مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور گفت: تملک زمین توسط شهرداری‌ها در جریان انتشار اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده، مهم‌ترین مشکل این طرح است و تا به حال نیز تجربه خوبی را از خود بر جای نگذاشته است.

یارمند در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مهمترین مشکل شهرداری‌ها در مورد بافت‌های فرسوده این است که زمین مورد نظر متعلق به شهرداری‌ها نیست و نمی‌توانند در مدت زمان اعلام شده در اوراق مشارکت، بافت‌های فرسوده این زمین‌ها را تملک و تبدیل کنند و در نتیجه بازگشت سود این اوراق محقق نمی‌شود. وی ادامه داد: گاها اتفاق می‌افتد که تملک یک ملک مدت زیادی به طول می‌انجامد و در نهایت توافقی با مالک حاصل نمی‌شود و به عبارتی می‌توان گفت که بازه زمانی در این طرح جوابگو نیست و در عین حال حقوق مکتسبه مردم حفظ نمی‌شود.

یارمند به اذعان نمایندگان شهرداری تبریز نسبت به ناموفق بودن انتشار اوراق مشارکت در تبریز اشاره کرد و گفت: شهرداری تبریز تنها شهری بود که انتشار اوراق مشارکت را در شکل قابل توجه انجام داد، اما پس از مدت کوتاهی نتایج ناگواری را در پی داشت.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ماده ۲۴ و ۹ قانون شهرداری‌ها در موارد خاص اجرای پروژه‌های حیاتی شهر اجازه تملک با هماهنگی مراجع قضایی را می‌دهد و این مورد در پروژه نواب شهر تهران هم در زمان شروع پروژه تجربه شد، اما متاسفانه این پروژه به‌رغم همه هماهنگی‌ها با مشکل روبه‌رو شد.

وی با بیان این که در پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده سوددهی پروژه برای مردم بسیار مهم است، تصریح کرد: چنانچه سوددهی پروژه‌ها برای مردم تضمین شود، همراهی مردم بیشتر خواهد بود، چرا که مردم امور زیربنایی مربوط به زندگی خود را جدی می‌گیرند و ترجیح می‌دهند به جای نقل مکان به جای دیگری از شهر، خانه خود را در محله خود نوسازی کنند.