گروه مسکن - لیلا درخشان: سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران با به‌کارگیری اجزای پیش‌ساخته در پروژه‌های شهری فضای شهری را در حداقل زمان اشغال قرار می‌دهد. در اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک پروژه‌ها که در محل سالن همایش‌های صداوسیما در روزهای ۲۲ و ۲۳ مردادماه برگزار شد، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با افزایش بهره‌گیری از اجزای پیش‌ساخته در اجرای پروژه‌های عمرانی مشکلات ترافیکی پروژه‌‌ها کاهش خواهد یافت. دکتر مسعود نصرآزادانی تاکید کرد: پل‌های چهارراه فیروز، روشن‌دلان و پل مدرس - رسالت از جمله پروژه‌هایی هستند که در آنها از اجزای پیش‌ساخته استفاده شده است، به طوری که نصب این پل‌ها کمتر از چهار ماه زمان برده است.وی گفت: مقوله مدیریت پروژه‌ها یکی از چالش‌های اصلی پروژه‌های کشور است و از جمله موضوعاتی است که طی دو تا سه سال اخیر به طور جدی در معاونت فنی وعمرانی شهرداری تهران مطرح بوده است و از طرفی طرح جامع شهر تهران در کنار طرح جامع حمل و نقل ترافیک باید بتوانند بستری مناسب برای این مقوله در شهر تهران فراهم کنند.وی سپس در ادامه در مورد خصوصیات و شرایط خاص اجرای پروژه‌های شهری گفت: عبور پروژه‌های شهری از کنار منازل مسکونی شهروندان، اجرای پروژه‌های شهری در کنار ترافیک، تخریب منازل مسکونی (معارض) به عنوان پیش‌نیاز اجرای پروژه‌های شهری، عبور پروژه‌های شهری از داخل پارک‌ها و تخریب فضای سبز از جمله مهم‌ترین معضلات اجرای پروژه‌های شهری است.

وی درباره موانع کلی اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: محدودیت زمان اجرا و بهره‌برداری پروژه، عدم وجود فهرست بهای شهری، محدودیت پیمانکاران در عملیات شهری، کاهش بازدهی ماشین‌آلات و وجود معارضین فراوان ملکی، تاسیساتی و ترافیکی از جمله شاخص‌ترین موانع کلی اجرای پروژه‌های عمرانی مربوط به شهرداری است.

نصرآزادانی در ادامه از معارضان ملکی به عنوان بزرگترین مشکل اجرای پروژه‌های شهری یاد کرد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال گاهی اوقات تخریب چندین هزار مترمربع منازل مسکونی، بیش نیاز احداث یک بزرگراه است.

وی افزود: در همین حال روبه‌رو شدن احداث یک بزرگراه با مدارس، مساجد و حسینیه‌ها، ممانعت مردم از اجرای پروژه‌ها به علت به خطر افتادن منافع آنها (ایجاد آلودگی صوتی در منازل، کاهش ارزش ملک‌های مجاور بزرگراه‌ها و...) احتمال تخریب ملک‌های مجاور پروژه‌ها و توافقات مشقت‌بار با مالکین از دیگرمعضلات اساسی احداث پروژه‌های شهری در امر مربوط به معارضان ملکی است.

وی سپس به مشکلات ایجاد شده توسط معارضان تاسیساتی اشاره و خاطرنشان کرد: عدم امکان قطع تاسیسات آب در فصل تابستان، عدم امکان قطع تاسیسات گاز در فصل زمستان، احتمال سانحه در انجام عملیات عمرانی و عدم هماهنگی‌های لازم شرکت‌های تاسیساتی با شهرداری تهران مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده توسط معارضین تاسیساتی است.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تاکید کرد: البته این همه ماجرا نیست بلکه کهنه و قدیمی بودن تاسیسات شهری و در دسترس نبودن نقشه‌های آنها، نبودن کانال تاسیساتی و نظم موجود در سیستم تاسیسات شهری، خسارت‌های فراوان در قبال حادثه‌های احتمالی و زمان بر بودن جابه‌جایی‌ تاسیسات شهری از دیگر مشکلات ایجاد شده توسط معارضین تاسیساتی است.

نصر آزادانی تاکید کرد: البته رفع معارضین تاسیساتی نیاز به اعتبار هنگفتی دارد که این اعتبار معمولا صرف انجام سونداژهای طولی و عرضی جهت شناسایی تاسیساتی، نگهداری موقت تاسیسات تا زمان جابه‌جایی‌، هزینه طرح ارائه شده جهت جابه‌جایی‌ و هزینه حفاری و جابه‌جایی می‌شود. این مقام مسوول در ادامه به مشکلات معارضان ترافیکی در اجرای پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت:‌ احداث راه‌های انحراف ترافیک جهت اجرای پروژه‌ها، عدم توافقات به موقع راهنمایی و رانندگی جهت انحراف ترافیک، تحمل بار ترافیکی مازاد در مناطق اطراف، سختی عبور و مرور در محل کارگاه به علت وجود ترافیک محدوده و احتمال سقوط خودروها در محل گودبرداری شاخص‌ترین مشکلات معارضان ترافیکی هستند. نصر آزادانی افزود: پرداخت ضریب ترافیک به پیمانکار با ساخت و نصب تابلو‌ها و علائم انحرافی و هزینه ایجاد مسیرهای موقت موارد هزینه‌ساز معارضان ترافیکی است. وی در ادامه سخنان خود به معارضین اشجار در اجرای پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: عدم داشتن مجوز قطع درختان، امکان جابه‌جایی درختان در فصل مناسب (سرما)، به خطر افتادن محیط‌زیست، مشکلات مربوط به معارضان اشجار است. نصر آزادانی در ادامه به ارائه راهکارهای عملی برای رفع موانع و مشکلات اجرای پروژه‌های عمرانی پرداخت و تاکید کرد: بسترسازی برای ارتقای دانش فنی جهت تاثیرگذاری در مسائل اجرایی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین اجرایی، ایجاد بانک‌ اطلاعاتی پیمانکاران و مشاوران و طبقه‌بندی و تهیه شناسنامه عملکرد آنها، به حداقل رساندن موانع ملکی و تاسیساتی در پروژه‌ها، توجه به پیش‌ساختگی در پروژه‌های شهری در راستای کاهش زمان و افزایش کیفیت پروژه‌ها از جمله مهمترین راهکارهای عملی رفع موانع به منظور تسهیل در اجرای پروژه‌های شهری است.