کلیه املاک شهر تهران کد شناسایی می‌گیرند

کد شناسایی ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی است؟

گروه مسکن - لیلا درخشان: کلیه واحدهای مسکونی، اداری و تجاری در شهر تهران تا پایان مهرماه امسال کد شناسایی ملک می‌گیرند. این کد بیشتر برای ممیزی املاک در شهرداری کاربری دارد، اما از همه مهم‌تر می‌تواند برای شناسایی وضعیت متراژ، عمر ساخت و ارزش واقعی املاک شهر تهران نیز به‌کار رود.

کد شناسایی املاک تهران یک کاربری مهم دیگر نیز می‌تواند داشته باشد و آن شناسایی خانه‌های خالی از سکنه است.

شهرداری براساس مصوبه سال گذشته شورای‌شهر باید خانه‌های خالی را شناسایی کند و عوارض سنگین برای آنها وضع کند.

کد شناسایی املاک شهر تهران بر روی پلاک‌های جدید ساختمانی نوشته می‌شود. این پلاک‌ها قرار است تا پایان مهرماه با پلاک‌های فعلی موجود روی ساختمان‌ها تعویض شود.

پلاک‌های جدید پیش از این و براساس اعلام قبلی شهرداری تهران قرار بود تا پایان مردادماه بر روی همه ساختمان‌های موجود در تهران نصب شود، اما بنا به دلایلی تعویض پلاک‌ها با ۲ماه تاخیر انجام می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، اوایل سال‌جاری بود که سازمان زیباسازی شهرداری تهران از نصب پلاک‌های آبی ساختمان‌های شهر تهران که کدپستی نیز در آنها مشخص شده در مناطق ۲۲گانه تهران خبر داد. باگذشت چند ماه از این خبر چندی پیش معاون آموزش و امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران از پایان عملیات نصب پلاک‌های جدید ساختمان‌های شهر تهران تا پایان مردادماه خبر داد که بنا به دلایلی این وعده سازمان زیباسازی به تاخیر افتاد، اما این‌بار سازمان زیباسازی از نصب این پلاک‌ها تا پایان مهرماه سال‌جاری خبر داد.

به‌گزارش دنیای اقتصاد، معاون آموزش و امور مناطق سازمان زیباسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: عمده دلیل تاخیر نصب پلاک‌های جدید ساختمان‌های تهران این بود که در مرحله اجرای این طرح روش ساخت این پلاک‌ها عوض شد، به‌طوری که پیش از این ساخت پلاک‌ها براساس شماره‌ها صورت می‌گرفت، اما بعد به این نتیجه رسیدیم که به‌منظور سرعت بخشیدن به اجرای این طرح شماره‌گذاری باید منطقه به منطقه باشد و همین تغییرات سبب تاخیر در اجرای این طرح شد. گلشنی در مورد ضرورت اجرای این طرح گفت: درمصوبه هیات‌وزیران که سال ۷۶ به تصویب رسید، قانون الزام ثبت کدپستی ۱۰رقمی بر روی پلاک شهری به تصویب رسید که در سال ۸۶ بر اجرای آن تا پایان سال ۸۷ تاکید شد. گلشنی افزود: در همین حال الصاق برچسب‌های شناسایی ممیزی املاک به‌منظور انجام اقدامات کارشناسی امری ضروری بود که به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اجرای این طرح‌ها در طرح نوسازی پلاک‌های شهر تهران تلفیق شد. وی تاکید کرد: اگرچه نصب کدپستی در کنار پلاک ساختمان‌ها علی‌الظاهر بی‌استفاده می‌نماید اما در واقع در عمل این مهم دستاوردهای بسیاری را در بردارد و از جمله اینکه از بسیاری از سفرهای درون‌شهری و اتلاف وقت شهروندان جلوگیری به عمل می‌آورد. وی تصریح کرد: اجرای این پروژه در حقیقت حاصل تصمیم مستقیم سازمان زیباسازی نیست، بلکه سازمان زیباسازی با اجرای این طرح در واقع متولی اجرای مصوبات دولت است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سازمان زیباسازی در بحث شناسایی و شماره‌گذاری املاک تقریبا ۹۵درصد کار را انجام داده است و از سوی دیگر در مرحله ساخت پلاک‌ها بیش از ۳۰درصد پلاک های مورد نیاز این طرح را ساخته است. گلشنی تاکید کرد: با توجه به درج کدپستی ۱۰رقمی بر روی این پلاک‌ها هماهنگی‌های لازم با شرکت پست انجام شده است و از سوی دیگر الصاق برچسب‌های شناسایی کد ملک نیز توسط اداره کل درآمد شهرداری تهران در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: نصب هر پلاک ۴هزار تومان برای شهرداری هزینه در برداشته است که مجموع رقم آن اعتباری بالغ بر ۵/۳ تا ۴میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

گلشنی افزود: مرحله اول اجرای این طرح هزینه‌ای به مردم تحمیل نخواهد کرد و به صورت رایگان انجام می‌شود، اما در صورتی که پلاک‌های الصاقی به هر نحوی آسیب ببینند، هزینه نصب مجدد آن به عهده شهروندان خواهد بود و با توجه به اینکه نصب مجدد پلاک‌ها فرآیند اداری زمان‌بری دارد، درنتیجه شهروندان باید در حفظ پلاک‌های الصاقی کوشا باشند.

گلشنی در مورد نتایج اجرای این طرح گفت: تسهیل در زمینه خدمات‌رسانی از نتایج شاخص اجرای این طرح است و از سویی با توجه به اینکه این پلاک‌ها شبرنگ هستند، برای شهروندان در شب‌هنگام قابل رویت هستند.

وی سپس از نصب یک‌میلیون و ۳۰۰هزار پلاک جدید بر ساختمان‌های شهر تهران خبر داد و گفت: با توجه به برآوردهای اولیه صورت گرفته، امکان افزایش تعداد تا ۱۰۰هزار پلاک دیگر نیز وجود دارد. گلشنی افزود: البته این میزان پلاک برای پلاک‌های شهری خواهد بود، چرا که در حال حاضر حدود ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد مسکونی در سطح شهر تهران موجود است.