جزئیات تازه از حادثه سعادت‌آباد

کشف آجرپاره در ستون‌های بتنی ساختمان تخریب شده

گروه مسکن - میترا یافتیان: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب ساخت‌وساز در کشور گفت: اگرچه در ایران متخصصان بسیار خوبی در حوزه ساخت‌وساز داریم، اما به مرحله اجرا که می‌رسد علم را داریم اما برخی سازنده‌ها از این علم بد استفاده می‌کنند که نتیجه آن همین ساختمان سعادت‌آباد می‌شود که اخیرا فرو ریخت. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مهدی پورهاشم، روز گذشته طی یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: من قبلا هم گفته‌ام در ساختمان سعادت‌آباد بتن مورد استفاده غیراستاندارد بود، به گونه‌ای که حتی با ناخن دست هم این بتن پودر شده و فرو می‌ریزد.

وی در حالی‌که تصاویری از تخلفات اعمال شده در اجرای عملیات بتن‌ریزی ستون‌های این ساختمان را به خبرنگاران نشان می‌داد، گفت: در داخل بتن‌های به کار رفته آجر پاره هم یافت شده است. حتی نتیجه آزمایش‌ها از بتن این ساختمان، ثابت کرد مقاومت بتن که در شرایط استاندارد ۷۰کیلومتر بر سانتی‌متر مربع است؛ در ساختمان سعادت‌آباد یک‌چهارم حداقل مقاومت را داشته است.

وی با بیان اینکه شن و ماسه‌ای که برای تولید بتن به کار می‌رود باید بارها شست‌وشو شود تا ذره‌ای خاک نداشته باشد، گفت: در بتن مصرف شده در ساختمان سعادت‌آباد، پاکت سیمان هم موجود بوده است.

وی تصریح کرد: البته بعد از اینکه بنده استاندارد نبودن بتن در این ساختمان را از عوامل اصلی فروریزی آن اعلام کردم، از سوی یکی دیگر از مسوولان اعلام شد که عملیات تخریب، درست و براساس استانداردها نبوده است.

وی صراحتا گفت: مهندسان ما باید تعهد داشته باشند تا شاهد این میزان مرگ و میر و مجروحیت ناشی از ساخت‌وسازها نباشیم.

وی یادآور شد: اخیرا نیز یک سری مصالح بازیافتی مثل شن و ماسه در بازار است در حالی که این کالاهای ساختمانی، پروانه استاندارد ندارند. چرا که این شن و ماسه‌های بازیافتی از نخاله‌های ساختمان‌های تخریبی، تهیه شده اما خالص نیست.

به گفته وی، این‌گونه مصالح صرفا باید برای کف‌سازی و نه برای بخش سازه همچون ستون سقف و فونداسیون مورد استفاده قرار گیرد.

وی در همین رابطه به دنیای اقتصاد گفت: طی ۴ماه آینده برای اولین بار استاندارد مصالح ساختمانی بازیافتی در تهران تهیه می‌شود.

پورهاشم همچنین از تشکیل شرکت‌های بازرسی فنی و کیفی ساختمانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این شرکت‌ها فقط و فقط باید از موسسه استاندارد مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی اضافه کرد: البته اخیرا مصاحبه‌هایی از سوی برخی مسوولان پخش و منتشر می‌شود که گواه این است که مهندسان ناظر با توجه به اینکه نیروی تمام‌وقت نیستند، حقوق و دستمزد کمی دریافت می‌کنند. از این جهت چطور می‌شود یک مهندس ناظر برای یک ساختمان ۲ الی ۳طبقه حدود ۵/۳میلیون تومان حق‌الزحمه می‌گیرد، اما لزوما نباید همیشه پای کار باشد.

وی اظهار کرد: این قبول است، اما حداقل تعهد یک مهندس ناظر این است که در لحظه بتن‌ریزی و اجرای سقف و فونداسیون در محل پروژه حضور داشته باشد؛ چرا که حتی اگر کاشی‌کاری و سفیدکاری خوب انجام نشود، ساختمان خراب نمی‌شود.این زمان هم بیشتر از ۳روز نیست. بنابراین آیا به ازای ۳روز حضور یک مهندس ناظر، ۵/۳میلیون تومان دستمزد کم است؟ وی در رابطه با تعویق یکساله اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر اجباری شدن استفاده از مصالح ساختمانی در کشور گفت: به دلیل اینکه تعداد تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد کم بود یک سال مهلت دادیم تا این مصوبه با قدرت بیشتری اجرایی شود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت تصویب آیین‌نامه اجباری کردن بهره‌گیری از مصالح ساختمانی استاندارد در استان تهران نیز گفت: در شورای فنی استان کار کارشناسی صورت گرفته و یک دستورالعمل اجرایی برای پیاده‌سازی مصوبه هیات وزیران در سال ۸۴ تهیه شد.

وی افزود: این آیین‌نامه اجرایی در جلسه‌ای با حضور مدیرکل سابق دفتر فنی استانداری تهران مورد بررسی قرار گرفت، اما به دلیل عدم حضور نماینده نظام مهندسی استان تهران، قرار بود این آیین‌نامه تصویب شود، اما مصلحت دیده شد این آیین‌نامه برای نظام مهندسی استان تهران جهت اظهارنظر ارسال و پس از ۱۰روز نظر نظام مهندسی به شورای فنی استان اعلام شود.

به گفته پورهاشم، از آن زمان حدود ۲ ماه می‌گذرد و هنوز خبری نیست و ما منتظریم این آیین‌نامه توسط معاون عمرانی استانداری تهران ابلاغ شود. وی گفت: البته شهرداری تهران در اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر اجباری کردن استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت‌وساز، یک سال زودتر پیش قدم شد و از سال گذشته این قانون را در ۳منطقه تهران اجرایی کرده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران از اجباری شدن کنترل و تاییدیه جوش سازه‌های فلزی ساختمان‌های در حال ساخت کرج توسط شرکت‌های بازرسی فنی و کنترل جوش خبر داد و گفت: این توافق میان اداره استاندارد استان تهران شورای شهر کرج صورت گرفته و اگر شرکت بازرسی فنی و کنترل جوش تاییدیه ندهد، شهرداری اجازه بارگذاری روی سازه را نمی‌دهد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر چه دبی از سال ۲۰۰۱ به تشکیل سازمان ویژه استاندارد اقدام کرده، اما بنا دارد در آینده نزدیک ساختمان‌های سبز به دنیا عرضه کند. این درحالی است که ایران از سال ۱۳۰۴ اداره استاندارد را تشکیل داده، اما در اجرای استانداردهای ساخت‌وساز فاصله زیادی با شرایط مطلوب و روز دنیا دارد.