پایگاه اطلاع‌رسانی الف به نقل از «خبرآنلاین» از وقوع بحران مالی در شهرداری تهران به دلیل کاهش درآمدهای شهرداری در ماه‌های اخیر خبر داد.

در گزارش «الف» آمده است: «برخی منابع خبری کاهش درآمدهای شهرداری تهران در ماه‌های اخیر را تایید کرده و می‌گویند این کاهش به حدی است که در واکنش به آن، محمدباقر قالیباف یک کارگروه بحران در شهرداری تشکیل داده است.» براساس این گزارش، صبح دیروز در نشستی با حضور تمامی معاونان مالی سازمان‌ها و شرکت‌های تابع شهرداری، موضوع کاهش درآمدی مورد بررسی قرار گرفت. مطابق اهداف بودجه سال جاری، شهرداری باید در طول هر هفته ۷۵‌میلیارد تومان درآمد داشته باشد که این رقم در هفته‌های اخیر به کمتر از ۴۰‌میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به تحقق اهداف درآمدی پیش‌بینی ‌شده در نیمه ابتدایی سال، تبعات کاهش چند هفته‌ای اخیر هنوز نمایان نشده اما نگرانی شدیدی را در شهرداری به دنبال آورده است. گفته می‌شود، در هفته گذشته نیز قالیباف با اعتراض شدید به روند نزولی کسب درآمدها، از شهرداران مناطق خواسته در صورتی که نمی‌توانند مطابق برنامه پیش بروند، استعفای خود را آماده کنند. به دنبال همین جلسه، او دستور تشکیل کارگروه بررسی علل کاهش درآمد را صادر کرده است.

همزمان خبر می‌رسد در تازه‌ترین راهکار برای جلوگیری از گسترش تبعات بحران مالی، به شهردار پیشنهاد شده که تمامی پروژه‌های عمرانی زیر ۴۰‌درصد پیشرفت را متوقف کند. هدف از این راهکار «کاهش تعهدات مالی شهرداری تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی» اعلام شده است.

هم‌اکنون شهرداری تهران روی حدود ۱۲۰ پروژه نیمه‌تمام کار می‌کند که نزدیک به ۶۰‌درصد آن‌ها کمتر از ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. گفته می‌شود، در حال حاضر معاونت فنی به دلیل حجم بالای طرح‌های عمرانی خود، بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان بدهی دارد.

در سندی که اخیرا تحویل شورای شهر شده، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش درآمدهای شهرداری تهران نیز رکود اقتصادی فراگیر در کشور عنوان شده است.

کاهش ساخت و ساز در پایتخت، کاهش سرمایه‌گذاری در پایتخت و مهم‌تر از همه، بحران اقتصادی در جهان و ایران از مهم‌ترین دلایل کاهش درآمدهای شهرداری تهران به شمار می‌آیند.

براساس گزارش‌های رسمی، ساخت‌وساز در شهر تهران بعد از مدت‌ها رشد صعودی، امسال در مقایسه با ۳ ماه نخست سال گذشته ۶/۵‌درصد و در ۶ ماه ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷‌درصد کاهش پیدا کرده است؛ کاهشی که با توجه به وابستگی بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری به ساخت‌وسازها، مشکل‌ساز خواهد شد.