300هزار نیست، 100000 است

یک مقام وزارت مسکن: شهرداری این آمارها را به خاطر اخذ عوارض از شهروندان مطرح می‌کند

با این اقدام شهرداری موضوع مالیات سنگین برای خانه‌های خالی دوباره در دولت پررنگ می‌شود؟ گروه مسکن- میترا یافتیان: شهرداری تهران با اعلام جدیدترین آمار از وضعیت خانه‌های خالی از سکنه در پایتخت، از احتکار مسکن در تهران پرده برداشت، اما آیا این اقدام شهرداری می‌تواند موضوع مالیات سنگین برای خانه‌های خالی را دوباره در هیات دولت پررنگ کند؟

طی چند ماه گذشته با آرام شدن التهاب در بازار مسکن و رام شدن قیمت‌ها در این بازار، این تصور در ذهن برخی مسوولان به وجود آمد که تنها طرح دولت، یعنی زمین ۹۹ ساله توانسته در بازار مسکن اثرگذار باشد.

اما اکنون نتایج ۶ ماه تحقیقات شهرداری تهران مشخص می‌کند احتکار مسکن طی دو سال گذشته ۳۰۰درصد زیاد شده است.

در این حالت ابزار مالیاتی می‌تواند سد عرضه ۳۰۰هزار خانه خالی به بازار مسکن را بشکند. ابزاری که شورای عالی مسکن تابستان امسال پیشنهاد اجرایی شدن آن را به دولت داد و حتی کار تا جایی پیش رفت که سخنگوی هیات دولت نیز در همان زمان به مالکان خانه‌های خالی هشدار داد و برای تعیین تکلیف این املاک تا آذرماه امسال مهلت تعیین کرد. اما اخیرا شنیده شده برخی مقامات در وزارت مسکن و شهرسازی با اعتقاد بر اینکه تعداد خانه‌های خالی رقم نگران‌کننده‌ای نیست توانسته‌‌اند تا حدی مانع ایفای نقش ابزار مالیاتی برای واحدهای خالی شوند.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد حتی آمار جدید اعلام شده از سوی شهرداری تهران را نیز قبول ندارد.

محمود جهانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی گفت: وجود ۳۰۰هزار واحد مسکونی خالی در تهران را تایید نمی‌کنیم. چون شمارش این تعداد واحد هیچ استناد آماری ندارد.

جهانی تصریح کرد: مستندترین آماری که در رابطه با تعداد خانه‌های خالی در تهران وجود دارد اطلاعات سرشماری سال ۸۵ مرکز آمار ایران است که نشان می‌دهد در تهران ۱۰۰هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.

این مقام وزارت مسکن در ادامه افزود: البته این موضوع از طریق وزارت نیرو با کنترل کنتورهای آب و برق نیز دنبال شد و بیشترین آماری که در این رابطه برای خانه‌های خالی در تهران اعلام شد حدود ۷۰ الی ۸۰هزار واحد بود.

به گفته جهانی، وجود ۳۰۰هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران در دولت قبلی نیز اعلام شده بود که البته واقعی نبود و منبع آماری مستندی هم نداشت.

محمود جهانی تاکید کرد: در حال حاضر چون بحث اخذ عوارض از شهروندان مطرح است شهرداری چنین آمارهایی را اعلام می‌کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حالی که همواره حل مساله مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت فعلی و نیز دولت‌های قبلی در کشور مطرح بوده اکنون پس از اجرای طرح مسکن مهر از سوی دولت و در مقابل آن فروش متری مسکن توسط شهرداری تهران، این بار تعداد خانه‌های خالی از سکنه میان دولت و شهرداری بلاتکلیف مانده است.

طرح مجلس هفتم

البته سال گذشته طرحی توسط ۳۹ نماینده مجلس هفتم با عنوان «واگذاری زمین و وضع مالیات بر خانه‌های خالی» تهیه و با قید یک فوریت تقدیم مجلس شد اما این طرح بلافاصله با واکنش وزارت مسکن و شهرسازی مواجه و اعلام شد که میزان واحدهای خالی از سکنه در کشور طبیعی است و در برخی نقاط نیز کمتر از استانداردهای روز دنیاست از این رو پرداختن به این مساله برای دولت جدی نیست.

هر چند که در آن زمان غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مردم تهران و یکی از اعضای تهیه‌کننده طرح مذکور، تصویب و اجرای این طرح را در افزایش عرضه مسکن به ویژه در تهران موثر دانسته بود، اما مرکز پژوهش‌های مجلس با تهیه گزارش، تصویب این طرح را مغایر با احکام شرعی و نوعی تصرف در اموال دیگران که حرام است، اعلام کرد.

لذا نه تنها این طرح در نوبت اول با حذف یک فوریت مواجه شد بلکه در نوبت دوم - ۲۴ اردیبهشت ۸۷- نیز با قید دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح شد و نتوانست موافقت نمایندگان را نسبت به خود جلب کند و در نتیجه تصویب طرح مذکور از سوی نمایندگان مردم در مجلس ضروری تشخیص داده نشد.

در این میان دولت با تکیه بر اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار در سرشماری سال ۸۵، معتقد بود که تعداد خانه‌های خالی از سکنه در استان تهران حدود ۱۰۲ هزار و در شهر تهران طی آمارگیری وزارت نیرو با کنترل کنتورهای آب و برق حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد خالی موجود است.

در حالی که نمایندگان تهیه‌کننده طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی بر این باور بودند که تعداد قابل‌توجهی از خانه‌ها به ویژه در مناطق شمالی تهران خالی است و اگر به بازار جهت فروش و اجاره عرضه شوند، در تعادل بخشی به قیمت‌های مسکن موثر واقع می‌شود.

تعداد خانه‌های خالی در تهران نیز طی یک اظهارنظر از سوی اسدالله بادامچیان، به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس و یکی از مهره‌های سیاسی و اصول‌گرا در نیمه اول مهرماه امسال مورد توجه قرار گرفت و او نیز کاهش مسکن‌های خالی از سکنه در تهران را پیش‌بینی کرد.

وی بالا بودن میزان واحدهای مسکونی خالی را در تهران معضل دانسته و علت آن را احتکار واحدهای نوساز از سوی برخی افراد برای عرضه در زمان رشد ناگهانی قیمت‌ها اعلام کرد.

وی استمرار روند کاهش قیمت مسکن را راهی برای پایین آوردن تعداد خانه‌های خالی در تهران عنوان و پیش‌بینی کرد تا در آینده نزدیک شاهد کاهش چشمگیر تعداد مسکن‌های خالی در تهران باشیم.

شهرداری تهران نیز در این زمینه دست روی دست نگذاشت و براساس مصوبه شورای شهر مبنی بر شناسایی واحدهای خالی در تهران از ابتدای سال جاری اجرای این مصوبه را در دستور کار خود قرار داد که بنا به گفته محمدهادی ایازی، مشاور و سخنگوی شهردار تهران تاکنون ۳۰۰ هزار خانه خالی در تهران شناسایی شده است.

با این وجود، چنین آماری نشان از رشد ۳ برابری تعداد خانه‌های خالی از سکنه در سال‌جاری نسبت به ۲ سال گذشته دارد.