحله پی‌سازی قرار دارد.

همچنین تاکنون ۷۴۰هزار نفر پول آماده‌سازی زمین‌ها را پرداخته‌اند، این درحالی است که دولت تا الان توانسته فقط به ۴۳هزار واحد سهم آماده‌سازی زمین را بپردازد.