ماجرای توسعه تهران

گروه مسکن- میترا یافتیان: سخنگوی دولت چندی پیش در نشستی خبری به موضوع طرح توسعه تهران اشاره کرد و بدون تشریح جزئیات طرح، اعلام کامل آن را به عهده مقامات وزارت مسکن سپرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره چیستی طرح از یک‌سو و عدم اعلام دقیق از سوی دیگر اصل موضوع را تحت‌‌الشعاع قرار دهد. اما از آنجا که طرح توسعه تهران به نوعی با حیطه کاری شورای شهر مربوط است، موضوع را از اعضای شورا جویا شدیم.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: این طرح همان طرح جامع شهر تهران است که دولت هم آن را تصویب کرد. بنابراین هم دولت، هم شورا و هم شهرداری اصرار دارند که توسعه و ارتقای شهر تهران را دنبال کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح توسعه شهر تهران باعث گسترش مجدد محدوده فیزیکی شهر می‌شود، گفت: خیر، این توسعه به معنای گسترش فیزیکی نیست. توسعه یعنی توسعه پایدار.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران هم که همواره بسیار محافظه‌کارانه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد، در این باره به ما گفت: اطلاعی از این طرح ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح توسعه تهران در تناقض با طرح جامع تهران است، اظهار کرد: اطلاعی ندارم پس اظهارنظر نمی‌کنم.

رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز از وجود چنین طرحی و چگونگی اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

اما حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران اگرچه از چنین طرحی ابراز بی‌خبری کرد، اما صراحتا گفت: بنده خبری از موضوعیت این طرح و جزئیات آن ندارم، اما قاعده این است هر اتفاقی که قرار است در شهر تهران بیفتد باید با هماهنگی شورای شهر باشد و به مصوبه شورای شهر نیاز دارد. در این میان اگرچه صرفا اعلام چنین طرح‌هایی شاید پیش از اینکه تاکیدی بر اجرایی شدن آن‌ها باشد در راستای ایجاد شوک در بازار راکد معاملات و تولید مسکن است، اما اینکه تا چه حد اعلام وعده اجرایی شدن چنین طرح‌هایی می‌تواند در شرایط کنونی رونق‌بخش بازار راکد شده مسکن باشد، سوالی است که مسوولان وزارت مسکن و کارشناسان اقتصادی باید به آن پاسخگو باشند؛ چراکه به میزان تبلیغاتی که طی ماه‌های اخیر روی کاهش قیمت مسکن در کشور اتفاق افتاد، اما هیچ یک از مسوولان امر در حوزه مسکن در طی نشست‌ها و مصاحبه‌های خود به وقوع رکود در بازار تولید مسکن و پیامدهای سوء ناشی از آن تاکید نداشتند.

این در حالی است که بر اساس تجربیات موجود استمرار روند راکد ماندن تولید مسکن در کشور بادکنکی است که روز‌به‌روز در حال بزرگ‌تر شدن بوده و با ترکیدن آن در آینده‌ای نه‌چندان دور، این احتمال وجود دارد که بسی بیشتر از قبل به افزایش قیمت مسکن در کشور بینجامد.