شمال تهران متری یک میلیون تومان ارزان شد

گروه مسکن- به دنبال انتشار گزارش دنیای اقتصاد مبنی بر کاهش قیمت مسکن در تهران و ادامه این روند در بازار، اخبار تازه حاکی از آن است که تابوی قیمت در شمال پایتخت نیز شکسته شده است.

دنیای اقتصاد یکشنبه گذشته گزارش داد: بازار مسکن در جاده ارزانی قرار گرفته است و روند کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. روز گذشته خبرگزاری فارس نیز در همین زمینه گزارشی منتشر کرد که در آن از کاهش یک میلیون تومانی قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شمال تهران خبر داده است. براساس این گزارش، با رونق گرفتن ساخت و ساز مسکن طی یکی دو سال گذشته، شاهد هستیم در برخی مناطق تهران فروشنده‌ها برای فرار از رکود بازار دست به کار می‌شوند و قیمت‌ها را هر چند با نارضایتی پایین می‌آورند.

ناراحت شونده‌ها از بابت کاهش قیمت مسکن کسانی هستند که از یک طرف دیگر نباید خانه‌های خود را خالی از سکنه نگهدارند و از سوی دیگر حاضر نیستند قیمت‌های مورد انتظار خود را کاهش دهند.

گزارش‌‌ها از سطح شهر تهران حاکی است که قیمت‌های قبلی مسکن که اتفاقا به شکل کاذب نیز افزایش یافته بود تا حدودی تعدیل شده و این بار دارندگان و فروشندگان مسکن که نیازمند فروش فوری مسکن خود هستند، به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن سعی دارند از قیمت‌های قبلی اعلام شده عقب نشینی کرده و قیمت‌ها را تعدیل کنند.

بر اساس این گزارش، هر چه از جنوب شهر به سمت شمال شهر فاصله می‌گیریم، قیمت مسکن نیز از سوی فروشندگان مسکن کاهش بیشتری می‌یابد.

به عنوان مثال فروشندگان جنوب تهران حاضر هستند برای فروش مسکن خود تنها در هر متر ۵۰هزار تومان تا ۱۰۰هزار تومان از قیمت مسکن خود را کاهش دهند و این در حالی است که فروشندگان مسکن در تجریش (منطقه محمودیه) حاضر هستند به دلیل رکود خرید و فروش مسکن یک میلیون تومان تا یک و نیم میلیون تومان زیر قیمت قبلی مسکن خود را به فروش برسانند.

فخرایی یکی از بنگاه‌داران خیابان تجریش (منطقه محمودیه) در خصوص کاهش قیمت مسکن به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت مسکن نوساز در منطقه محمودیه تا اوایل سال جاری از سوی فروشنده‌ها هر متر ۵/۷میلیون تومان پیشنهاد می‌شد؛ اما در حال حاضر به دلیل نبود خریدار و رکود بازار مسکن ناچارا به فروش متری ۶میلیون تومان هم راضی شده‌اند.

این بنگاهدار مسکن با بیان اینکه در دو ماه گذشته هیچ خرید و فروشی در این بنگاه صورت نگرفته، گفت: قدرت خرید مسکن از سوی متقاضیان مسکن کاهش یافته است؛ بنابراین دارندگان و سازندگان مسکن به دلیل اینکه می‌خواهند ساخت و ساز جدیدی را آغاز کنند، حاضر هستند از قیمت‌های قبلی خود صرف نظر کنند و واحدهای مسکونی خود را زیر قیمت ۵ ماه یا ۶ ماه قبل خود به فروش برسانند.

فخرایی افزود: قیمت آپارتمان‌های چند سال ساخت در منطقه محمودیه در حال حاضر هر متر ۴میلیون تومان پیشنهاد می‌شود؛ اما برای این قیمت هم خریداری وجود ندارد.

متوقف شدن وام‌ها دلیل کاهش

فخرایی یکی دیگر از دلایل رکود حاکم بر بازار و ناچار شدن فروشنده‌ها برای کاهش قیمت‌های خود گفت: قبل از اینکه پرداخت وام مسکن بانک‌های خصوصی متوقف شود، خرید و فروش مسکن در منطقه تجریش خوب بود، چرا که ۷۰درصد ارزش ملک را بانک وام پرداخت می‌کرد و مابقی را خریدار تهیه و معامله صورت می‌گرفت.

وی افزود: حال با توجه به متوقف شدن این وام‌ها دیگر هیچ فردی توانایی خرید مسکن ۱۰۰میلیون تومانی به بالا را ندارد.

وی گفت: وام ۱۸میلیونی مسکن نیز تنها در حال حاضر به درد پرداخت اجاره بها در این منطقه می‌خورد، بنابراین این وام نیز کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد.

فخرایی افزود: آگهی‌های زیادی به روزنامه‌های پرتیراژ داده‌ایم؛ اما در چند روز گذشته تنها ۳ نوبت تلفن این بنگاه به صدا درآمده است.

شکریان یکی از بنگاهداران مسکن در خیابان جمالزاده شمالی در خصوص کاهش قیمت مسکن می‌گوید: مطمئنا نبود خریدار و رکود حاکم بر بازار به طور مشخص بر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است ،اما این تاثیرگذاری بر روی افرادی بوده که قصد فروش فوری واحد مسکونی خود را داشته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر فروشنده‌هایی که به پول نیاز دارند، سعی می‌کنند تا خریدار را از دست ندهند؛ چرا که خریدار در این وضعیت بازار راکد به راحتی پیدا نمی‌شود؛ بنابراین حاضر است ۳۰۰هزار تومان تا ۴۰۰هزار تومان زیر قیمت پیشنهادی قبل به مشتری ارائه کند. وی با بیان اینکه قیمت مسکن بستگی به مکان و مصالح و لوازم به کار رفته در ساختمان نیز دارد، اظهار داشت: به هر حال اعمال سیاست‌های دولت از یک سو و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن و رکود حاکم بر بازار موجب شده تا فروشنده‌ها تا حدودی از موضع قبلی خود عدول کنند.

وی تاکید کرد: مطمئنا به دلیل اتمام فصل

نقل و انتقال مسکن رکود بیشتری را در نیمه دوم سال جاری در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص اجاره بهای مسکن در منطقه جمالزاده گفت: امسال بسیاری از مستاجران به دلیل رشد بالای اجاره‌ها سعی کردند یک سال دیگر مورد اجاره را تمدید کنند.

طاهری یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان کارگر (منطقه امیر آباد) در خصوص کاهش قیمت مسکن گفت: قیمت مسکن نوساز در منطقه فاطمی‌در ابتدای سال جاری هر متر ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود؛ اما در حال حاضر به خاطر رکود حاکم بر بازار فروشنده‌ها قیمت خود را تا ۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان هم کاهش داده‌اند.

وی تاکید کرد: مسکن به دلیل بالا بودن قیمت‌ها دیگر کشش خرید ندارد، بنابراین فروشنده‌ها و سازنده‌های مسکن برای اینکه احتمالا به بانک یا افراد دیگر بدهکار هستند، مجبور می‌شوند یک یا دو واحد خود را زیر قیمت قبلی به فروش برساند.

وی ادامه داد: تبلیغ روانی رسانه‌ها مبنی بر کاهش قیمت یا افزایش قیمت، تاثیر بسزایی در بازار مسکن دارد.

وضعیت قیمت مسکن در جنوب تهران نیز حاکی از این است که قیمت‌ها در این مناطق تا حدودی کمتر از مناطق بالا و وسط شهر از سوی فروشنده‌ها کاهش داشته است.

سعیدی‌کیا:فعلا اطلاعات رسیده حاکی از ارزانی است

ملاک اعلام کاهش قیمت مسکن در کشور، اطلاعات و گزارش‌های رسیده از بنگاه‌های معاملات ملکی است، بنابراین فعلا که این اطلاعات حاکی از کاهش قیمت مسکن در کشور است. وزیر مسکن با بیان این مطلب گفت: بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی سعی می‌کنم در مورد قیمت مسکن صحبت نکنم، اما به هر حال رسانه‌ها باید بگویند وضع فعلی بازار مسکن چگونه است. وی اظهار داشت: وزارت مسکن و شهرسازی گزارش‌های خود را از معاملات مسکن در آژانس‌های املاک دریافت می‌کند و بعد اعلام می‌کند که قیمت مسکن کاهش یا افزایش داشته است. سعیدی کیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: ملاک کاهش یا افزایش قیمت مسکن خرید و فروش و معامله‌ای است که انجام می‌شود، بنابراین تنها اتکا به محاوره نمی‌تواند ملاک قیمت باشد؛ پس نتیجه می‌گیریم که ملاک قیمت مسکن خرید و فروشی است که انجام می‌شود نه آن مطالبی که در سطح شهر گفته می‌شود. سعیدی کیا در پاسخ به اینکه چرا قیمت مسکن در دو سال گذشته به شدت افزایش داشته است، اظهار داشت: اگر هر اتفاقی می‌افتاد و هر دولتی هم بر سر کار می‌آمد، این گرانی قیمت مسکن تا حدودی کم یا زیاد حاصل می‌شد.